مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از آغاز مبارزه با آفت زنگ زرد در مزارع گندم و جو مناطق گرمسیری استان خبر داد.
کد خبر: ۸۳۶۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ 05 April 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،فرهاد شریفی، با اشاره به مشاهده آفت زنگ زرد در مزارع گندم و جو استان کرمانشاه از هفته گذشته، گفت: هم اکنون مبارزه با آفت زنگ زرد در مزارع گندم و جو شهرستان های سرپل ذهاب و قصرشیرین شروع شده است.

شریفی با بیان اینکه تاکنون مبارزه با این آفت در سطح نزدیک به ۶۵۰ هکتار از اراضی استان انجام شده، گفت: از کشاورزان تقاضا می شود تا حداقل یک بار مزارع گندم و جو و به ویژه مزارع آبی را با قارچ کش‌های قوی سم پاشی کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به ضرورت مشورت کشاورزان با کارشناسان جهاد کشاورزی برای زمان سم پاشی مزارع علیه زنگ‌زرد و دیگر آفات قارچی، گفت: زمان مبارزه با آفت در شرایط آب و هوایی مختلف متفاوت بوده و به همین دلیل هم کشاورزان باید کار سمپاشی را با مشورت کارشناسان ترویج انجام دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته حدود ۳۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان علیه زنگ زرد گندم سمپاشی شد، گفت: پیش بینی می شود امسال مبارزه با این آفت در سطح بیشتری انجام شود و حداقل تمامی ۹۰ هزار هکتار گندم آبی استان علیه این آفت سم پاشی شود.

وی با بیان اینکه زنگ‌زرد به صورت لکه و نوارهای زرد رنگ روی گیاه مشاهده می شود، گفت: اگر با زنگ زرد گندم و جو مبارزه نشود، احتمال افت عملکرد محصول تا ۸۰ درصد دور از انتظار نخواهد بود و شاید اصلا محصول گندم قابل برداشت نباشد.

شریفی با اشاره به اهمیت حفاظت از سه برگ انتهایی و خوشه گندم و جو در برابر زنگ زرد، گفت: با توجه به در پیش بودن بارش های خوب و بالا رفتن رطوبت هوا شرایط برای شیوع بیماریهای قارچی مثل زنگ زرد مهیا خواهد شد که این مسئله اهمیت مبارزه با این نوع آفات در مزارع گندم و جو را نشان می‌دهد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار