مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان اظهار داشت: در راستای ثبت جهانی زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله، کتاب مرجع ۲ زبانه (فارسی و انگلیسی) در خصوص معرفی و مستندنگاری این رشته، در این استان تدوین و چاپ می‌شود.
کد خبر: ۸۴۶۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸ 05 May 2020

کتاب مرجع ملیله زنجان تدوین می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان اظهار داشت: در راستای ثبت جهانی زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله، کتاب مرجع ۲ زبانه (فارسی و انگلیسی) در خصوص معرفی و مستندنگاری این رشته، در این استان تدوین و چاپ می‌شود.

امیر ارجمند روز سه شنبه با بیان اینکه این کتاب با همکاری معاونت صنایع ‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به زودی چاپ می­ شود، به خبرنگاران گفت: این کتاب به منظور معرفی هنر- صنعت ملیله زنجان تدوین می‌شود و در بردارنده اطلاعات توصیفی پیرامون ساخت ملیله در زنجان و همچنین معرفی آثار برتر در این رشته خواهد بود.

وی ادامه داد: برای تدوین کتاب مرجع ملیله زنجان عکاسی میدانی و آتلیه‌ای از کارگاه‌ها، محصولات و هنرمندان و درج حداقل ۵۰ تصویر طراحی شده و با کیفیت در کتاب، تهیه فیلم مستند از ملیله به همراه مراحل ساخت آن و مستندنگاری و تهیه­ بروشور ( ۲ زبانه ) انجام می شود تا اطلاعات کاملی از هنرمندان فعال ملیله کار استان به دست آید.

ارجمند با بیان اینکه صنایع دستی ایران، به عنوان صنعتی مستقل و بومی، ریشه‌های عمیق و استوار در فرهنگ غنی و بارور ایران اسلامی دارد، اظهار داشت: صنعتگران ملیله کار زنجانی پاسداران راستین این هنر جهانی در استان هستند که با خلق آثار برجسته و شاهکارهای تحسین برانگیز، توجه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان اظهار امیدواری کرد، ثبت جهانی ملیله زنجان باعث افزایش رونق این صنعت - هنر برای صنعتگران این عرصه شود.

گفتنی است ملیله کاری همواره به عنوان یکی از اصیل‌ترین صنایع دستی استان زنجان مطرح بوده است. در هنر ملیله با استفاده از مفتول‌ها و نوارهای ظریف نقره و به کارگیری طرح های اسلیمی و منظم، مصنوعاتی شامل شمعدان، گلدان، سرویس چای خوری، شکلات خوری، قاب عکس و انواع زیورآلات ساخته می‌شود.

سال گذشته شورای جهانی صنایع‌دستی، زنجان را به عنوان شهر جهانی ملیله ثبت کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: هم اکنون ۲۳۰ نفر در بیش از ۵۰ کارگاه صنایع دستی در رشته ملیله کاری در زنجان فعالیت دارند.

منبع/ ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار