طرح شهید سلیمانی با همکاری مستقیم سپاه و کادر درمان توانسته در استان زنجان موفق عمل کند و وضعیت این استان را از حالت قرمز به زرد تغییر دهد.
کد خبر: ۹۳۰۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲ 09 January 2021

 

از روزهای ابتدایی سال میلادی گذشته بود که با ظهور ویروس منحوس کرونا جهان در شوک عظیمی فرو رفت. در حالی که در سراسر جهان تنها راهکار ارائه‌شده برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی است، تلاش همه دنیا قطع زنجیره انتقال بیماری با شناسایی افراد مشکوک به کرونا و یا مبتلایان است. این بیماری در کشور ایران در چندین موج شیوع پیدا کرد و عده بسیاری از هموطنانمان را به کام مرگ کشید، با وجود این، ایران یکی از کشورهایی است که آمار مبتلایان و فوتی‌های آن نسبت به بعضی کشورها در وضعیت بهتری قرار دارد و در چند مرحله با تمهیدات ستاد ملی مبارزه با کرونا توانسته است که بیماری را مهار کند،
بر این اساس طرحی تحت عنوان "طرح سردار سلیمانی" طبق تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان بسیج مستضعفان و وزارت بهداشت با هدف بیماریابی سریع‌تر، قرنطینه کردن افراد مبتلا و حمایت‌های معیشتی به‌شیوه محله و خانواده محور در ایران شروع به کار کرد. در این طرح با استفاده از ظرفیت نظام شبکه بهداشتی و درمانی کشور و ظرفیت بسیج محلات و مساجد مقرر شده است که به‌صورت جهادی با بیماری کرونا مبارزه شود. این طرح در راستای شعار هر خانه یک پایگاه سلامت شروع به کار کرده و با توجه به آمار و نتایجی که در این روزها ارائه می‌شود توانسته است بسیار مثمر ثمر باشد.

در این بین استان زنجان نیز یکی از استان‌های پیشگام در اجرای این طرح بوده است و از همان روزهای نخستین اجرای طرح با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و کادر درمان، بسیجیان وارد عمل شدند و در نتیجه این اقدام وضعیت کرونای استان از وضعیت هشدار به وضعیت زرد تغییر پیدا کرد و زنجان بعد از مدت‌ها شرایط متفاوتی را تجربه کرد و حتی شمار فوتی‌های کرونایی در این استان بعد از ماه‌ها در یک روز به صفر رسید.

سردار جهانبخش کرمی، فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: تشکر می‌کنیم از افرادی که نام حاج قاسم سلیمانی را برای این طرح انتخاب کردند چرا که این سردار تمام عمر خود را برای حفاظت از جان و مال مردم فدا کرده‌اند. این طرح با توافق کامل وزارت بهداشت و درمان و سازمان بسیج به همه استان‌های کشور ابلاغ شده است و الحمدلله این طرح جاری شده است.

وی تصریح کرد: استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، هلال احمر و همین‌طور بیش از 350 پایگاه مقاومت بسیج در این طرح با یکدیگر مشارکت می‌کنند و خوشبختانه روزانه بیش از 2 هزار و 500 بسیجی در این طرح در تیم‌‌های رهگیری و شناسایی حضور دارند.

فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان با بیان اینکه در تمام نقاط کشور این حرکت به‌خوبی در حال اجراست، افزود: در بحث رهگیری، شناسایی، قرنطینه و حمایت از آسیب‌دیدگان به‌صورت محلی و خانواده‌محور سپاه همراه عزیزان بهداشت و درمان است چراکه آن‌ها در خط مقدم مقابله با کرونا هستند و ما باید یاریگر آن‌ها باشیم، بر این اساس جمعیت کثیری در این طرح به‌شکل میدانی عمل می‌کنند.

وی عنوان کرد: این افراد با عزیزان بهداشت و درمان به خانه‌ها سرکشی می‌کنند و از کسانی که احتمال می‌دهند که مبتلا شدند تست می‌گیرند، بعد از این کار کسانی که تمایل داشته باشند به نقاهتگاه‌ها منتقل می‌شوند و از آن‌ها نگهداری و مراقبت می‌شود. این کار در استان زنجان به‌خوبی پیش می‌رود و همه مسئولان استان در اجرای آن مصرّ هستند.

از سوی دیگر محمدرضا صائینی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در گفت‌وگو با تسنیم طرح شهید سلیمانی را طرحی بسیار موفق توصیف کرد و گفت: به‌لطف خدا در زمان حاضر وضعیت استان زنجان از لحاظ مبتلایان به کرونا خوب است و شرایط زرد کامل را تجربه می‌کنیم ولی همین شرایط می‌تواند در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی از سوی شهروندان زنجانی تغییر کند.

وی با ابراز اینکه بعد از اجرای طرح شهید سلیمانی کنترل شیوع ویروس کرونا در استان به‌خوبی پیش رفته است، تصریح کرد: رعایت موارد پروتکل‌های بهداشتی پایه و اساس کنترل بیماری کرونا است و امیدواریم رعایت موارد بهداشتی از سوی مردم تا ریشه‌کن شدن این بیماری جدی گرفته شود.

وی تأکید کرد: طرح شهید سلیمانی "استان زنجان" را از وضعیت قرمز کرونایی خلاص کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار