امام جمعه هیدج گفت: آزموده شدن اخلاص، درک حال فقرا، دادن زکات بدن و رهایی از آتش جهنم از جمله دلایل وجوب روزه است.
کد خبر: ۸۴۶۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵ 05 May 2020

چرا روزه بر ما واجب شده است؟

امام جمعه هیدج گفت: آزموده شدن اخلاص، درک حال فقرا، دادن زکات بدن و رهایی از آتش جهنم از جمله دلایل وجوب روزه است.

حجت‌الاسلام اسدالله زارع در این گفت‌وگو، با بیان این‌که در روایات، ماه مبارک رمضان بسیار با عظمت برای ما معرفی شده است، اظهار کرد: کسی که به روزه وفادار نباشد و به این تکلیف عمل نکند، در حقیقت دینش پایه ندارد.

این مسئول با اشاره به اینکه امام صادق (ع) می‌فرمایند: خداوند روزه را واجب کرده است تا به وسیله همین فریضه، انسان‌های دارا و غنی و انسان‌های ندار و فقیر مساوی شوند، ادامه داد: در جامعه یکسانی نداریم، یک عده غنی و یک عده نیز فقیر هستند؛ سفره فقرا در اغلب اوقات خالی و سفره اغنیا همیشه پر است، اما روزه بر غنی و فقیر واجب است تا اغنیا بفهمند که فقرا چیزی ندارند بخورند و همیشه گرسنه هستند.

وی با اشاره به این‌که حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه یکی از دلایل وجوب روزه را آزموده شدن اخلاص خلق خدا به واسطه روزه عنوان کرده‌اند، ادامه داد: بنا به اشاره امیرالمومنین (ع) خداوند صیام ماه مبارک رمضان را برای ما واجب کرده است تا این که اخلاص خلق خدا به واسطه همین روزه آزموده شود، پس روزه عملی است که از جانب خداوند متعال برای امتحان و آزمایش اخلاص مردم در نظر گرفته شده است.

زارع با اشاره به این‌که اخلاص هم برکت فراوانی برای انسان دارد، گفت: انسان به واسطه روزه می‌تواند خودش را مخلص کند، آن‌گاه است که شیطان نمی‌تواند بر او تسلط داشته باشد.

امام‌جمعه هیدج با اشاره به این‌که یکی دیگر از فلسفه‌های وجوب روزه این است که ما باید برای بدن‌مان زکات بدهیم، افزود: پیامبر اسلام (ص) در همین رابطه می‌فرمایند: برای هر چیزی زکاتی وجود دارد؛ زکات بدن‌ هم همین روزه گرفتن است، بنابراین خدا روزه را بر ما واجب کرده است تا زکات بدن‌مان را بپردازیم.

این مسئول با بیان این‌که یکی دیگر از دلایل وجوب روزه این است که روزه باعث می‌شود که سپری در برابر آتش جهنم برای خود ایجاد کنیم، ادامه داد: روزه سپری در برابر آتش جهنم است؛ یعنی مومن وقتی که به این عمل خودش را آراسته کرد و روزه گرفت به واسطه همین روزه از آتش جهنم در امان بوده و برای او در برابر آتش جهنم سپر درست خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که روزه سبب می‌شود که انسان لذت‌های دنیوی را کنار بزند، گفت: روزه گرفتن نفس از لذت‌های دنیوی سودمندترین روزه‌ها است، پس مومنان باید تلاش کنند که نفس‌هایشان از لذت‌های دنیوی روزه گرفته باشد. نفس ما از لذت‌های دنیوی روزه‌دار بشود.

زارعی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین موهبتی که خداوند در حق بندگانش کرده، این است که روزه را بر ما واجب فرموده تا به واسطه همین روزه بتوانیم هم میزان اخلاص‌مان را بالا ببریم و هم زکات بدن‌مان را بپردازیم.

منبع/ ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار