امروز دانشگاه علوم پزشکی استان به عنوان متولی کنترل رعایت پروتکل ها چک لیستی را از وضعیت ومیزان رعایت پروتکل ها در حوزه های گوناگون منتشر نمود ،آمار های ارایه شده جای تامل وبررسی دارد . در ایلام آرامستانها یکی از مصادیق عدم رعایت پروتکل ها و اتفاقا معبر انتقال ویروس به شمار می رود که باید فکری اساسی به حال آن کرد .
کد خبر: ۹۰۷۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷ 10 October 2020

تابناک ایلام::از اوایل مهرماه وضعیت شیوع کرونا در کشور و متعاقب آن استان ایلام نگران کننده شده است،آمار مبتلایان نسبت به ماههای قبل رشد چند برابری را نشان می دهد ،از سویی نیز مرگ ومیر ناشی از این وضعیت به شکل خیره کننده ای رو به افزایش است .

واقعیتش هم این است که بخش اعظمی از مردم ما به هردلیلی که در این مقال مجالی برای پرداختن به آن نیست پروتکل ها را رعایت نمی کنند ،پروتکل ها ودستورالعمل های پیشگیرانه روند عادی شدن وتبدیل به قانون را سپری می کنند که رفته رفته مردم ما در صدد دور زدن آن برخواهند آمد.

اینجا دو موضوع قابل بحث است که ممکن است که هر چه جلوتر برویم بر روند افزایش مخاطرات کرونا وتشدید ابتلا بیافزاید . اول عادی شدن مرگ ومیر ناشی از کروناست ! مرگ کرونایی به یک رویه معمول تبدیل شده است ،این مرگ ومیرها نه تنها باعث ایجاد ترس واضطراب در مردم نشده است بلکه به بخشی از زندگی آنها تبدیل شده و استمرار این روند وتبدیل به یک سندروم خاموش می تواند مخاطره آمیز باشد .

دوم عبور از فرهنگ سازی رعایت پروتکل های بهداشتی وتبدیل آن به قانون که  در آینده می تواند روند ابتلا را در کشور تشدید نماید .شما به قضیه کمربند ایمنی خودروها نگاه کنید ،این قضیه درست فرهنگسازی نشد ،توسل به قوه قهریه وجبر وجریمه باعث شد تا بخش قابل توجهی از مردم صرفا به خاطر در امان ماندن از جریمه تن به بستن کمربند بدهند نه به خاطر حفظ جان خود ! دربسیاری از موارد مشاهده می شود که مردم با دیدن  پلیس کمربند خود را بسته وبعد از عبور از ایستگاهها دوباره آن را رها می کنند!

این نگرانی وجود دارد که پس از قانونی شدن پروتکل ها و تدوین قانون جریمه برای کسانی که رعایت نکنند،به مرور مردم در مقابل قانون گارد گرفته وبه جای حرکت به سمت رعایت پروتکل ها برای حفظ سلامت خود وهمنوعانشان، به دنبال دور زدن قانون برای در امان ماندن از جریمه راه بیافتند که همین موضوع می تواند برای سلامت تهدید جدی به شمار آید .

لذا ضرورت دارد در مراکز دانشگاهی ،فرهنگی ،رسانه ها وخصوصا صدا وسیما فرهنگسازی وترویج رعایت موارد بهداشتی را دنبال نمایند تا به موازات اجرایی شدن قانون ،فرهنگ حفظ سلامت ورعایت حقوق شهروندی نیز ملاک عمل قرار گیرد .

امروز دانشگاه علوم پزشکی استان به عنوان متولی کنترل رعایت پروتکل ها چک لیستی را از وضعیت ومیزان رعایت پروتکل ها در حوزه های گوناگون منتشر نمود ،آمار های ارایه شده جای تامل وبررسی دارد . در ایلام آرامستانها یکی از مصادیق عدم رعایت پروتکل ها و اتفاقا معبر انتقال ویروس به شمار می روند که باید فکری اساسی به حال آن کرد .

روزهای ابتدایی شیوع کرونا ،متوفیان کرونایی با رعایت پروتکل ها و بدون حضور مردم دفن می شدند ،مسیر آرامستانها مسدود بود ،اما امروز مشاهده می شود حتی برای متوفیان کرونا مراسم آنچنانی در آرامستانها گرفته می شود!

نمونه اش امروز در آرامستان بهشت رضای شهر ایلام در مراسم تدفین یک متوفی کرونایی ،صدهها نفر از مردم تجمع کرده بودند ،آیا همین موضوع نمی تواند مجوزی برای عدم رعایت دیگر مصادیق مقابله با کرونا وقطع زنجیره ابتلا به حساب آید !؟

چرا دانشگاه علوم پزشکی از سختگیری ای اولیه کوتاه آمده است ؟ چرا دادستانی همانند اوایل دستور توقیف وانسداد نمی دهد ؟ چرا صنوف از چاپ اعلامیه جلوگیری به عمل نمی آورند ؟ چرا شهرداری مسیر آرامستانها را مسدود نمی کند ؟ چرا ستاد کرونا به این موضوع مهم واکنش نشان نمی دهد ؟اینها سوالاتی است که اگر پاسخ آنها داده شد ،قطعا می توان به کمک هم بخشی از مسیر شیوع وابتلای به کرونا در استان را مسدود کرد !

البته رک وشفاف باید یک موضوع را به عرض برسانیم؛امروز مطالبه رعایت پروتکلها از مردم، بی شباهت به حکایت آخوند وبول بچه بر روی فرش نیست !از سویی مسئولین  از مردم استمداد می کنند  که مردم برای حفظ سلامت خود در مراسمات وتجمعات شرکت نکنید و قید تشییع جنازه ومراسمات تدفین را بزنید  ،اما از سویی درست وسط بحران کرونا، دستگاه مسئولی در رسانه وفضای مجازی  برای تشییع یک عزیزی بیانیه حضور در مراسم تشییع وتدفین  صادر می کند !واقعا مردم باید چکار کنند ؟! خودتان راهکار پیدا کنید!تا این رفتارهای متناقض و تصمیم گیری های غیر مسئولانه وجود دارد !راه به جایی نخواهیم برد.نه تنها در قضیه کرونا بلکه در دیگر حوزه ها هم وضع به همین منوال خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار