فرماندار بابل گفت که طرح بازسازی خانه تاریخی شیخ کبیر بزودی آماده و این بنای تاریخی مرمت خواهد شد.
کد خبر: ۷۹۴۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۲ 06 November 2019

قربانعلی ولی زاده بورا روز سه شنبه در حاشیه بازدید از خانه تاریخی شیخ کبیر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برنامه مرمت خانه تاریخی شیخ کبیر ظرف مدت یک هفته آینده آماده و برای بازسازی تحویل اوقاف می شود .

وی اضافه کرد : خوشبختانه اوقاف بابل نسبت به مرمت آثار تاریخی وقفی در حال حاضر نگاه مثبتی دارد و این روحیه خوب فرهنگی قابل تقدیر است .

فرماندار بابل گفت : اداره میراث فرهنگی بابل موظف شده است که آثار تاریخی ارزشمند شهرستان را که در معرض تخریب قرار دارد شناسایی کند و اگر وقفی است برای بازسازی طرح آن را به اوقاف تحویل دهد .

ولی زاده ادامه داد : خانه تاریخی شیخ کبیر از جمله آثار ارزشمندی است که نباید اجازه داد بیش از این سرمایه شهرستان تخریب شود .

معاون برنامه ریزی فرماندار و رئیس میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و رئیس اداره اوقاف بابل نیز در این بازدید فرماندار بابل را همراهی کردند.

خانه تاریخی شیخ کبیر اولین پایگاه مشروطه مشروعه خواهی مازندران شناخته می شود که هم اکنون بخشی از سقف این بنا فرو ریخته و کل بنا در معرض تخریب کامل قرار دارد.

خانه تاریخی شیخ کبیر که ۱۵۰ سال قدمت دارد، در همسایگی مسجد محدثین بابل واقع است و در تاریخ ۱۸ بهمن سال ۱۳۹۳ به شماره ۲۱۱ ۳۱ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

این خانه تاریخی متعلق به دوره قاجاریه با با آجر و مصالح ساروج و آهک ساخته شده است، اما تعمیر بخشی از نمای بیرونی این خانه تاریخی با بتن در سال های اخیر هم سبب شده تا نمای آن چنان زشت جلوه کند که کسی متوجه تاریخی بودن آن نشود. با این وصف سقف خانه شیخ کبیر شیروانی و سفال بام است و زیر سقفش هم چوب به کار رفته است. درب و پنجره این بنا نیز از جنس چوب نماکاری شده و در قالب بناهای دوران قاجاریه است.

به نوشته کتاب " نگین محدثین شرح حال شیخ کبیر" ، خانه شیخ کبیر محل جلوس سه پادشاه ایران بود و ناصرالدین شاه در سال ۱۲۹۲ هجری قمری در سفری که به بارفروش داشت در منزل شیخ کبیر حضور یافت. محمدعلی شاه قاجار دومین پادشاهی بود که در سال ۱۳۲۹ هجری قمری ۱۲۹۰ هجری شمسی به منظور استرداد تاج و تخت بر باد رفته از روسیه وارد گنبد شد و روز ۱۲ مرداد سال ۱۲۹۰ هجری شمسی وارد ساری شد و سپس برای جلب نظر شیخ کبیر برای تصاحب پادشاهی به منزلش رسید که از شیخ جواب منفی دریافت کرد . رضاشاه پهلوی هم چندین مرحله زمانی که سردار سپه و نخست وزیر بود به منزل شیخ کبیر سفر کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار