رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: جلسه مجمع روحانیون با خاتمی برای ورود به انتخابات ۱۴۰۰ / صوفی: شانس بذرپاش برای پیروزی در انتخابات صفر است / واکنش مرتضی طلایی به ماجرای مشهد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۱۲۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰ 27 October 2020
به گزارش تابناک تبریز،تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

 کنایه توئیتری مطهری به مکرون

علی مطهری، نایب رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی با انتشار مطلبی در توئیتر به اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه واکنش نشان داد: مطهری در این رابطه نوشت: «از نظر آقای مکرون کاریکاتور تمسخر آمیز و موهن آزادی بیان و اصول لائیتیسه است. اشکال در نارسایی مفاهیم فلسفی اروپاست» «در اخلاق جنسی هم برهنگی را مشمول آزادی می‌دانند. به تعبیر استاد مطهری، دموکراسی و آزادی غربی حیوانیتِ رها شده است و نوع اسلامی آن اسلامیتِ رها شده است.»

 جلسه مجمع روحانیون با خاتمی برای ورود به انتخابات ۱۴۰۰

روابط عمومی مجمع روحانیون مبارز اعلام کرد که مجمع روحانیون مبارز در ادامه جلسات نوبه ای خود دیروز (پنجم آبان)جلسه مجازی اسکایپی به ریاست رئیس دولت اصلاحات برگزار کرده است. بنا به گزارش روابط عمومی این مجمع، در این جلسه پس از ارائه اخبار سیاسی و فرهنگی، مشکلات حاد اقتصادی و معیشتی مردم و عوامل دور و نزدیک آن مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و سپس گزارشی از آخرین نظرسنجی از میزان تاب آوری اجتماعی که گزارش مهمی بود به جلسه ارایه شد. دستور اصلی جلسه موضوع انتخابات ریاست جمهوری پیش روی بود و اولین نکته مهمی که مورد توجه قرار گرفت. حراست از اصل اساسی انتخابات و نقش مردم به عنوان نماد جمهوریت نظام و از بین بردن موانع انتخابات واقعی و آزاد بود. به گفته روابط عمومی مجمع روحانیون مبارز، مجمع کمیته‌ای از اعضای خود را مامور کرد که شرایط انتخاباتی مردمی و آزاد را بررسی و برنامه ای برای ورود مؤثر مجمع در بحث انتخابات و شرائط لازم برای مشارکت فعال تهیه و در جلسه آتی مجمع ارائه کنند.

صوفی: شانس بذرپاش برای پیروزی در انتخابات صفر است

عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: بذرپاش با مخالفان جدی مواجه بوده و شانس او در انتخابات ریاست جمهوری صفر است.علی صوفی عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مطرح شدن نام مهرداد بذرپاش برای انتخابات ریاست جمهوری آینده اظهار کرد: زمانی که انتخابات حداکثری باشد، آقای بذرپاش شانسی در انتخابات ندارد.او افزود: زمانی که موضوع ریاست دیوان محاسبات مطرح شد، حرف و حدیث‌های زیادی در مورد صلاحیت، شرایط احراز، سوابق و مدارک تحصیلی بذرپاش مطرح بود و هنوز هم همان شبهات حتی از سوی خود اصولگرایان وارد است.عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بیان کرد: آقای بذرپاش با مخالفان جدی مواجه بوده و هست و شانس او برای شرکت کردن و پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری صفر است.صوفی گفت: تکثر نامزدها برای هر انتخاباتی امری طبیعی است، در حال حاضر ٢ جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب در کشور وجود دارند که تحت عنوان چپ و راست با یکدیگر در انتخابات رقابت می کنند.

توضیحات واعظی درباره جریمه ۵۰ هزارتومانی افراد بدون ماسک

رئیس دفتر رئیس جمهور توضیحاتی درباره جریمه ۵۰ هزار تومانی برای افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند ارائه کرد.محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به انتقادات پیرامون شیوه اجرای جریمه برای عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: قطعاً این (دستور) کار کارشناسی بوده است.وی ادامه داد: این موضوع پیشنهادی بوده که در جلسات متعددی که در وزارت کشور گذاشته‌اند و بعد این پیشنهاد وزارت کشور به یک جلسه کوچکتری آمده و در آنجا بحث شده و نتیجه آن به ستاد ملی آمده است. رئیس دفتر رئیس جمهور خاطرنشان کرد: البته نیروی انتظامی درست می‌گوید که زیر ساختی برای دریافت جریمه ۵۰ هزار تومانی ندارد. نیروی انتظامی می‌گوید از زمانی که تصویب می شود تا وقتی که کدگذاری، ابلاغ و توجیه شود، زمان می‌برد که حرف درستی است. واعظی تصریح کرد: این به معنای آن نیست که قبل از تصویب کار کارشناسی روی این طرح نشده، بلکه از زمان تصویب تا اجرا دارای پروسه‌ای است که انجام شده است.

زنگنه تحریم‌اش توسط آمریکا را به سخره گرفت
 
وزیر نفت درباره تحریم خود توسط آمریکا، گفت: تحریم من توسط آمریکایی‌ها هیچ تأثیری ندارد، من سرمایه‌ای در بیرون از ایران ندارم و این اقدام آمریکایی‌ها تنها من و همکارانم را در پیمودن اهدافمان مصمم‌تر کرد.بیژن نامدار زنگنه در حاشیه نشست امروز کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در واکنش به تحریم وی توسط دولت آمریکا با لحنی طنزآلود گفت: دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا با تحریم من به موفق بزرگی دست پیدا کردند! معلوم است که در مدت هفت سال خیلی زحمت کشیده و بزرگ‌ترین سّر داخل نظام را کشف کردند و متوجه شدند که وزیر نفت با وزارت نفت ارتباط دارد!وی گفت: دلیل تحریم اخیر، ارتباط بیژن زنگنه به عنوان وزیر نفت با وزارتخانه بوده که این مساله بسیار سّری بود که آمریکایی‌ها بعد از ۷ سال به آن پی بردند؛ واقعا به خاطر این هوشمندی باید به آمریکایی‌ها تبریک گفت. وزیر نفت گفت: تحریم من توسط آمریکایی‌ها هیچ تأثیری ندارد، من سرمایه‌ای در بیرون از ایران ندارم و این اقدام آمریکایی‌ها تنها من و همکارانم را در پیمودن اهدافمان مصمم‌تر کرد.

تست کرونای سردار حاجی زاده مثبت شد

برخی اخبار حاکی است که سردار حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه ایران به ویروس کرونا مبتلا شده است. حسب اطلاعات رویداد۲۴ سردار حاجی زاده شب گذشته در یکی از بیمارستان‌های نظامی تهران بستری شده است.در جریان شیوع کرونا در ایران، سردار حاجی زاده از ستاد‌های مختلف مردمی مبارزه با کرونا بازدید کرده بود. سپاه در جریان شیوع ویروس کرونا گروه‌های جهادی زیادی برای مقابله با این ویروس تشکیل داده که احتمالا برخی اعضای آن نیز در سرکشی‌ها یا بازدید‌های مختلف به کرونا مبتلا شده‌اند.سردار ناصر شعبانی نخستین فرمانده باسابقه سپاه و معاون عملیات سابق قرارگاه ثارالله تهران بود که به کرونا مبتلا شد و البته به خاطر شدت بیماری درگذشت. پس از او فرزاد تذری معاون اسبق اداره سیاسی سپاه و از مسئولان اطلاعات سپاه پاسداران نیز بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.سردار خلبان امیر رامخو یکی از فرماندهان ارشد سپاه نیز بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داد. همچنین سرهنگ فرهاد دبیریان از اعضای سپاه پاسداران ایران نیز بر اثر کرونا در سوریه جان باخته است.شنیده‌ها نشان می‌دهد که حال عمومی سردار حاجی زاده وخیم نیست و او تحت نظر پزشک در حال مداواست و احتمالا به زودی ترخیص خواهد شد.

ابتکار کاندیدای ریاست جمهوری می‌شود؟

معاون زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری گفت: برنامه‌ای برای ثبت نام در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارم.معصومه ابتکار در گفت‌وگو با ایلنا، درباره گفته‌های سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اینکه «ثبت نام خانم‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری بلامانع است و بحث‌های دیگر آن هم باید به تدریج حل شود»، گفت: قبلا هم خانم‌ها در انتخابات اعلام کاندیداتوری کرده بودند؛ به طور مثال در گذشته خانم طالقانی این کار را انجام داده بودند و این چیز جدیدی نیست.معاون زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با این گفته‌ها می‌توانیم پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب شاهد حضور یک خانم در رأس قوه مجریه باشیم، عنوان کرد: این سوال را باید از شورای نگهبان پرسید. اگر آنها ایرادی به این موضوع نداشته باشند، خانم‌ها می‌توانند رئیس‌جمهور شوند.وی با بیان اینکه قانون اساسی ظرفیت حضور زنان در امور سیاسی را مشخص کرده است، عنوان کرد: اگر مذاکرات قانون اساسی را هم نگاه کنید، مشاهده خواهید کرد که قانون‌گذار اصلا با همین هدف کلمه رجال را نوشته است که قابلیت استفاده دوگانه داشته باشد، برای همین هم به نظر من مانعی از قبل نبوده است.ابتکار در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که در شرایطی که برخی ادعا می‌کنند مسئولان نمی‌توانند کشور را اداره ‌کنند، آیا یک رئیس‌جمهور زن می‌تواند این کار را انجام دهد، گفت: اولا من این را قبول ندارم که مسئولان نمی‌توانند کشور را اداره کنند، مسئولان در سخت‌ترین شرایط کشور را جمع کردند، آقای رئیس‌جمهور در حال حاضر در شرایط بسیار سخت که بی‌شباهت با روزهای اول جنگ نیست، کشور را اداره می‌کند. 

خارج شدن از لیست سیاه FATF کار سختی است


سخنگوی دولت گفت: ما می توانستیم و می توانیم لوایح اف ای تی اف که در مجلس رد شد را دنبال کنیم. به رغم مشکلاتی که در حوزه مالی ایجاد می شود این لوایح تصویب نشد. مثل روزی که می گفتند بلافاصله از برجام بیاید بیرون که حرف غلطی بود.مشکل ما این است که کشورهایی که در تحریم با ما ایستادند می گویند در موضوع لیست سیاه اف ای تی اف و قواعد پولشویی نمی توانیم کنارتان باشیم.خارج شدن از این لیست سیاه کار سختی است. امیدواریم با تلاش همکارانمان در این مشکلات حل شود./ایسنا

کرونا مصرف سوخت در کشور را کاهش داد


صالحی، رئیس کانون انجمن جایگاه‌داران سوخت: با توجه به تعطیلات اخیر در کشور و منع رفت و آمد در برخی از شهر‌ها به دلیل شیوع کرونا، مصرف سوخت ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر میانگین مصرف بنزین در کشور عدد ۷۴ میلیون لیتر در روز را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه بنزین سوپر لیتری ۳ هزار و ۵۰۰ به فروش می رسد مصرف آن در کشور کم است، از سال گذشته که سهمیه بندی بنزین اتفاق افتاد، مصرف سوخت هم کمتر شد./ باشگاه خبرنگاران

جریمه ۶ هزار خودرو برای نزدن ماسک


رئیس پلیس تهران گفت: از چند روز گذشته برخوردها با ناقضان پروتکل‌های بهداشتی را شدت بخشیدیم. ۷۱۰ واحد صنفی که ضوابط ابلاغی را رعایت نمی‌کردند اخطار پلمب گرفته و ۱۳۹ واحد نیز پلمب شدند. همچنین بالغ بر ۶ هزار و ۲ مورد اعمال قانون برای خودروهایی داشتیم که خود یا سرنشین آنها ماسک زدن را رعایت نمی‌کردند./تسنیم

پیشنهاد منتجب نیا به اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰

دبیرکل حزب جمهوریت گفت: ما باید اصل را بر این موضوع بگذاریم که کاندیدا و گزینه ما برای ۱۴۰۰، اصلاح طلب باشد؛ اصلاح طلبی که واجد شرایط لازم باشد تا بتواند بحران های موجود کشور را مدیریت و کشور را به بهترین وجه، اداره کند. باید یک انسجام و یک ارتباط قوی بین احزاب و شخصیت های اصلاح طلب به وجود بیاید که در حال حاضر شرایط مناسبی، حاکم نیست. اصلاح طلبان به لحاظ رسالت تاریخی شان، نه فقط برای انتخابات ۱۴۰۰ تلاش کنند بلکه حضور فعال و موثر داشته باشند و مردم را راهنمایی کنند تا به بهترین گزینه در حوزه مسئولیت ها یعنی مجلس شوراهای اسلامی، ریاست جمهوری و مجلس خبرگان به جمع بندی برسند./برنا

انتخابات ریاست‌جمهوری در حال پیر شدن


در چهار دهه تاریخ جمهوری اسلامی، دوازده دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده است که در هر دوره کاندیداهایی با سنین مختلف در آن حضور داشتند. اولین دوره انتخابات پر بود از کاندیداهای جوان به طوری که «صادق طباطبایی» با ۳۶ سال سن مجوز حضور در دایره رقبای ریاست جمهوری را پیدا کرد؛ سنی که بی‌سابقه بود و دیگر هیچ وقت در هیچ دوره‌ای از انتخابات، کاندیدایی را با این سن و سال به خود ندید.در سومین دوره انتخابات مردم، آیت الله سیدعلی خامنه‌ای را با ۴۲ سال سن به عنوان رئیس دولت انتخاب کردند و ایشان جوانترین رئیس جمهور ایران در چهار دهه تاریخ جمهوری اسلامی شد. مهدی کروبی در دهمین انتخابات ریاست جمهوری و محمد غرضی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با ۷۲ سال به عنوان پیرترین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری شناخته می‌شوند. در اولین دوره انتخابات میانگین سنی کاندیداها ۴۷ سال بود و میانگین سنی در آخرین انتخابات ریاست جمهوری یعنی انتخابات ۹۶ به ۶۴ سال رسید.

ماجرای دریافت پول برای بازدید از مزار شجریان چیست؟


مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می گویند که بازدید از آرامگاه فردوسی همانند بسیاری از ابنیه تاریخی مانند موزه لوور، نیازمند پرداخت مبلغ ورودی است و از آنجا که مزار استاد شجریان در محوطه موزه آرامگاه فردوسی قرار دارد، پیش از وارد شدن به محوطه باید ورودی پرداخت کرد./ایسنا

دولت به پیشنهاد تعطیلی تهران بی‌توجه است


محسن هاشمی در حاشیه برگزاری دویست و چهل و پنجمین جلسه شورای شهر تهران با انتقاد از ستاد مبارزه با کرونا در تهران اظهار کرد: هفته گذشته بنده پیشنهادی را مبنی بر تعطیلی کامل دو هفته‌ای تهران را مطرح کردم که این ستاد اصلا عنایتی را به این پیشنهاد نداد و از این اتفاق متأسفیم. وی با اشاره به اینکه در این شرایط و با توجه به وضعیت اقتصادی که شرایط مطلوبی هم ندارد دولت اقتصاد را نسبت به بهداشت و سلامت مردم ترجیح داده است، گفت: چنانچه اقتصاد وضعیت بهتری داشت، قاعدتاً دولت به سلامت بهداشت مردم در این شرایط عنایت ویژه‌تری داشت. رئیس شورای شهر تهران با تأکید مجدد بر اینکه اقتصاد وضعیت خوبی را ندارد، گفت: با توجه به این شرایط و بی توجهی دولت به موضوع بهداشت و سلامت نتیجه‌اش شرایط فعلی می‌شود.

پارسال جواد ظریف، امسال بیژن زنگنه!


روزنامه آمریکایی معقتد است که تحریم های بخش نفتی امریکا علیه ایران با این هدف است که کار برای تهران و رئیس جمهور بعدی آمریکا سخت تر شود. روزنامه نیویورک تایمز نوشت: دولت ترامپ در تلاش است با تقویت هر چه بیشتر کارزار فشار حداکثری علیه ایران، کار را برای دولت احتمالی بایدن سخت تر کند. در واقع دولت ترامپ روز دوشنبه در حالی که تنش بین واشنگتن و تهران در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزایش می یابد، تحریم های گسترده اقتصادی علیه بخش نفت ایران را اعمال کرد. اگر در آینده هر رئیس جمهور بخواهد مذاکرات خود را با ایران آغاز کند، این تحریم ها مانع جدیدی ایجاد می کند.

واکنش مرتضی طلایی به ماجرای مشهد

مرتضی طلایی، رئیس پلیس سابق تهران در گفتگو با «آزادی» در واکنش به ماجرای مشهد و اخبار پیرامون خشونت پلیس گفت: «مشکل ما این است که دوستان رسانه‌ای و فضای مجازی با برجسته کردن یک خطا و اشکال کل نهاد و سازمان را مورد هجمه قرار می‌دهند.» وی با تاکید بر اینکه «در خلاف شرع، خلاف قانون و خلاف انسانیت و اخلاق بودن این عمل شک و تردیدی نیست» گفت: «نه پلیس این رفتار را تایید می‌کند و نه دیگران. اما نباید این را به همه پلیس تعمیم داد و گفت که پلیس خشونت به خرج می‌دهد. یک ماموری تخلف کرده و باید با او به شدت برخورد شود. پلیس باید هوشمندانه عمل کرده و به ماموران خود اجازه چنین برخورد‌هایی را ندهد. این امر کاملا بدیهی است، اما متاسفانه الان در شبکه‌های اجتماعی علیه تشکیلاتی که امنیت ما در گرو تلاش آن است، اقدام می‌شود. در حالی که برخورد با ماموران خاطی باید به عنوان یک مطالبه از سوی افکار عمومی مطرح شود». این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: «پلیس باید با ماموران خاطی برخورد و به مردم اطلاع رسانی کند تا مردم بدانند که پلیس در جامعه به دنبال اعمال خشونت نیست. پلیس شبانه روز برای مردم و امنیت آنان تلاش می‌کند و باید افکارعمومی را به نحوی مدیریت کرد که نسبت به پلیس بدبین نشوند». وی در واکنش به اینکه شاید دلیل تعمیم دادن موضوع به کل مجموعه پلیس تکرار این خطا‌ها در چند هفته گذشته بوده است، گفت: «نظر شخصی من این است که معاونت اجتماعی و سخنگوی پلیس باید به هنگام و بموقع نسبت به موضوعات واکنش نشان دهد و نظر تشکیلات و فرماندهی را به اطلاع مردم برساند تا مردم با در کنار هم قرار دادن این موضوعات یک قضاویت یکپارچه نداشته باشند. این حرف درستی است».

محمدرضا خباز: اصلاح‌طلبان اشتباه سال ۸۴ را تکرار نمی‌کنند

محمدرضا خباز با اشاره به تدبیر اصلاح طلبان برای ایجاد فضای مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری افزود: اصلاح طلبان با محوریت آقای خاتمی باید یک مانیفست بنویسند که براساس آن راهکار‌هایی برای حل مشکلات کشور به طور عملی ارائه شود. وقتی برای مردم مشخص شود که این دفعه قرار است اصلاح طلبان برای اداره کشور برنامه عملی بدهند و دیگر این طور نیست که وقتی کسی رأی آورد بگوید «خودم رأی آوردم» بلکه مردم می‌توانند اگر برنامه‌ها عملی نشد یقه دولت و حامیان سیاسی او را بگیرند. خباز گفت: وقتی ظرف انتخابات که همان مانیفست است آماده شد، بعد مظروفش که انتخاب کاندیدای مناسب انجام می‌شود. یعنی الان ما نگرانی سال ۸۴ را نداریم، چون آقای خاتمی محور وحدت اصلاح طلبان است، ایشان همان طور که سال ۹۲ با آقای عارف صحبت کرد و آقای عارف کنار رفت، می‌تواند در سال ۱۴۰۰ هم می‌تواند این کار را انجام دهد. وی افزود: حتی اگر چند کاندیدای اصلاح طلب ثبت نام کنند راه برای به وحدت رسیدن اصلاح طلبان بسیار بسیار زیاد است یعنی در زمان خودش می‌توان روی یک نامزد متمرکز شد تا اشتباه سال ۸۴ تکرار نشود.

اعتراض مادر رومینا اشرفی به حکم شوهرش

مادر رومینا اشرفی، دختر نوجوان تالشی که به دست پدرش به قتل رسیده بود، به رأی صادره برای متهم اعتراض کرد و خواستار مجازات شدیدتری شد. روزنامه شرق نوشت: «مادر رومینا از سوی شوهرش تحت فشار قرار گرفته بود که اعلام گذشت کند، اما او تا به حال رضایت نداده است. رعنا دشتی، مادر رومینا، پیش از این گفته بود اگر پدر رومینا آزاد شود، امنیت ندارد و دیگر نمی‌تواند راحت زندگی کند. این در حالی است که به گفته مادر رومینا، خانواده شوهر او برای گرفتن فرزند دیگرش قصد دارند اقدام قضائی بکنند. دکتر ابراهیم نیکدل‌مقدم، وکیل مادر رومینا، پیشتر به «شرق» گفته بود رأی صادرشده ازسوی دادگاه می‌توانست شدیدتر باشد و پدر رومینا با توجه به قتل وحشتناکی که انجام داده است، باید به مجازات تکمیلی تبعید نیز محکوم می‌شد.

واکنش مینو محرز به مراسم بیعت در مشهد: فقط می‌توانم بگویم که متاسفم

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به برگزاری جشن و تجمع در شهر مشهد گفت: از مردم و مسئولین تعجب می‌کنم که بعد از این همه مدت چرا اجازه می‌دهند چنین اتفاقاتی رخ دهد. برگزاری یک جشن با حضور علی‌اکبر رائفی‌پور که عصر روز گذشته در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد برگزار شد، واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت. دکتر مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به برگزاری جشن بیعت و تجمع در شهر مشهد گفت: از مردم و مسئولین تعجب می‌کنم که بعد از این همه مدت چرا اجازه می‌دهند که چنین اتفاقاتی رخ دهد؟! گویا برخی هنوز باور ندارند که این بیماری به صورت وحشتناک در کشور زیاد شده است و نباید اجازه برگزاری تجمعات را داد. فقط می‌توان متاسف بود. عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: فقط می‌توانم بگویم که متاسفم! کسانی که چنین تجمعی را در مشهد ایجاد کردند، مسئول هستند و باید پاسخگو باشند. بتول گندومی عضو شورای شهر مشهد در همین رابطه گفت که این مراسم مجوز نداشته و خودسرانه برگزار شده است.

کریمی قدوسی: در مجلس نهم، چند کشتی با تعدادی نماینده مجلس به سمت یمن فرستادیم

کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات در مجلس اظهار کرد: ما آنچه توانستیم در یمن انجام دادیم و بیشتر هم می‌توانستیم، اما در گذشته غفلت شد؛ از جمله حرکت چند کشتی برای ارسال کمک‌های مردمی به یمن که با تماس جان کری این کشتی‌ها متوقف شد. در مجلس نهم نمایندگانی از مجلس انتخاب شدند و همراه کشتی به سمت الحدیده حرکت کردند، اما به باب المندب که رسیدند از طرف دولت ایران به آن‌ها دستور بازگشت داده شد.

واکنش معاون حقوقی روحانی به مرگ مهرداد سپهری

در پی مرگ مهرداد سپهری جوان مشهدی در جریان دستگیری توسط پلیس، معاون حقوقی رئیس جمهوری با انتشار یادداشتی به ذکر برخی نکات پرداخت. در بخشی از یادداشت لعیا جنیدی آمده است: نظام حقوقی کیفری کشور تنها آنگاه به کمال می‌رسد که پاسدار کرامت و حیثیت ذاتی و برابر همه شهروندان در مقابل هر نوع تعرضی باشد و بر بنیاد هدف اصلاح و اعاده حیثیت اجتماعی بزهکاران سامان یافته باشد و به آینده محکومان و زندانیان پس از خروج از زندان بیندیشد. متأسفانه آنچه در خصوص شهروند مورد اشاره به وسیله ضابطان دادگستری اتفاق افتاده، نقض آشکار قواعد مسلم حقوقی درخصوص رفتار با شهروندانی است که در مظان اتهام قرار گرفته‌اند. مأموریت نیروی انتظامی برای دستگیری و بازداشت شهروندان در معرض اتهام، مأموریتی است که در جایگاه ضابط دادگستری اعمال می‌شود و به موجب ماده ۳۰ قانون آیین دادرسی کیفری، دادستان مکلف است به‌طور مستمر دوره‌های آموزشی حین خدمت را جهت کسب مهارت‌های لازم و ایفای وظایف قانونی برای ضابطان دادگستری برگزار نماید. به موجب ماده ۱۲ آیین‌نامه اجرایی احراز عنوان ضابط دادگستری نیز صدور کارت ویژه ضابط دادگستری منوط به دریافت گواهینامه گذراندن دوره آموزشی و تأیید دادستان خواهد بود. بدیهی است، برای اطمینان از پیشگیری از چنین تخلفاتی، تکالیف قانونی فوق باید با جدیت و ممارست، پیگیری و اجرا شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار