یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: مصرف بی‌رویه و خودسرانه مهار کننده‌های اسید معده به دلیل تضعیف این اسید، قدرت کشندگی ویروس‌ها را به مراتب کاهش می‌دهد.
کد خبر: ۸۵۱۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱ 18 May 2020

مصرف بی‌رویه مهار کننده‌های اسید معده اثر کشندگی ویروس‌ها را کاهش می‌دهد 

یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: مصرف بی‌رویه و خودسرانه مهار کننده‌های اسید معده به دلیل تضعیف این اسید، قدرت کشندگی ویروس‌ها را به مراتب کاهش می‌دهد.

دکتر حسن نیشابوری افزود: اسید معده به طور معمول ویروس های موجود در عمده مواد غذایی مصرف شده را تضعیف کرده و اغلب آنها از بین می‌برد و در واقع قدرت بیماری زایی آنها را کاهش می دهد.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور اضافه کرد: مهمترین مساله در این خصوص بحث خوراکی‌ها و مواد غذایی است که از طریق گوارش درگیری ایجاد می‌کند و بیشتر به موارد قبل مصرف و به خرید اقلامی از قبیل گوشت، مرغ، شیر و تمامی سبزیجات و مواد غذایی باز می گردد که در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی ممکن است موجب انتقال ویروس کرونا به فرد شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: در مواردی نیز به شهروندان توصیه شده در صورتی که از طریق پیک، مواد غذایی درخواستی خود را دریافت می کنند، باید فردی که مواد غذایی را می آورد بسته را در درب منزل بگذارد و سپس فرد با رعایت نکات بهداشتی آن را برداشته، ضدعفونی و سپس مصرف کند.

وی اضافه کرد: قبل از استفاده، باید بسته را باز کرده، دست ها شسته و سپس با دستکش موادقابل شستشو را با مواد و مایع ضدعفونی کنند و از طرفی در شرایطی که مواد غذایی قابل پخت از قبیل مرغ و تخم مرغ و فراورده های گوشتی باشد را حتما در یک درجه حرات مناسبی پخته شوند که به از بین رفتن ویروس منتهی شود.

نیشابوری در ارتباط با مصرف نان نیز تاکید کرد: در مورد مصرف نان نیز بیشتر موضوع نقل و انتقال آن مهم است زمانی که از تنور در آورده شده، کاملا استریل است، اما زمانی که خریداری و به منزل آورده می شود امکان انتقال ویروس وجود دارد.

وی اظهار داشت: بر این مبنا توصیه می شود عموم مردم حتما نکات بهداشتی را در ارتباط با خرید نان رعایت کنند، نکته مورد توجه اینکه نان باید قبل از مصرف، گرم شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: در صورت گرم کردن نان در اجاق گاز ممکن است برخی قسمت های آن از حرارات به دور باشد و بر این مبنا، بهتر است این کار از طریق مایکروفر انجام شود.

وی از شهروندان خواست برای پیشگیری از بیماری کرونا به نکات و توصیه های متخصصان امر در حوزه های مختلف توجه و آن ها را به کار بندند و از طرفی متاسفانه حضور مردم در اجتماعات می تواند به انتقال این بیماری منتهی شود، موضوعی که در برخی از روزهای چندان جدی گرفته نمی شود.

نیشابوری افزود: این ویروس شیوع بالایی دارد، بنابراین بهترین راهکار قطع زنجیره انتقال آن علاوه بر ماندن در خانه رعایت جدی نکات بهداشتی و پرهیز از تجمع است.

این فوق تخصص گوارش و کبد، همچنین از عموم مردم خواست از مصرف خودسرانه داروهای مهار کننده اسید معده به دلایل مختلفی نظیر سوء هاضمه، نفخ، استرس و موارد دیگر خودداری کنند چرا که پیروی از الگوی غذایی مناسب می تواند به پیشگیری از افزایش اسید معده کمک کند.

به گفته وی، دارو صرفا برای افرادی است که به تشخیص پزشک به مشکلاتی از قبیل زخم های معده و یا دیگر مشکلات دچار شده اند و در غیر اینصورت انجام این کار توسط افراد به سلامت آسیب وارد می کند.

بر اساس اطلاعات فعلی راه‌های انتقال ویروس کرونا همانند سایر ویروس‌ها و آنفلوانزا است؛ یعنی از تماس دست آلوده به ترشحات تنفسی با چشم، بینی و دهان، از راه قطره‌های تنفسی (عطسه، سرفه و صحبت کردن چهره به چهره به مدت طولانی) منتقل می‌شود بنابراین شست‌وشوی مکرر دست‌ها بسیار توصیه می‌شود.

منبع/ ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار