استان همدان می‌تواند با صادرات خدمات فنی، مهندسی و تولیدات مناسب این صنعت، ضمن ارزآوری برای کشور در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز مفید واقع شود.
کد خبر: ۹۱۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۸ 12 September 2015
استان همدان می‌تواند با صادرات خدمات فنی، مهندسی و تولیدات مناسب این صنعت، ضمن ارزآوری برای کشور در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز مفید واقع شود.

به گزارش فارس؛توجه به شرایط کنونی کشور «اقتصاد مقاومتی» یگانه نسخه شفابخش اقتصاد بیمار ایران عنوان شده است؛ اقتصادی که به دلیل وابستگی به نفت، آسیب‌پذیر بوده و در جریان اعمال تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی نیز خود را نشان داد.

مقام معظم رهبری سیاست‌هایی را ابلاغ فرمودند تا مسئولان و فعالان بخش خصوصی با در نظر گرفتن آن، این نقیصه را برطرف کرده و اقتصادی مصون از تکانه‌های داخلی و خارجی ایجاد کنند.

در این میان سرمایه‌گذاری بر روی داشته‌ها و ظرفیت‌های موجود می‌تواند گامی مناسب برای تحقق این مهم باشد. صنعت ساختمان نیز از جمله ظرفیت‌های موجود است که ایران اسلامی توانسته در آن رشد کند، این صنعت برای همدان که به نوعی می‌توان آن را صنعت نخست استان دانست از اهمیتی بیشتر برخوردار است.

میزان شغل ایجاد شده در این بخش همواره جداگانه از سایر بخش‌های اقتصادی عنوان شده و بخش عمده‌ای از سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است.

هرچند رکود در صنعت ساختمان در این روزها باعث شده میزان اشتغال مربوط به آن کاهش یابد اما همچنان فعالان اقتصادی امیدوارند دوباره رونق به این بازار بازگردد و به همین دلیل نیز بود که بسیاری از فعالان این بازار در زمان رکود نیز به ساخت و ساز ادامه دادند.

به همین دلیل به بررسی تأثیر صنعت ساختمان بر اقتصاد مقاومتی از منظر مسئولان، کارشناسان و فعالان بخش خصوصی در این حوزه پرداختیم.

صنعت ساختمان در تحریم‌های ظالمانه زمین‌گیر نشد

عضو هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در صنعت ساختمان با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه، موفق به تولید محصولات و برندهای معتبری توسط متخصصان داخلی شدیم.

بهزاد محمدی با بیان اینکه در دوران تحریم در حوزه صنعت ساختمان نقصی وجود نداشت، افزود: در این صنعت تولیدات خوبی در حوزه مختلف از جمله آهن‌آلات و نازک‌کاری صورت گرفت و عملاً شاهد تحقق اقتصاد مقاومتی در این حوزه بودیم.

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت مطلوب و نیروی ماهر و فنی داخلی، امکان صادرات خدمات فنی و مهندسی وجود دارد که منجر به ارزآوری برای کشور خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان در خصوص خلأ موجود در صنعت ساختمان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تحصیلکرده‌های حوزه ساختمان پس از اتمام تحصیل درک درستی از این عرصه ندارند.

وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر دانشجویان پس از فراغت از تحصیل به فراگیری مقررات ملی ساختمان می‌پردازند در صورتی که بهتر است این مقررات در دروس دانشگاهی نهادینه شده و آموزش علم و با عمل توأمان شود.

ساختمان همواره باید فعال نگاه داشته شود

رئیس انجمن پیمانکاران استان همدان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: بخش قابل توجهی از نقدینگی کشور در صنعت ساختمان وجود نهفته است که نقش بزرگی را در اقتصاد کشور ایفا خواهد کرد.

علیرضا غفوریان با بیان اینکه رکود در صنعت ساختمان بخش قابل توجهی از جامعه را زمین‌گیر می‌کند، افزود: با توجه به نقش مهم صنعت ساختمان در اقتصاد کشور و اهمیت آن در تحقق اقتصاد مقاومتی، مسئولان باید بکوشند تا این بخش همواره فعال بماند.

وی تصریح کرد: کاهش وابستگی به خارج از کشور و مصرف‎کننده نبودن صرف از عوامل مهم اقتصاد مقاومتی است که صنعت ساختمان در این راه از اهمیت بسزایی برخوردار است تا ما بتوانیم چرخ خودمان را بچرخانیم.

رئیس انجمن پیمانکاران استان همدان با اشاره به اینکه تا صنعتی‌سازی کامل عرصه ساختمان راه زیادی در پیش است، ادامه داد: ما توان لازم برای صنعتی‌سازی ساختمان و در نتیجه آن کاهش اتلاف انرژی، کاهش هزینه و سریع‌سازی را در داخل کشور داریم.

افزایش کیفیت و طول ساختمان موثر در اقتصاد مقاومتی

معاون امور عمرانی استانداری همدان نیز در تشریح اهمیت صنعت ساختمان در اقتصاد مقاومتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین بحث‌های اقتصاد مقاومتی بهره‌وری بیشتر از منابع موجود و افزایش کیفیت محصولات و خدمات داخلی است.

محمودرضا عراقی گفت: باید سرمایه‌های ملی را به سمتی سوق داد که حداکثر استفاده از آن‌ها صورت گیرد.

وی اظهار کرد: زمانی که بتوانیم در صنعت ساختمان کیفیت کار را افزایش دهیم و در نتیجه آن طول عمر ساختمان ارتقا پیدا کند، تأثیر قابل ملاحظه‌ای در تحقق اقتصاد مقاومتی گذاشته‌ایم.

معاون استاندار همدان با بیان اینکه 200 شغل غیرمستقیم به صنعت ساختمان مربوط است، افزود: این صنعت توان تولید و ایجاد اشتغال را دارد که از اهداف مهم اقتصاد مقاومتی است.

وی تأکید کرد: استفاده صحیح از منابع به ویژه نیروی انسانی و صادرات خدمات فنی و مهندسی، باعث ایجاد اشتغال و ارزآوری به کشور می‌شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار