مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: کارشناسان این اداره کل در طول یک سال‌گذشته بر ذبح ۲۰ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۴۹۳ قطعه طیور در کشتارگاه‌های استان زنجان نظارت کردند.
کد خبر: ۸۵۱۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶ 18 May 2020

محمدباقر حاج‌کاظمی مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: نظارت بر کشتار شرعی و بهداشتی انواع دام و طیور در طول سال در کشتارگاه‌های زنجان انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته تعداد ۲۰ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۴۹۳ قطعه طیور در کشتارگاه‌های استان زنجان ذبح شده است، افزود: وزن لاشه‌های سالم ذبح شده در استان زنجان در سال‌گذشته ۴۶ میلیون و ۵۵۷ هزار و ۸۱۶ کیلوگرم بوده است.

او لاشه‌های ضبطی در کشتار‌های طیور استان زنجان طی مدت مذکور را ۱۳۱ هزار و ۲۷۶ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: وزن لاشه‌های ضبطی ۲۵۴ و ۲۶۱ کیلوگرم بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه در سال ۹۸ تعداد ۲۶ هزار و ۲۲۹ رأس گوسفند در استان زنجان ذبح شده است، گفت: وزن گوشت سالم در این کشتار‌ها ۵۸۱ هزار و ۴۹۱ کیلوگرم بوده است.

حاج کاظمی با اشاره به اینکه در این مدت تعداد ۲ هزار و ۸۷۱ رأس بز در استان زنجان کشتار شده است، عنوان کرد: وزن سالم کشتار‌ها ۵۲ هزار و ۳۳۶ کیلوگرم بوده است.

او با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۴ هزار و ۴۹۹ رأس گاو و گوساله در کشتارگاه‌های استان زنجان کشتار شده است، گفت: ۳ میلیون و ۳۸۷ هزار و ۲۹۷ کیلوگرم وزن سالم کشتار‌های این بخش بوده است.

حاج کاظمی اظهار داشت: هر کدام از کشتارگاه‌های استان زنجان دارای یک دامپزشک و یک کاردان دامپزشک از بخش خصوصی، یک ناظر شرعی و یک دامپزشک از بخش دولتی است که به مراحل قبل از کشتار، حین کشتار و بعد از کشتار دام‌های سبک و سنگین نظارت ویژه‌ای دارند.

این مقام مسئول یادآور شد: مصرف کنندگان در استفاده از فراوده‌های خام دامی اطمینان خاطر داشته باشند، چرا که کشتار دام و طیور با نظارت ناظران و ذابحان شرعی انجام می‌شود و دامپزشکی استان زنجان هم نظارتی مستقیم بر کشتار‌ها دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: به منظور جلوگیری از به خطر افتادن سلامت جامعه از طریق کشتار غیر مجاز دام، بازرسان بهداشتی دامپزشکی استان زنجان به صورت مداوم نسبت به بازرسی از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی فعالیت دارند.

حاج کاظمی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۷۱ پرونده تخلف به مراجع قضایی ارجاع داده شده است، خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده هرگونه موارد غیر بهداشتی و رعایت نکردن موازین و ضوابط بهداشتی، عرضه غیرمجاز فرآورده‌های غیر بهداشتی و تخلف در عرضه مواد پروتئینی نسبت به تشکیل پرونده و معرفی متخلفان بهداشتی به مراجع قضایی طبق ضوابط بهداشتی اقدام می‌شود و با هماهنگی‌های انجام شده با مراکز صالح قضایی با کسانی که بهداشت عمومی را به خطر بیندازند برابر قانون برخورد خواهد شد.

او از شهروندان خواست، هنگام خرید گوشت دقت کنند که لاشه دام کشتاری در محل قصابی‌ها دارای مهر بازرسی بهداشتی دامپزشکی و برچسب مشخصات تولید که دارای تاریخ انقضاء، تاریخ تولید، محل تولید و شرایط نگهداری بر روی لاشه است باشد.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: مصرف کنندگان هنگام خرید مرغ از مراکز عرضه مجاز نیز باید به مرغ‌های بسته بندی شده‌ای که دارای تاریخ تولید و انقضاء هستند، توجه کنند و از خرید هرگونه مرغ بدون بسته بندی خودداری کنند.

او اظهار داشت: شهروندان برای حفظ سلامت و بهداشت عمومی در صورت مشاهده هر گونه موارد تخلف بهداشتی فرآورده‌های خام دامی اعم از گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ و عسل موارد تخلف را با سامانه ۱۵۱۲ در میان بگذارند.

منبع/ باشگاه خبرنگاران جوان 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار