- رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: کار سرشماری جمعیت آهوان دشت سهرین و منطقه فیله ‌خاصه زنجان ناتمام ماند.
کد خبر: ۹۱۸۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰ 22 November 2020

پرویز رستمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سرشماری آهوان از ۲۵ آبان ماه جاری به مدت ۲ روز و با حضور ۲۰ نفر از کارشناسان و محیط بانان این اداره‌کل در دشت سهرین (بخشی از منطقه حفاظت شده سرخ آباد) و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه، آغاز شد اما حرکت آهوان در دشت سهرین زنجان مانع از سرشماری دقیق و کامل شد.  

وی با بیان اینکه کار سرشماری آهوان زنجان به زمان دیگری موکول شد، اظهار داشت: در سرشماری اولیه چندین قلاده گرگ، روباه و برخی گونه های جانوری نیز مشاهده و مورد سرشماری قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا، دشت سهرین جزو منطقه حفاظت شده سرخ آباد و تنها زیستگاه آهو در شمالغرب کشور است و زیستگاه بکر و مناسبی برای این گونه جانوری زیبا و شاخص محسوب می شود که پارسال (۹۸) یک هزار و ۴۰۰ راس آهو در این مناطق سرشماری و انواع پستانداران ازجمله ۱۰ قلاده گرگ و ۲۰ قلاده روباه نیز مشاهده شدند.  

در این زیستگاه بکر جانورانی چون آهو، پلنگ، گراز، خرس قهوه ای، سمور سنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم، اسبله و غیره، زیست می کنند.

منطقه شکار ممنوع فیله خاصه نیز از سال ۸۶ جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ هکتار است و گونه های جانوری ازجمله آهوی ایرانی، گراز، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، آبزی و کنار آبزیی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.

براساس سرشماری سال ۹۲ قریب یک هزار و ۵۰۰ راس آهو در دشت سهرین و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه زیست می کردند که در سال ۹۳ با کاهش ۱۴ درصدی مواجه شد، در سال ۹۴ با کاهش ۱۰ درصدی به یک هزار و ۲۴۶ راس رسید و سال ۹۵ نیز یک هزارو ۸۲ راس در این مناطق سرشماری شد.

طی سال های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ نیز به ترتیب تعداد یک هزارو ۱۰۵ راس، یک هزارو ۲۷۷ راس و یک هزارو ۴۰۰ راس آهو از سوی محیط‌بانان و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در این ۲ منطقه مشاهده و سرشماری شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار