کد خبر: ۷۵۲۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴ 08 June 2019

رئیس اداره محیط زیست شهرستان طارم گفت: از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه در طارم می‌توان به تخریب محیط زیست توسط افراد، پساب‌های واحدهای فرآوری زیتون، تخریب مراتع و قطع بی‌رویه درختان، نابودی جنگل‌ها به بهانه جاده‌کشی، استفاده بی‌رویه از سموم و کودهای کشاورزی و کمبود اعتبارات پروژه‌های زیست‌محیطی اشاره کرد.

 

غلامرضا عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه زنجان، با اشاره به اینکه ۱۵ تا ۲۱ خردادماه به عنوان هفته محیط زیست نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: از مهم‌ترین برنامه‌های محیط زیست شهرستان طارم در این هفته می‌توان به سخنرانی قبل از خطبه‌های نمازجمعه، پاکسازی محیط زیست شهرستان، دیدار با فرماندار، بازدید از جایگاه‌های زباله شهرستان و برگزاری جلسه مدیریت پسماند شهرستان اشاره کرد.‌

 

وی با بیان اینکه شعار امسال هفته محیط زیست کاهش آلاینده‌ها و پسماندها، آسمان آبی، زمین سبز انتخاب شده است، تصریح کرد: مدیریت صحیح پسماند و همکاری همه جانبه مردم و مسئولان از ارکان اصلی تحقق این شعار است.

 

این مسئول با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های محیط زیستی طارم، ادامه داد: از مهم‌ترین این چالش‌ها می‌توان به تخریب محیط زیست توسط افراد مختلف به بهانه انتفاع و سود شخصی، پساب‌های واحدهای فرآوری زیتون، تخریب مراتع و قطع بی‌رویه درختان، نابودی جنگل‌ها به بهانه جاده‌کشی، استفاده بی‌رویه از سموم و کودهای کشاورزی، کمبود اعتبارات پروژه‌های زیست‌محیطی، از جمله پروژه تصفیه‌خانه مرکزی شهرک صنعتی و پروژه‌های آب و فاضلاب شهری طارم اشاره کرد.

 

عباسی با تاکید بر اینکه برای داشتن محیط زیست زیبا و سالم باید همه دست به دست هم دهند، تصریح کرد: برای حل مشکلات این حوزه موضوع محیط زیست باید در اولویت سیاست‌گذاری همه سازمان‌ها قرار گیرد.

 

وی افزایش زباله‌ها با توجه به پیشرفت کشورها را یکی از مهم‌ترین مشکلات عصر جدید دانست و ادامه داد: ضوابط مربوط به جایگاه زباله مشخص بوده و در حیطه اجرایی مربوط به شهرداری است و محیط زیست نیز بر موضوع مدیریت زباله‌ها در شهرستان نظارت دارد.

 

این‌ مسئول با تأکید بر اینکه زباله سوزاندن در جایگاه‌های زباله ممنوع است، بیان کرد: برای ساماندهی جایگاه زباله به اعتبار نیاز است، زیرا با توجه به پایین بودن مقدار زباله‌ها در شهرستان صرفه اقتصادی برای ورود بخش خصوصی به این حوزه وجود ندارد.

 

رئیس اداره محیط زیست شهرستان طارم با تأکید بر ضرورت توجه جدی دهیاران و مردم به موضوع زباله و مدیریت پسماند در روستاها، عنوان کرد: پراکندگی زباله در مناطق مختلف به روستایی یکی از مشکلات شهرستان است که شهروندان را از داشتن محیط زیست زیبا و سالم محروم می‌کند.

 

وی با اشاره به استفاده بیش از حد از سم و کود در بخش‌های مختلف کشاورزی، یادآور شد: استفاده بی‌رویه از این سموم منجر به آلودگی آب، خاک و هوا شده و صدمات فراوانی به جسم انسان‌ها نیز وارد می‌کند.

 

این ‌مسئول با تاکید بر این که طبیعت تنها مختص انسان نیست، ادامه داد: همه موجودات زنده جهان حق استفاده و بهره‌مندی از طبیعت را دارند، لذا انسان نباید با انجام اقداماتی نسنجیده زنجیره حیات آن‌ها را با مشکل مواجه سازد.

 

وی، شکار بی‌رویه حیوانات را از دیگر عوامل تهدیدکننده محیط زیست برای نسل‌های آینده عنوان کرد و افزود: شکار بی‌رویه حیوانات نسل بسیاری از آن‌ها را در معرض انقراض قرار داده است.

 

رئیس اداره محیط زیست شهرستان طارم با اشاره به نقش سازنده محیط‌بانان در حفاظت از محیط زیست، خاطرنشان کرد: متاسفانه حقوق و مزایای محیط‌بانان در مقابل کاری که انجام می‌دهند، بسیار کم است.

 

عباسی با اشاره به اینکه اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی، حفاظت از محیط زیست را یک وظیفه همگانی می‌داند و هرگونه فعالیت‌هایی که منجر به نابودی محیط زیست شود را ممنوع می‌کند، ادامه داد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری نیز تخریب محیط زیست جرم محسوب می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار