کد خبر: ۸۶۷۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹ 27 June 2020
 
تابناک/ایران اکونومیست-حاجی بیگی گفت: در سه ماهه اول سال ۹۹ میزان ۷۵۵ هزار و ۳۷۸ واحد خون و فرآورده‌های آن در مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شده است.
 

بشیرحاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران اظهار کرد: در سه ماهه اول سال ۹۹ به میزان ۷۵۵ هزار و ۳۷۸ واحد خون و فرآورده‌های آن شامل گلبول قرمز فشرده، پلاکت، و پلاسما در مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شد که نزدیک به ۲۱ درصد آن در بیمارستان‌های استان تهران به مصرف رسید.

او افزود: طی این مدت بیش از ۵۶۲ هزار نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کرده اند که ۱۱۸ هزار و ۱۰۰ نفر آنان از اهدای خون معاف شدند.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: طی سه ماه اول سال، ۴۴۴ هزار واحد خون کامل از اهدا کنندگان دریافت شد.

حاجی بیگی بیان کرد: طی سه ماه اول امسال ۶۷ هزار و ۳۹۹ نفر از اهدا کنندگان برای اولین بار به مراکز انتقال خون مراجعه کردند و در این ۳ ماه تعداد ۲۲ هزار و ۸۰۷ نفر از بانوان خون خود را اهدا کردند که بدین ترتیب شاخص اهدای بانوان به ۵ ممیز ۲ دهم درصد رسید.
استقبال بانوان برای اهدای خون در بعضی از استان‌ها

او با اشاره به استقبال بانوان برای اهدای خون در بعضی از استان‌ها گفت: در این سه ماه بانوان استان‌های خراسان جنوبی با ۸ ممیز ۹ دهم درصد، سیستان و بلوچستان با ۸ ممیز ۶ دهم درصد و بانوان خراسان شمالی با ۸ درصد بیش از سایر استان‌ها از اهدای خون استقبال کرده اند.

به گفته او شاخص اهدای خون بانوان در این سه ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد افزایش داشته است و از ۴ ممیز یک دهم درصد در سال ۹۸ به ۵ ممیز ۲ دهم درصد در ۳ ماهه اول سال ۹۹ رسیده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون افزود: طی مدت یاد شده شاخص اهدای مستمر کشور نیز ۵۶ ممیز ۶ دهم درصد بود و استان‌های سمنان با ۷۵ درصد، همدان با ۷۰ درصد و یزد با ۶۶ بیشترین میزان اهدای خون مستمر را در کشور داشتند.

حاجی بیگی همچنین اعلام کرد: طی سه ماه اول سال جاری؛ استان‌های قم، البرز، تهران و مرکزی بیشترین مشارکت را در شبکه ملی خونرسانی کشور (ارسال خون به سایر استان‌های نیازمند به خون در کشور) داشته اند.

او یادآوری کرد: ۳۴ درصد از خون‌های اهدایی کشوردارای گروه خونی O+و تنها یک درصد از خون‌های اهدایی دارای گروه AB-بوده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون همچنین خبر از مراجعه ۲ هزار و ۳۵۰ نفر از بهبود یافتگان کوید ۱۹ جهت اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون خبر داد و گفت: از این تعداد یک هزار و ۸۸۰ واحد پلاسما دریافت شد.

او گفت: در میان استان‌های کشور، استان تهران، خوزستان، اصفهان، خراسان رضوی، گیلان، فارس و کرمانشاه بیش از دیگران از اهدای پلاسما استقبال کرده اند و بیشترین میزان اهدای پلاسمای کوید ۱۹ در استان‌های تهران، خوزستان و خراسان رضوی بوده است.

حاجی بیگی افزود: در حال حاضر در ۲۲ استان و مرکز انتقال خون کشور پلاسمای کووید ۱۹ در مراکز اهدای خون دریافت می‌شود و ساکنان برخی استان‌ها می‌توانند با مراجعه به مراکز تعیین شده به همراه کارت ملی و مدارک ابتلا و بهبودی از کوید ۱۹، پلاسمای خود را اهدا کنند.

گفتنی است ۵۰ درصد اهدا کنندگان خون در کشور بین سنین ۳۱ تا ۴۵ سال، ۲۴ درصد بین سنین ۴۶ تا ۶۰ درصد، ۳ درصد اهدا کنندگان خون بین ۲۰ تا ۱۸ سال و ۲۳ درصد اهدا کنندگان بین سنین ۲۱ تا ۳۰ سال سن دارند.

بنابراین گزارش طی مدت یاد شده در استان‌های خراسان شمالی و بوشهر شاهد رشد اهدای خون نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده ایم و اهدای مستمر در استان‌های گیلان با ۱۰ درصد رشد و آذربایجان شرقی با ۴ درصد رشد رو به رو بوده است.

استان‌های اردبیل، مرکزی، کرمان، آذربایجان غربی، اصفهان، خوزستان، مازندران، آذربایجان شرقی، گیلان، زنجان، قزوین، البرز، سیستان و بلوچستان، همدان، قم، یزد، خراسان رضوی، گلستان، سمنان، تهران، کرمانشاه و فارس در حال حاضر در طرح جمع آوری پلاسمای بهبود یافتگان کوید ۱۹ شرکت دارند و میزبان بهبودیافتگان بیماری کووید-۱۹ هستند که یک ماه از بهبودی شان گذشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار