کرونا کمر تولیدکنندگان کفش هیدج را خم کرده است/
کرونا ضررهای بسیاری را برای تولیدکنندگان کفش در هیدج به بار آورده است.
کد خبر: ۸۴۵۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶ 04 May 2020

چرخ زندگی کفاشان هیدجی نمی‌چرخد 

کرونا ضررهای بسیاری را برای تولیدکنندگان کفش در هیدج به بار آورده است.

مانند سایر نقاط جهان، مردم کشور ما نیز روزهای کرونایی را سپری می‌کنند. روزهایی که از خود یادگاری‌ها و سختی‌های زیادی بر جای گذاشته است. در کنار همه زخم‌هایی که کرونا بر تن تولید، آموزش و اقتصاد کشور ما زد، اتحاد و همدلی مردم در مبارزه با این ویروس منحوس، تنها مرهمی است که دردهای این روزها را التیام می‌بخشد.

یکی از بخش‌هایی که کرونا بر آن به‌طور گسترده‌ای سایه گسترده و تاثیرات نامطلوبی نیز گذاشته، بخش تولید در حوزه‌های مختلف است که سبب شده عده‌ای از کارگران برای مدتی از کار بیکار شده و معیشت آن‌ها با مشکل مواجه شود. در استان زنجان نیز واحدهای تولیدی کفش هیدج از این قاعده مستثنی نیست. شهری که چرخ کفاشان آن، این روزها چرخ زندگی‌شان را نمی‌چرخاند که همین امر سبب شده است که بسیاری از کارگاه‌های تولیدی به‌ویژه کارگاه‌هایی که به صورت دستی کفش تولید می‌کنند، با خطر جدی مواجه شود و معیشت کارگران آن‌ها به خطر افتد.

هیدج، شهری کوچک با مردمانی سخت‌کوش و توانمند است که آوازه توانمندی آن‌ها در جای‌جای کشور پیچیده است. شهر هیدج به‌عنوان قطب تولید کفش‌های ورزشی بچه‌گانه در کشور شناخته شده و با بیش از ۱۲۰ واحد تولیدی، یکی از مراکز اصلی تولید کفش کشور به‌شمار می‌رود.

هنر و صنعتی که چندی پیش توسط پدران در هیدج پایه‌گذاری شده، امروز به همت جوانان وارد بازار شده و سر از نمایشگاه‌های بین‌المللی و بازار کشورهای همسایه در آورده است. در حال حاضر کارگاه‌های تولیدی کفش و صنایع وابسته آن از جمله طراحی، فوم‌سازی، زیره‌سازی، چاپ و داغی، مقواسازی، گلدوزی و غیره در اغلب نقاط این شهر پراکنده است و عمده تولیدات این شهر به همت کارفرمایان این واحدها به شهرهای بزرگ نظیر تهران، تبریز، اصفهان، مشهد، یزد و … ارسال می‌شود.

تنوع و کیفیت خوب کفش هیدج به حدی است که سبب شده این شهر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های تولید کفش به‌ویژه کفش بچه‌گانه در کشور به شمار رود اما کفاشان هیدجی نیز در این روزهای کرونایی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند که ساز کوک زندگی آن‌ها را ناکوک کرده است.

در همین رابطه، رئیس هیئت مدیره تعاونی تلاشگران کفش هیدج با بیان این‌که از اسفندماه که این بیماری در کشورمان شیوع پیدا کرده، اکثر واحدهای تولیدی‌ کفش تعطیل شده است، عنوان می‌کند: متاسفانه این تعطیلات ناخواسته ضررهای زیادی برای کفاشان هیدجی بر جای گذاشته است.

محمدعلی عسگری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای مبارزه با کرونا توسط کفاشان هیدجی، ادامه می‌دهد: در اولین گام با توجه به نیاز کشور به ماسک، ۲۵ هزار ماسک به صورت خودجوش توسط کفاشان هیدجی تولید شد که علاوه بر هیدج در روستاهای اطراف مانند الوند، خلیفه، شویر، کبودچشمه، اردجین و باغ‌دره نیز توزیع شد که همه این ماسک‌ها به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفت.

وی با بیان این‌که با تشکیل ستاد بحران شناسایی تولیدکنندگان به‌ویژه کارگرانی که از کرونا آسیب دیده و معیشت آن‌ها به خطر افتاده بود، در دستور کار قرار گرفته و سبدهای غذایی در بین آنان توزیع شد، اظهار می‌کند: همه این کمک‌ها توسط خیرین جمع‌آوری شده و ریالی از هیچ نهاد دولتی از جمله شهرداری و شورای شهر گرفته نشده است.

عسگری با بیان اینکه ۱۳۰ الی ۱۵۰ واحد تولیدی در هیدج به صورت دستی کار می‌کنند، یادآور می‌شود: در هر یک از این کارگاه‌ها ۵ الی ۸ نفر مشغول فعالیت هستند که با وقوع کرونا معیشت آن‌ها با خطر جدی مواجه شده است.

این مسئول با بیان این‌که بسیاری از افراد بیکار شده را زنان سرپرست خانوار و یا بدسرپرست تشکیل می‌دهند، می‌گوید: با شیوع کرونا متاسفانه به جرأت می‌توان گفت که ۳۰۰۰ کارگر تولیدکننده کفش در هیدج خانه‌نشین شده‌اند که همین امر سبب شده برخی از آن‌ها شروع به فروش ابزار خود کنند.

عسگری با اشاره به این‌که تولید کفش از هسته‌های اصلی اقتصاد هیدج است، می‌افزاید: برای تداوم روند رو به رشد تولید کفش که حتی روستاهای همجوار نیز از ثمرات آن بهره‌مند می‌شوند باید دولت حمایت جدی از این واحدها را داشته باشد.

رئیس هیئت مدیره کفش هیدج با تقدیر از همه خیرینی که در روزهای سخت همراه و همیار تولیدکنندگان کفش و کسانی که معیشت آن‌ها به خاطر کرونا به خطر افتاده است بودند، ادامه می‌دهد: کرونا امتحان خداوند متعال است، لذا همه ما باید سعی کنیم از این امتحان الهی سربلند بیرون بیاییم.

مدیرعامل تعاونی تلاشگران کفش هیدج نیز در این رابطه با اشاره به این‌که کفاشان هیدجی از تسهیلاتی که دولت در نظر گرفته شده است، نمی‌توانند استفاده کنند، اظهار می‌کند: حمایت از تولیدکننده در سالی که به سال جهش تولید نام‌گذاری شده، از ارکان اصلی تحقق این شعار است.

علی‌اکبر ملک‌محمدی با اشاره به کمک‌های خیرین برای تهیه کمک‌های معیشتی برای کفاشان آسیب‌دیده از کرونا، ادامه می‌دهد: این کمک‌ها تا حدی می‌تواند در کمک به معیشت این تولیدکننده‌ها موثر واقع شود اما برای حل مشکلات اساسی آن‌ها نیازمند حمایت‌های دولتی هستیم.

وی با بیان این‌که طبق اعلام کارشناسان، پایان کرونا معلوم نیست، یادآور می‌شود: بسیاری از واحدهای تولیدی کفش به صورت استیجاری است. همچنین بسیاری از این واحدها باید بیمه کارگری، مالیات و اقساط تسهیلات نیز پرداخت کنند که همین عوامل گره مشکلات کفاشان را کورتر کرده است.

ملک‌محمدی با اشاره به این‌که در شهر ۱۵ هزار نفری ۳۰۰۰ نفر به صورت مستقیم از طریق تولید کفش زندگی خود را می‌گذرانند، می‌افزاید: علاوه بر شهروندان هیدجی، شاهد حضور کارگران و کارفرمایان غیربومی از سایر نقاط کشور در هیدج هستیم.

وی با گلایه از برخی از کارفرمایان واحدهای تولیدی، خاطرنشان می‌کند: متاسفانه برخی از کارفرمایان نیز که دست‌شان به دهن‌شان می‌رسد، از کارگران خود که در روزهای سخت چرخ‌های تولید آن‌ها را چرخانده‌اند، حمایتی نمی‌کنند.

منبع/ ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار