افزایش افسارگسیخته نرخ کالا و خدمات و بخصوص مواد غذایی مورد نیاز مردم در استان یزد در ماههای اخیر، فشار زیادی بر قشر آسیب‌پذیر و طبقه متوسط این استان وارد کرده است .
کد خبر: ۹۱۰۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰ 20 October 2020

این روزها افزایش نرخ برخی مواد غذایی اولیه که همیشه در سبد خانوارهای ایرانی بوده و هست به گونه ای شده که بسیاری از شهروندان یزدی، این دسته از محصولات غذایی را به دست فراموشی سپرده‌اند و کمتر به سراغ آن می روند.

سوپر مارکتها و مراکز بزرگ و کوچک فروش مواد غذایی در این خطه، این روزها رونق گذشته را ندارد و متصدیان فروش این مراکز هم از کاهش شدید قدرت خرید مردم خبر می دهند.

افزایش نرخ کالا و خدمات و بویژه مواد غذایی ، دیگر مشمول سال و ماه نیست بلکه روزانه و حتی در پاره ای موارد، ساعتی شده و نمی توان اطمینان داشت که کالایی را که دیروز یا چند ساعت قبل به یک قیمت ثابت خریداری شده امروز و در حال حاضر هم با همان نرخ در اختیارت قرار گیرد.

خریداران علاوه بر گران شدن لحظه‌ای کالاها و خدمات و به خصوص مواد غذایی اولیه مورد نیازشان باید نگران نایاب شدن برخی از آنها هم باشند.

افزایش ساعتی و روزانه نرخ مواد غذایی مورد احتیاج شهروندان در شرایطی که جامعه با شیوع ویروس کرونا هم مواجه شده است و به کسب و کارهای اقشار آسیب پذیر خسارت زده، دور از انصاف و منطق است.

بررسی خبرنگار ایرنا از واحدهای کوچک و بزرگ فروش مواد غذایی در شهر یزد نشان داد که نرخ برخی از مواد غذایی در سالجاری، نه صد درصد بلکه چندین صد درصد را شامل شده و این افزایش نرخ روز به روز و گاهی ساعت به ساعت افزایش می یابد.

لبنیات، مرغ، تخم مرغ، برنج، حبوبات، روغن های خوراکی و لوازم بهداشتی به ترتیب شاهد بیشترین افزایش نرخ در سال جاری در استان یزد بوده‌اند و این افزایش نرخ در مورد برخی از این مواد قابل تامل است .

"لبنیات" بعنوان یکی از محصولات پر مصرف یزدی‌ها در سالجاری افزایش نرخ زیادی داشته و نه تنها با سال گذشته بلکه با روزهای آغازین امسال هم قابل قیاس نیست.

قیمت "شیر" در اردیبهشت ماه امسال در مراکز توزیع و فروش یزد ۲۵ هزار ریال بود که در مرداد ماه به ۴۰ هزار ریال ، در شهریور به ۴۵ هزار ریال و در حال حاضر به ۵۰ هزار ریال رسیده که افزایش صد درصدی را نشان می دهد.

قیمت هر کیلوگرم "مرغ" بعنوان یکی دیگر از کالای اساسی و مورد نیاز مردم در فروردین ماه امسال ۱۰۵ هزار ریال، در اردیبشهت به ۱۱۵ هزار ریال و در خرداد ما به ۱۳۰ هزار ریال رسید.

نرخ همین ماده غذایی در تیرماه با صعود قابل توجهی به ۱۶۶ هزار ریال، مرداد ماه به ۱۷۵ هزار ریال و در حال حاضر با خیز ناگهانی به ۲۵۰ هزار ریال افزایش یافته است. 

اکنون دیگر "مرغ" در سفره یزدی ها تقریبا نایاب شده و به جز برخی از افرادی که دستشان به دهانشان می رسد بقیه شهروندان حتی طبقه متوسط، خرید مرغ را از برنامه خود خارج کرده اند.

اما "تخم مرغ" هم از قافله گرانی ها عقب نماند با این تفاوت که با نوسان شدید قیمت روبرو شد و گاهی با کاهش و گاهی افزایش قیمت مواجه گردید.

تخم مرغی که در فروردین ماه امسال به قیمت هر کیلوگرم ۱۰۰ هزار ریال در مراکز فروش، عرضه میشد در خرداد، مرداد و شهریور ماه به ترتیب به ۱۳۰، ۱۱۰ و ۱۶۰ هزار ریال رسید و حتی قیمت ۲۰۰ هزار ریال را هم در برخی مراکز فروش، تجربه کرد و اکنون به قیت ۱۵۵ هزار ریال بازگشته است. 

"برنج" محصول دیگر مورد نیاز مردم که روزانه حداقل یکبار در سر سفره ها مشاهده میشود هم از ترکش گرانی‌ها بی‌نصیب نماند و نوع هندی آن که مورد استفاده اقشار متوسط و آسیب پذیر است از قیمت هر کیلوگرم ۷۵ و ۸۵ هزار ریال در فروردین ماه امسال به ۱۶۰ و ۱۷۰ هزار ریال در خردادماه همین سال رسید و افزایش صد درصدی را طی فقط ۲ ماه تجربه کرد.

نرخ این نوع برنج در شهریورماه به ۲۰۰ هزار ریال و در حال حاضر به ۲۲۰ هزار ریال رسیده است. 

"شوینده‌ها" نیز در اوایل امسال در مراکز فروش و عرضه استان یزد با افزایش ۲۰ درصدی نرخها در مقایسه با سال گذشته روبرو شد ، این محصول در تیرماه هم باز افزایش ۲۰ درصدی قیمت را تجربه کرد و اکنون نیز نسبت به شهریور ماه با افزایش ۲۰ درصدی دیگری روبرو شده است.

"حبوبات" نیز محصول دیگر مورد نیاز مردم استان یزد است  که در اوایل امسال با افزایش ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته روبرو شد و در تیرماه باز هم افزایش ۲۰ درصد را به خود دید و اکنون نیز ۴۰ درصد دیگر به نرخ آن اضافه شده است.

بعنوان مثال "نخود خام" در بهمن ماه پارسال به قرار هر کیلوگرم ۷۵ هزار ریال به فروش میرفت که در اردیبهشت امسال با افزایش ۴۰ درصدی روبرو شد، باز در مرداد ماه افزایش ۲۵ درصدی را تجربه کرد و اکنون هم باز ۴۰ درصد دیگر به نرخ آن اضافه شده است. 

"روغن های خوراکی" امسال بین ۱۰ تا ۱۵ درصد و لوازم بهداشتی شامل پوشک، نوار بهداشتی، دستمال کاغذی و ...بین ۱۰ تا ۳۰ درصد در مقایسه با پارسال افزایش قیمت داشته است.

در گفتگوی کوتاهی که با برخی از فروشندگان با سابقه یزدی داشتیم گفتند که مشتریان آنها از لحاظ آماری نسبت به پارسال با کاهش ۴۰ درصدی روبرو شده است.

آنها افزودند: قدرت خرید مردم کم شده، مراکز فروش هم کم رونق و فروشندگان مثل گذشته، دیگر چک قبول نمی کنند و چون خرید آنها نقدیست مشتری هم باید نقد پرداخت کند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار