مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی یزد:
مدیر اداره حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی یزد می گوید: مبارزه با آفت سن مادر، پوره سن و سایر آفات گیاهی در سال زراعی 98 - 97، در ۶ هزار هکتار از اراضی گندم و جو این استان انجام شده است.
کد خبر: ۷۵۱۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۹ 03 June 2019

مرتضی فتاحی در حاشیه بازدید از چگونگی مبارزه با سن گندم در مزارع شهرستان ابرکوه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح از زمان کاشت گندم تا اوایل خرداد ماه جاری در مزارع گندم و جو شهرستان های ابرکوه، خاتم، بهاباد و یزد اجرا شد.

وی بابیان اینکه به دلیل تغییر دمای هوا و شرایط آب و هوایی و کنترل به موقع عملیات متناسب علیه آفت سن، در مزارع گندم، اظهار داشت: گندم این استان برای تولید نان از کیفیت خوب و مرغوبی برخورداراست.

فتاحی بابیان اینکه برای اجرای این طرح از سم مرغوب مورد نیاز در بازار داخلی استفاده شد، اضافه کرد: ۷۲ شبکه مراقبت متشکل از کارشناسان دولتی، خصوصی و ناظران گندم‌، کار بررسی وضعیت مزارع و نظارت بر کار مبارزه را بر عهده داشتند.

این مسئول یادآور شد: تمامی عملیات مبارزه باسن گندم به صورت زمینی و با استفاده از انواع ادوات و ناوگان‌های سمپاش «بومدار»، تراکتور و پشتی انجام شد.

‌سن غلات از مهمترین آفات گندم و جو می باشد. این آفت با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی موجب کاهش عملکرد (خسارت کمی) و از بین بردن خاصیت نانوایی (خسارت کیفی) می شود.

خسارت مربوط به سن معمولی گندم تاریخچه بسیار طولانی دارد و در حال حاضر مساله گیاه پزشکی ایران محسوب می شود. این روند در سال های اخیر شدید بوده است.

بر اساس بررسی ها و مشاهدات در سراسر مناطق سن خیز کشور این حشره ۲ شیوه زندگی دارد که این خود منجر به تغییراتی در اندازه آفت شده است.

جمعیتی از این حشره که در زیستگاههای طبیعی واقع در ارتفاعات زندگی می کنند و ضمن تغذیه از گیاهان غیره زراعی به خصوص گندمیان و بدون آنکه پروازهای قابل توجهی انجام دهند، به زاد و ولد می پردازند.

رنگ حشره کامل بسیار متغیر بوده و رنگ عمومی آنها قهوه ای و زرد خاکی است که این نیز از روشن تا تیره تغییر می کند، به علاوه نمونه هایی به رنگ سیاه، قرمز، مسی و زرد کهربایی نیز دیده می شود.

حدود ۱۲ هزار هکتار مزارع استان یزد که بیشتر در شهرستان‌های ابرکوه، خاتم، بهاباد و یزد به‌صورت مکانیزه به کاشت گندم و جو اختصاص دارد، پیش‌بینی می‌شود با عملکرد متوسط چهار تن، ۴۰ هزاران گندم از اراضی استان برداشت شود.

اراضی قابل کشاورزی استان ۱۷۰ هزار هکتار است که به علت کمبود آب و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۱۶ هزار هکتار آن به کشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد.

تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی یزد حدود ۷۰ هزار نفر است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار