اسکان سیل‌زدگان خلخال
در پی وقوع سیلاب شدید در مناطقی از استان اردبیل به‌ویژه مناطق روستایی 2 نفر در روستاهای اردبیل در سیل غرق و مفقود شدند.
کد خبر: ۸۷۵۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷ 15 July 2020

به‌گزارش تابناک اردبیل، روز گذشته در پی بارش شدید باران تابستانی سیلاب شدیدی در برخی از مناطق استان اردبیل به‌راه‌افتاد که در پی آن خساراتی به برخی از روستاها و مناطق شهری این استان وارد شد.

سیلاب و آبگرفتگی معابر تا امشب در اردبیل ادامه دارد‌

‌مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: طبق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی و تداوم ناپایداری‌های جوی سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها و آبگرفتگی معابر عمومی تا اواخر امشب در استان دور از انتظار نیست.

سیاوش محمدی با اشاره به پیش‌بینی وضعیت جوی استان اردبیل اظهار داشت: براساس نقشه‌های هواشناسی و پیرو هشدار سطح نارنجی مورخه 24 تیر 99، طی امروز نیز شاهد بارش رگباری باران گاهی توام با رعد و برق خواهیم بود.

وی افزود: با تداوم این ناپایداری‌ها سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها و آبگرفتگی معابر عمومی تا اواخر وقت امشب در استان پیش‌بینی می‌شود که بنابراین توجه به هشدارهای هواشناسی استان اردبیل در این خصوص توصیه می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: از فردا تا شنبه هفته آینده از شدت ناپایداری‌ها کاسته شده و در قبل از ظهرها آسمان صاف تا قسمتی ابری خواهد بود ولی در ساعات بعد از ظهر و عصرها در برخی مناطق استان بر مقدار ابرناکی افزوده شده و رگبار موقتی باران به ویژه در مناطق مرکزی، جنوبی و ارتفاعات استان انتظار می‌رود که طی این مدت دمای هوا افزایش چند درجه‌ای خواهد داشت.

محمدی با اشاره به این که هم‌اکنون رگبار ملایم باران در شهرستان بیله‌سوار گزارش شده است گفت: طی بارش چند ساعت قبل در منطقه بیله سوار، میزان بارش از ایستگاه بارانسنجی جعفرآباد 53 میلیمتر و بابک 19 میلی‌متر بوده است.

وی تصریح کرد: براساس هشدار سطح نارنجی مرکز پیش‌بینی استان اردبیل بارش ها تا اواخر وقت امشب تداوم خواهد داشت که از هم‌استانی‌ها خواهشمندیم به توصیه‌های هواشناسی و مدیریت بحران توجه کرده و این موضوع را جدی بگیرند.

50 خانه روستایی خلخال متحمل خسارت 20 تا 100 درصدی شدند

سردار هوشنگ حسینی فرمانده نیروی انتظامی استان اردبیل اظهار داشت: به دنبال تغییر شرایط جوی و بارش نزولات آسمانی و جاری سیل در شهرستان خلخال به 2 روستای مصطفالو و اوجقاز بخش اکرادخسارت جدی وارد شد.

وی افزود: بلافاصله پس از وقوع این حادثه پلیس و نیروهای امدادی در مناطق سیل زده حاضر و ستاد بحران تشکیل و تدابیر و تمهیدات لازم در حوزه ها و ابعاد مختلف اندیشیده و اتخاذ شد.

فرمانده انتظامی استان اردبیل با اشاره به حضور هدفمند، تاثیرگذار و امنیت آفرین پلیس در مناطق سیل زده و ارمغان آوری آرامش برای سیل زدگان گفت: کارشناسان میزان خسارت اولیه وارده بر اثر سیل را بیش از 100 میلیارد ریال برآورد کرده‌اند و در این حادثه 54 خانه روستایی از 20 تا 100 درصد دچار خسارت شده است.

150 میلیارد ریال به بخش‌های مختلف مشگین‌شهر خسارت وارد شد

اکبر صمدی فرماندار شهرستان مشگین‌شهر در ارتباط با آخرین وضعیت سیلاب در شهرستان مشگین‌شهر اظهار داشت: به دنبال بارش شدید باران و وقوع سیلاب، متاسفانه شاهد وارد شدن خسارت قابل توجه به تاسیسات زیر بنایی، احشام ، باغات و مزارع شهرستان هستیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون اعضای ستاد مدیریت بحران مشغول خدمت رسانی در مناطق آسیب دیده هستند گفت بررسی‌های اولیه حاکی از وارد شدن بیش از 150میلیارد ریال خسارت به بخش‌های مختلف است.

غرق‌شدن 2 نفر در سیلاب اردبیل/ ادامه جست‌وجوها 

در همین حال، رامین معبودی اظهار داشت: در پی وقوع سیلاب شدید در مناطقی از استان اردبیل به‌ویژه مناطق روستایی 2 نفر در روستاهای اردبیل در سیل غرق شدند.

وی افزود: براساس هماهنگی انجام‌شده تیم‌های امداد و نجات هلال احمر در سریع‌ترین زمان در منطقه مورد نظر حضور یافته نسبت به آغاز عملیات جست‌وجو اقدام کردند.

معبودی تصریح کرد: عملیات جست‌وجوی افراد غرق‌شده در سیلاب تا حوالی ساعت 11 شب ادامه یافت اما تاکنون بدون نتیجه بوده است و ادامه عملیات از امروز صبح آغاز شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل بیان کرد: همچنین با توجه به اینکه در برخی مناطق نیز شاهد تخریب منازل و واحدهای مسکونی هستیم با حضور تیم‌های هلال احمر اسکان اضطراری سیل‌زدگان در دستور کار قرار گرفت.

وی از تأمین نیاز خانواده‌های آسیب‌دیده خبر داد و اعلام کرد: تمامی نیازهای به اقلام ضروری خانواده‌های آسیب‌دیده از سیل نیز توسط گروه‌های هلال احمر تأمین و توزیع شده است.

80 خانوار در روستای مصطفی‌لوی شهرستان خلخال اسکان اضطراری یافتند

از سوی دیگر فرهاد عبدالعلی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل ابراز کرد: به‌دنبال بارش شدید باران و به‌راه افتادن سیلاب در سطح شهرستان خلخال مهم‌ترین خسارات به روستای مصطفی‌لو در این منطقه وارد شده است.

وی اضافه کرد: از اولین ساعات شامگاه امروز شاهد ورود خسارت به واحدهای مسکونی در روستای مصطفی‌لوی شهرستان خلخال هستیم که عملیات اسکان اضطراری انجام می‌شود.

عبدالعلی‌پور در این خصوص تصریح کرد: تاکنون علاوه‌بر اسکان اضطراری حدود 80 خانوار در این روستا اقلام ضروری و مورد نیاز نیز به‌همت نیروهای هلال احمر بین آنان توزیع شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل با تأکید بر حل مشکلات پیش‌آمده در این منطقه خاطرنشان کرد: در پی این سیلاب برق و آب این روستا با قطعی و ضعف مواجه بوده است که با تلاش نیروهای دستگاه‌های اجرایی مربوطه این مشکلات نیز حل و رفع شده است.

وی همچنین افزود:‌ بعد از وقوع سیلاب شدید در مناطقی از شهرستان مشگین‌شهر نیز 50 روستا در این منطقه با سیلاب مواجه هستند و در زمان حاضر خط انتقال آب شرب منطقه دچار آسیب شده است.

این مقام مسئول از حضور میدانی مسئولان دستگاه‌های اجرایی در محل‌های حادثه خبر داد و گفت: در زمان حاضر تمامی مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان در آماده‌باش قرار دارند به‌طوری که هم‌اکنون مدیرکل آب و فاضلاب استان در محل آسیب‌دیدگی خط انتقال آب شرب مشگین‌شهر حضور یافته و از نزدیک در جریان انجام اقدامات لازم قرار گرفته است.

عبدالعلی‌پور با اشاره به وضعیت سیلاب و بارندگی‌ها در شمال استان بیان کرد: همچنین در شمال استان اردبیل بیش‌ترین میزان خسارات وارده از سیل تاکنون در شهرستان بیله‌سوار است و شاهد ورود آسیب به تأسیسات مخابراتی، برق، خسارت به باغات و بخش کشاورزی و راه‌های ارتباطی روستایی هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل ادامه داد: هم‌اکنون فرمانداران شهرستان‌های بیله‌سوار و پارس‌آباد در محل‌های مورد نظر حاضر هستند و نسبت به بررسی میدانی مشکلات پیش‌آمده اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

عملیات تخلیه آب از معابر سطح شهر جعفرآباد ادامه دارد

در همین حال، شهرداری جعفرآباد در پیامی از حضور بموقع نیروهای خدمات شهری در محل‌های سیل و آبگرفتگی در سطح شهر خبر داده به تداوم عملیات تخلیه آب از معابر سطح شهر جعفرآباد تأکید کرد.

به‌دنبال بارش سیل‌آسا در شهر جعفرآباد نیروهای واحد خدمات شهری که با نظارت مسئول خدمات شهری در آماده‌باش کامل بودند به‌سرعت وارد عمل شدند.

با حضور بموقع ضمن جلوگیری از ورود آب به بعضی از منازل و اماکن مسکونی محل‌ها و پل‌هایی که موجب آبگرفتگی شده بودند بازگشایی شدند.

همچنین به‌کمک هلال احمر و اداره آب و فاضلاب نسبت به تخلیه آب حیاط تعدادی از شهروندان و ادارات نیز اقدام شد.

نیروهای خدمات شهری شهرداری پارس‌آباد مغان در آماده‌باش کامل

محرم نوظهور اظهار داشت: به‌دنبال وقوع سیلاب در برخی مناطق از شمال استان نیروهای خدمات شهری شهرداری پارس‌آباد مغان در آماده‌باش کامل قرار گرفتند و برای اعزام نیرو به منطقه سیل‌زده جعفرآباد مغان آمادگی داریم.

 وی افزود: این یک وظیفه عمومی و ملی برای همه است که در شرایط بحران و مشکلاتی که برای هموطنان ایجاد می‌شود حضور یابیم و کمک‌رسان مردم باشیم.

نوظهور تصریح کرد: براین‌اساس در صورت اعلام نیاز حاضر به کمک‌رسانی به منطقه سیل‌زده جعفرآباد مغان هستیم و در این راستا هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است

جاده پارس‌آباد ــ بیله‌سوار به‌علت وقوع سیلاب شدید بسته شد

این درحالی است که براساس اخبار ارسال‌شده هم‌اکنون به‌علت سیلاب شدید بر اثر بارش باران محور مواصلاتی شهرستان پارس‌آباد ــ بیله‌سوار بسته شد.

براساس اعلام ستاد مدیریت بحران شهرستان پارس‌آباد خسارت‌هایی بر اثر سیلاب به محصولات برخی از کشاورزان این منطقه وارد شده است و جزئیات دقیق این حادثه پس از بررسی اعلام خواهد شد.

طبق مشاهدات خبرنگار تسنیم در زمان حاضر تمامی مسئولان دستگاه‌های اجرایی مربوطه در محل حادثه حضور دارند و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام می‌شود.

همچنین از ساعاتی پیش سیلاب به سه‌راهی باغات شرکت کشت و صنعت مغان نیز رسیده است اما تاکنون آماری از میزان خسارت واردشده به بخش کشاورزی منطقه اعلام نشده است.

ستاد مدیریت بحران شهرستان پارس‌آباد با هشدار به کسانی که در مسیر سیلاب قرار دارند از کشاورزان خواست اگر در سر مزارع کشاورزی خود قرار دارند به منازل خود و جاهای امن بازگردند.

خسارت 400 میلیاردی سیل به بیله‌سوار مغان

حسن قبادی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیشترین خسارات سیل در بخش کشاورزی بوده و حدود یک هزار هکتار از مزارع شامل محصولات جالیزی ، صیفی‌جات، پنبه ، ذرت ، سویا ، بادام زمینی در بخش قشلاق دشت به مرکزیت شهر جعفرآباد دچار خسارت شده است .

وی با بیان اینکه ۷۰ میلی‌متر باران در مدت کوتاهی در بخش قشلاق دشت باریده است، اضافه کرد: جاری شدن سیل همچنین خساراتی به ابنیه و راه روستایی این بخش وارد کرده است.

او با اشاره به اینکه آماده‌باش به دستگاه‌های امدادی در باره سیل داده شده بود، اضافه کرد: از همان لحظات نخست جاری شدن سیل اعضای مدیریت بحران شهرستان در صحنه حضور داشته و برای کنترل و مهار سیل اقدام کردند.

قبادی بیان کرد: کار ارزیابی از میزان خسارت وارده به کشاورزان در حال انجام است و امید می‌رود خسارت وارده به روستاییان در کوتاه مدت جبران شود.

وی همچنین به جلسه ستاد بحران شهرستان در بخشداری قشلاق‌دشت اشاره کرد و گفت: در این جلسه که با حضور مسوولان آب منطقه‌ای اردبیل برگزار شد مقرر شد تا لایروبی رودخانه و کانال‌های آبیاری از امروز شروع شده و در زمینه اصلاح پل‌های لوله‌ای و جایگزینی آنها با ابنیه استاندارد اقدامات لازم  صورت گیرد.

تلاش برای کشف جسد مفقود حادثه سیل

رامین معبودی عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل اظهار کرد: پیرو دریافت گزارش مرکز کنترل و هماهنگی عملیات معاونت امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اردبیل مبنی بر بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب و مفقودی ۲ نوجوان در جاده فرعی روستای تقی دیزج واقع در کیلومتر ۲۷ اردبیل - مغان (روستای چات قیه) از توابع شهرستان اردبیل ۴ تیم امدادی متشکل از ۱۲ نفر با ۴ دستگاه خودروی امدادی از شهرستان اردبیل و ۳ تیم واکنش سریع و یک تیم آنست متشکل از ۱۵ نفر با ۴ دستگاه خودروی امدادی جهت جست‌وجو به منطقه اعزام شدند.

وی افزود: عملیات جست‌وجو از صبح به صورت دقیق‌تر انجام شد که متأسفانه جسم بی‌جان یکی از نوجوانان مفقودی در روستای چات قیه کشف شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل ادامه داد: نوجوانان مذکور حدود ۱۲ تا ۱۴ ساله بودند و امدادگران جمعیت هلال احمر اردبیل جهت یافتن نوجوان دیگر تلاش‌هایشان را ادامه می‌دهند.

معبودی تصریح کرد: ۱۸ تیم عملیاتی جمعیت هلال احمر استان، از روز گذشته در مناطق مختلف استان جهت امدادرسانی به سیل‌زدگان در تلاش هستند.

سیل‌زدگان خلخال اسکان موقت یافتند

وی بیان کرد: سیل در روستای مصطفی‌لوی خلخال متأسفانه به حدود ۳۵ خانه آسیب جدی وارد کرده و اهالی این روستای ۵۰۰ نفری را نیز درگیر کرده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل اذعان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته برای ۳۵ خانوار گرفتار شده در سیل خلخال اقلام اولیه شامل پتو، موکت، مواد غذایی و بهداشتی از طرف جمعیت هلال احمر توزیع شد.

معبودی افزود: برای ۲۰ خانوار هم که در اثر سیل خانه‌هایشان آسیب دیده بود به صورت موقت اسکان در نظر گرفته شد و جیره غذایی ۷۲ ساعته بین این خانوار توزیع شد.

وی اظهار کرد: آبگرفتگی‌هایی نیز در اثر بارش باران در برخی مناطق استان از جمله مشگین‌شهر، جعفرآباد، بیله‌سوار، آلوچه سرعین به وجود آمده بود که با تلاش امدادگران هلال احمر این آبگرفتگی‌ها رفع شد.

معبودی گفت: با حضور مدیران دستگاه‌های استان در مناطق سیل‌زده خلخال امیدواریم بتوانیم در سریع‌ترین زمان مشکلات به وجود آمده در این مناطق را رفع کنیم.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار