تا پایان برنامه سه ساله استان کردستان ۴۵ درصد خودکفایی تولید بذر در کردستان فراهم می‌شود.
کد خبر: ۸۴۸۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴ 11 May 2020

محمد فرید سپری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در سومین جلسه کمیته فنی بذر گفت:در سالجاری تا امروز ۵۰۰ میلیمتر بارندگی مناسب در استان داشته ایم که نسبت به بلند مدت ۲.۳ درهم درصد افزایش داشته و شرایط بسیار خوبی برای کشاورزی دیم فراهم شده است.

او افزود: شهرستان بیجار با ۴۵ درصد افزایش بارندگی و بهرمندی از ۱۵۵ هزار هکتار اراضی دیم، شهرستان قروه ۲۹ درصد، دهگلان ۸ درصد از شهرستان‌های نسبت به بلند مدت افزایش بارندگی داشتند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به اهمیت تغذیه مزارع کشاورزی گفت:حفظ مزارع بسیار مهم، است و برای تغذیه مزارع نباید از (محلول پاشی) حتی در مزارع هایلین (مزارع بلند) غافل شد.

او تاکید کرد: در راستای مبارزه با سن مادر مبارزه در ۹۶ هزار هکتار اقدامی با ارزش در سال جاری بود و باید مبارزه با آفات و بیماری‌ها همچنین علف‌های هرز به صورت منظم با نظارت صحیح اجرا شود.

سپری یادآور شد:مزارع بذری برای استان بسیار مهم است نباید در این مزارع از مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرزغافل شد.

او اظهار داشت: در استان تا ۴ سال گذشته فقط بذر سرداری، و آذر ۲ تولید می‌شد، اما امروز ۹ رقم گندم در سطح وسیع از مزارع کشت می‌شود.

سپری ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تولید ارقام مختلف بذر جو در استان را از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد و افزود: با مرتفع کردن مشکلات که از طریق وزیر جهاد کشاورزی و معاونین در حال پیگیری است شرایط تولید بذر جو در استان فراهم خواهد شد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، سالانه بین ۹۰ تا ۹۵ هزار تن بذر مورد نیاز استان است و در حال حاضر ۲۵ هزار تن بذر در استان تولید می‌شود که هدف ما در بلند مدت خودکفایی استان در تولید بذر مصرفی است.

سپری خاطر نشان کرد: میزان سطح سبز مزارع گندم در کردستان یک سال طلایی به خود دیده و کشت به موقع و شرایط جوی مناسب وضعیت مزارع گندم استان را در شرایط ایده آل قرار داده و باید به جد از این مزارع مراقبت کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه و ترویج ارقام جدید گندم در استان گفت: نظارت بر دستگاه‌های بوجاری در استان باجدیت انجام و باهمکاری تعزیرات با متخلفان بشدت برخورد می‌شود.

منبع/ باشگاه خبرنگاران جوان 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار