معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان گفت: در سال زراعی جاری با توجه به شرایط آب و هوایی بیماری زنگ زرد گندم در مزارع نوار جنوبی استان به وضعیت قرمز رسیده است.
کد خبر: ۸۴۱۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶ 25 April 2020

وضعیت قرمز

محمدرضا عباسی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بارندگی‌های مداومی که از اسفندماه داشتیم و در فروردین‌ماه هم ادامه پیدا کرد، شرایط را برای بروز برخی از بیماری‌ها در مزارع کشاورزی از جمله گندم فراهم کرد.

وی بیان کرد: قارچ، درجه حرارت و رطوبت، سه عامل به وجود آورنده بیماری زنگ زرد گندم هستند که متأسفانه امسال هر سه عامل دست‌به‌دست هم داده و شدت بیماری خیلی زیاد شده است. شدت بیماری زنگ زرد گندم در شهرستان‌های بندرگز، کردکوی، گرگان، علی آبادکتول، آزادشهر و رامیان بیشتر است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان بیان کرد: کشاورزی که یک نوبت زمین خود را سمپاشی کرده اطمینان نداشته باشد که دیگر نیاز به سمپاشی ندارد. شاید سال‌های گذشته یک نوبت سمپاشی جواب می‌داد ولی شرایط امسال خاص است. در موضوع بیماری زنگ زرد گندم به وضعیت خط قرمز هشدار رسیدیم و کشاورزان باید نسبت به سمپاشی مزارع گندم خود اقدام کنند.

عباسی گفت: در حال حاضر با توجه به بالا بودن شدت بیماری، استفاده از سم تیلت را به‌تنهایی به هیچ کشاورزی توصیه نمی‌کنیم. کشاورزان از سمومی مثل آلتوکمبی، فالکن و فولیکور که بین دو تا سه هفته ماندگاری دارد، استفاده کنند.

وی در ادامه گفت: در برخی از مزارع گندم استان که زودتر کشت شده‌اند، علائم بیماری فوزاریوم یا خوشه نیز مشاهده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان بیان کرد: زمانی که ۷۵ درصد خوشه‌های گندم ظاهرشده، بهترین زمان برای مبازره با این بیماری است. اگر کشاورزان نسبت به مبازره با این بیماری اقدام نکنند، کاهش محصول شدیدی خواهند داشت. امسال به کشاورزان تا سه نوبت استفاده از سموم قارچ‌کش را برای بیماری غلات توصیه می‌کنیم.

عباسی خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر باوجود اینکه مردم بدلیل شیوع ویروس کرونا در منزل بودند اما کارشناسان ما بازدیدهای میدانی از مزارع کشاورزان را تعطیل نکردند.

منبع/ ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار