نتایج پژوهش‌های صورت گرفته از سوی گروه تحقیقاتی آسمان نشان می‌دهد کرونا تأثیرات عمیقی بر رفتار تجاری و نحوه خرید مردم قم گذاشته است و این تأثیرات روز به روز بیشتر می‌شود.
کد خبر: ۹۱۲۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷ 29 October 2020

به گزارش تابناک قم، صادق محمدی که ظهر امروز در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، با اشاره به ادامه فعالیت‌های پژوهشی و نظرسنجی گروه پژوهشی آسمان از مردم قم، اظهار داشت:‌ مطالعه رفتارهای مردم در حوزه‌های مختلف به برنامه‌ریزی بهتر و شناخت نیازها کمک می‌کند و گروه تحقیقاتی آسمان نیز بنا بر توصیه استادان و مشاوران دانشگاهی رفتارهای مردم در حوزه شهری را پویش کرده و نتایج قابل استخراج را از طریق رسانه‌های جمعی منتشر می‌کند.

وی به پژوهش اخیر این گروه درباره نحوه استفاده از فضای مجازی برای رفع نیازهای روزمره افراد اشاره کرد و گفت:‌ فضای مجازی روز به روز اهمیت بیشتری در ایران پیدا می‌کند و اگر در سال‌های قبل از دهه ۸۰ قطعی اینترنت یک شهر یا کشور اهمیتی نداشت، امروزه قطعی چند دقیقه‌ای بازتاب زیادی پیدا می‌‌کند.

محمدی افزود: امروز مردم قبل از خرید یک جنس، بسته به مبلغ خرید و نوع کالا، از چند دقیقه تا چند ساعت درباره کالا، کیفیت و قیمت آن و همچنین فروشنده‌های موجود و نحوه تحویل گرفتن کالا در اینترنت جستجو می‌کنند.

مدیر گروه پژوهشی آسمان تصریح کرد: حتی کالاهایی که ذاتاً باید دیده شده و بعد خریداری شوند، به سبد خرید آنلاین وارد شده‌اند که این دسته شامل کفش و لباس تا خودرو و ملک می‌شود. البته در خودرو و ملک همچنان بازدید حضوری پا برجاست اما فضای مجازی نقش خوبی در مراجعات ابتدایی افراد به فروشنده برداشته است.

این کارشناس مدیریت به شیوع کرونا به عنوان عامل تسریع کننده استفاده از فضای مجازی اشاره کرد و گفت:‌ کرونا یک ویروس منحوس است که سبب کمتر شدن ارتباطات حضوری و رونق گرفتن راه حل‌های جایگزین شده است.

وی به حوزه املاک به عنوان یکی از حوزه‌های تأثیر گرفته از کرونا اشاره کرد و گفت: فعالیت مشاوران املاک پس از کرونا دچار وقفه جدی شد زیرا مشاور املاک به طور سنتی به دیدار حضوری وابسته است اما در کشورهای دیگر واسطه گری آنلاین در حوزه ملک نقش مهمی را ایفا می‌کند و در ایران نیز کرونا این مساله را رونق داد.

محمدی افزود:‌ پلتفرم‌های آنلاین خرید و فروش با ارائه تصاویر و ویدئوهای املاک به خریدار کمک می‌کنند تا از بین موارد، تصمیم بهتر و سریع‌تری بگیرد و به جای مراجعه و دیدن همه موارد، تنها آن دسته از موارد در معرض فروش یا اجاره گذاشته شده را ببیند که می‌پسندد. البته پلتفرم‌های فعلی قابلیت ارائه فیلم یا فیلم زنده برای خریدار را ندارند که این یک نقطه ضعف محسوب می‌شود.

مدیر گروه پژوهشی آسمان به نظرسنجی اخیر این گروه درباره رفتار مردم در خرید و فروش ملک اشاره کرد و گفت:‌ نتایج نظرسنجی‌ اخیر ما نشان می‌دهد که همچنان ۵۷ درصد فروشندگان ملک، مشتری حضوری را می‌پسندند و ۶۸ درصد خریداران نیز تا مراجعه حضوری نداشته باشند، ملک را در فهرست خرید جدی خود قرار نمی‌دهند.

این کارشناس مدیریت افزود: مراجعات حضوری امکان ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد و به همین سبب مردم باید برای انتخاب اولیه و گفتگوها، از ابزارهای آنلاین استفاده کنند تا علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بیشتر برای حفظ سلامتی خود تلاش کنند.

محمدی تصریح کرد:‌ بهتر است مردم پس از گذر از وهله انتخاب اولیه، برای مراجعه حضوری با رعایت فاصله اجتماعی اقدام کنند تا از میزان ابتلاء به کرونا کم شود.

مدیر گروه آسمان گفت:‌ البته میزان مراجعات حضوری قبل از کرونا بیشتر بوده است و حالا مردم بیشتر رعایت می‌کنند اما این میزان باید بیشتر شود که توسعه زیرساخت دولت الکترونیک و تجارت بین مردم به این مهم کمک می‌کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار