با توجه به مطرح شدن یکباره این مساله از سوی انجمن های بیماران خاص مازندران در این جلسه ، از مجموعه بیمه برای پاسخگویی به این مساله دعوت نشده بود و نماینده ای از این مجموعه ها حضور نداشت .
کد خبر: ۹۰۷۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲ 07 October 2020

بیماران خاص استان مازندران در شرایط کرونایی فعلی برای دریافت داروهای مورد نیاز خود مجبور به حضور چند ساعته در داروخانه های ۱۳ آبان به عنوان یکی از مکان‌های آلوده و شلوغ هستند، مشکلی که وعده رفع آن پیش از این توسط مسئولان مربوطه داده شده بود ولی همچنان لاینحل باقی مانده است.

 بنا به شاخصی که وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در نظر گرفته است ، بیماران کلیوی ، تالاسمی ، ام اس ، سرطانی و هموفیلی در دسته بیماران خاص قرار دارند . این بیماران بنا به شرایط ویژه مجبور به مصرف دارو تا آخر عمرشان هستند ولی به خاطر هزینه بالای داروها و با توجه به این که داروهایشان با حمایت های دولتی تامین می شود ، در داروخانه های معدودی مانند داروخانه ۱۳ آبان قابل دسترسی است.

در دسترس نبودن داروهای مورد نیاز در هر داروخانه و یا حذف حمایت دولتی از آنها در صورت تامین از داروخانه های دیگر سبب می شود تا ازدحام جمعیتی برای تهیه آنها ایجاد شود و بیماران را در این شرایط کرونایی دچار مشکل کند.

با بروز بیماری کووید ۱۹ شاید بتوان گفت اولین توصیه های سازمان بهداشت جهانی برای جلوگیری از مرگ و میر و صدمات ناشی از این بیماری ، دور نگه داشتن افراد با بیماری های زمینه ای و خاص بود ، اما این بیماران برای دریافت داروهای مورد نیاز خود می بایست به داروخانه های دولتی ۱۳آبان مراجعه کنند تا بتوانند آنها را تهیه کنند ، چرا که این داروها در داروخانه های خصوصی با حمایت دولتی عرضه نمی شود.

یکی از علت های ازحام بیماران خاص در داروخانه های منتخب و طولانی شدن مدت زمان تهیه داروها ، ضرورت اخذ تاییدیه ارائه آنها با اعمال فرانشیز دولتی در سیستم آنلاین است . برای طی این پروسه تعریف شده در داروخانه های منتخب مازندران ۲ تا سه ساعت زمان باید صرف شود ، وضعیتی که در شرایط کرونایی ضریب آسیب پذیری بیماران را در برابر کووید-۱۹ افزایش می دهد.

مازندران حدود ۱۰ هزار بیمار خاص دارد و بیش از یکصد قلم دارو این بیماران تنها در سه داروخانه ۱۳ آبان توزیع می شود. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که طبق اظهار مسئولان شبکه بهداشت و درمان استان ، حدود ۷۰ درصد از هزینه های دولتی دارویی استان را داروی بیماران خاص تشکیل می دهد.

بیماران کلیوی از جمله بیماران خاص هستند که به خاطر ابتلا به برخی بیماری های همچون دیابت و فشار خون و یا بر اثر مسائل دیگری فعالیت کلیه های آنها متوقف می شود و برای دفع مواد زائد در بدنشان می بایست در طول هفته سه بار دیالیز انجام بدهند .

بنا به اعلام انجمن بیماران کلیوی مازندران یکهزار و ۸۲۰ بیمار دیالیزی در این استان وجود دارد که این تعداد برای ادامه زندگی دیالیز خود را در بیمارستان ها انجام می دهند و نیز ۶۵ بیماری دیالیزی به صورت "صفاقی" یعنی با نصب دستگاه در بدن در منزل مراحل دیالیزشان را پشت سر می گذارند.

تسهیل در ارائه داروها

دبیر انجمن بیماران کلیوی استان مازندران در باره مشکلات این بیماران به خبرنگار ایرنا گفت : بیماران کلیوی بر اثر مسائلی نظیر بیماری های فشارخون و دیابت و یا زمینه های دیگر فعالیت کلیه های آنها از کار می افتد .

رضا خسروی افزود : این بیماران مجبورند برای جبران فقدان فعالیت کلیه ها برای دفع مواد زائد بدنشان به صورت مرتب و هفتگی دیالیز انجام بدهند که در صورت عدم انجام این کار مواد زائد بدن باعث از بین رفتن دیگر اعضای حیاتی بدن از جمله قلب می شود .

وی ادامه داد : این بیماران پس از انجام دیالیز برای جبران کم خوبی بدنشان می بایست آمپول اپرکس تزریق کنند تا این مسائل آنها برطرف شود و این دارو از جمله داروهای خاص است که با حمایت دولت و به قیمت ارزان در اختیار این بیماران قرار می گیرد .

خسروی گفت : با توجه به خاص بودن و برخورداری از یارانه ، این داروها از طریق داروخانه های دولتی ۱۳ آبان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی توزیع می شود تا از هر گونه سواستفاده و ایجاد بازار سیاه در این زمینه جلوگیری شود ولی روند دریافت دارو بسیار طولانی است.

وی توضیح داد : پس از تایید نسخه این بیماران در داروخانه های مورد نظر ، دارو به آنها با قیمت دولتی ارائه می شود که این روند تایید دارو حداقل ۲ ساعت زمان می برد.

دبیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی مازندران گفت : در شرایط کرونایی فعلی بسیار در خصوص حضور کمتر بیماران خاص و زمینه ای در محیط های شلوغ برای حفظ جان این قشر تاکید می شود چرا که این بیماران از نظر شرایط جسمی دچار ضعف ایمنی هستند .

وی یکی از مطالبات انجمن های حمایت از بیماران خاص مازندران از مسئولان بهداشتی استان را فراهم آوردن امکانات مورد نیاز برای تسهیل در دادن دارو عنوان کرد و افزود : اخیرا در جلسه انجمن های بیماران خاص با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران این مساله به عنوان یکی از دغدغه های جدی این بیماران مطرح و درخواست شد تا در زمینه تسهیل برای ارائه این خدمات به بیماران اقدامی صورت گیرد .

به گفته خسروی ، رفع این دغدغه در گرو نوبت دهی به بیماران برای دریافت داروها به منظور جلوگیری از حضور طولانی مدت در داروخانه ها و یا انجام کارهای تایید داروها در زمان کوتاه تر است .

توقع همراهی برای رفع مشکل دارو

بیماری ام اس از دیگر بیماری ها خاص است که شمار بیمارانش در مازندران زیاد است. بر اساس آمارهای رسمی حدود سه هزار بیمار ام اس در انجمن حمایت از بیماران ام اس مازندران پرونده دارند که بنا به اعلام مسئولان این انجمن ۷۰ درصد این افراد را زنان تشکیل می دهند. این افراد برای کنترل بیماریشان و کاهش آسیب ها و عوارض ناشی از بیماری مجبور به مصرف داروهایی هستند به صورت خوراکی و تزریق تجویز می شود .

مدیر عامل انجمن بیماران ام اس مازندران با اشاره به اینکه سالانه ۲۰۰ بیمار جدید به جمع ام اسی های استان اضافه می شود ، گفت : این بیماران بسته به شدت بیماری خود به مصرف روزانه و یا ماهانه داروهای خاصی نیاز دارند که بخشی از این داروها از جمله تبازیو حمایت دولتی می شود .

سید عسگری عمادی افزود : با توجه به اینکه این داروها در داروخانه های خاص ۱۳ آبان موجود است و در داروخانه های خصوصی وجود ندارد می بایست برای دریافت داروها تنها به این داروخانه ها مراجعه کرد.

وی توضیح داد : هر بیمار ام اس پس از تایید بیماریش از سوی متخصصان مغز ، به بیمه ها برای تشکیل پرونده معرفی می شوند تا از خدمات دولتی و قیمت پایین تر داروهای خود بهره مند شوند .

به گفته مدیر عامل انجمن ام اس مازندران با وجود تشکیل پرونده و تایید داروی مورد نیاز بیمار در همان ابتدای ابتلا به بیماری اما هر بار در مراجعه به این داروخانه ها بیمار می بایست در صف انتظار تایید باشد تا دارو به او تحویل داده شود .

وی گفت : این انتظار برای تایید دارو به زمان ۲ تا سه ساعته نیاز دارد که حتی در شرایط عادی برای این بیمارانی که حتی برخی از آنها ناتوانی در حرکت دارند نیز مشکل ساز و خسته کننده است.

او افزود : اکنون و در شرایط خاص فعلی که بروز بیماری کووید- ۱۹ ضرورت هایی را برای این بیماران ایجاد کرده است ، حضور طولانی مدت آنها در داروخانه برای تایید و دریافت دارو ، تهدید جدی برای سلامتشان محسوب می شود چرا که ایان افراد داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن مصرف می کنند و بیش از هر بیماری در معرض خطر ابتلا به بیماری های ویروسی قرار دارند .

عمادی گفت : این شرایط می طلبد که این بیماران کمتر در مکان های پرتردد و آلوده ای همچون داروخانه ها حضور داشته باشند تا از این طریق امکان ابتلای آنها به بیماری کم و یا صفر شود .

مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران ام اس مازندران افزود : در جلسه اخیر با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان پیشنهاد شد تا روندی پیاده شود که زمان کمتری برای تایید دارو در داروخانه نیاز باشد و بیماران مجبور به حضور زیاد در داروخانه نباشند .

تالاسمی

تالاسمی یکی از مجموعه بیماران خاص به شمار می روند که بنا به آمار ارائه شده از سوی انجمن بیماران تالاسمی مازندران حدود ۲ هزار و ۲۰۰ بیمار تالاسمی در این استان زندگی می کنند .

نایب رییس انجمن بیماران تالاسمی استان مازندران در باره مشکل تهیه دارو این دسته از بیماران به خبرنگار ایرنا گفت : این بیماران مدت زمان زندگی خود همواره با دارو و تزریق خون سپری می کنند و بدون آنها ادامه حیات برایشان غیر ممکن است .

محمد علیزاده افزود : بیماران تالاسمی در تمام طول زندگی خود با درد و رنج ناشی از عوارض بیماری خود سر می کنند تا اینکه زندگیشان به پایان برسد .

وی با اشاره به برخی مشکلات دارویی برای بیماران تالاسمی گفت : این بیماران نیز برای تامین بخشی از داروهای مورد نیاز خود می بایست ساعاتی را ماهانه در صف های انتظار داروخانه های سپری کنند تا دارو مورد نیاز با نرخ دولتی بگیرند.

استانداری مازندران به عنوان دبیر کمیته بیماران خاص مازندران به شمار می رود . سعدیه سهرابی ، نماینده استانداری در این کمیته نیز اظهار داشت : تسهیل ارائه خدمات به بیماران بویژه بیماران خاص از جمله مسائلی است که می بایست با برنامه ریزی و هماهنگی ها برطرف کرد .

وی ادامه داد : هرچند با وجود تحریم ها مشکلاتی در تامین داروی بیماران ایجاد کرد ، اما می توان با برنامه ریزی مناسب همین میزان دارو توزیعی در داروخانه ها را به نحو احسن و مطلوب ساماندهی کرد تا راحت تر در اختیار این بیماران قرار داده شود .

سهرابی گفت : مسئولان دانشگاه علوم پزشکی باید شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا در استان را مورد توجه قرار دهند و به گونه ای برنامه ریزی کنند تا بیماران خاص با صرف زمان کمتری به داروهایشان دسترسی پیدا کنند.

وی افزود : در جلسه اخیر با دانشگاه علوم پزشکی این مسائل و راهکارهای مورد نظر اعلام شده است تا بخشی از این مشکلات که در استان قابل رفع است ، برای همیشه برطرف شود.

تلاش برای رفع دائمی مشکل

مدیر دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به جلسه اخیر این دانشگاه با انجمن های حمایت از بیماران خاص اشاره کرد و گفت : در این جلسه مشکلات این بیماران نیازمند حمایت های اداری و دارویی مطرح شد .

مجید یوسفی افزود : از جمله مشکلاتی که در این جلسه مطرح شده است پروسه زمانبر تایید داروی این بیماران در داروخانه های دولتی اعلام شد که بخش بیشتری از این مشکل به بیمه ها بر می گردد تا در تاییدیه های دارو روند مطلوب تر و سریع تری را پیاده کنند .

وی ادامه داد : با توجه به مطرح شدن یکباره این مساله از سوی انجمن های بیماران خاص مازندران در این جلسه ، از مجموعه بیمه برای پاسخگویی به این مساله دعوت نشده بود و نماینده ای از این مجموعه ها حضور نداشت .

مدیر دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی مازندران پیشنهاد کرد با توجه به اینکه بیماران خاص برای دریافت دارو از همان ابتدا پرونده دارویی برای آنها باز می شود و این بیماران مشخص هستند بیمه ها با تایید یکساله داروی این بیماران می توانند باعث شوند تا در هر بار مراجعه به این داروخانه ها در صف تایید دارو قرار نگیرند و زمان ۲ یا سه ساعته صرف این امر نشود .

وی گفت : هرچند بروزی بیماری کووید- ۱۹ باعث شده تا برای حفاظت از بیماران خاص این مساله مطرح شود ، اما با رسیدن به یک نتیجه قابل قبول و مناسب و اجرای این دستورالعمل های کارگشا ، می توان برای همیشه بخشی از مشکلات این بیماران را برطرف کرد.

به گفته مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران طی جلسات آینده با دعوت از مسئولان حوزه بیمه این مساله مطرح و راهکارها و پیشنهادات لازم ارائه می شود تا در این خصوص چاره اندیشی شود .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار