معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با ابراز نگرانی برای روزهای پیش رو گفت: نتایج خروج بیشتر مردم از خانه و حضور در جامعه به اضافه سایر شرایط، دو تا سه هفته بعد نمایان خواهد شد کما اینکه آمار مراجعان سرپایی هم افزایش را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۹۴۳۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰ 24 February 2021

 

علیرضا آرمانی‌کیان ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با تاکید بر لزوم معرفی ویروس جهش یافته (انگلیسی) اظهار کرد: زنجان شرایط اولیه آزمایشگاهی برای شناسایی این نوع ویروس را فراهم کرده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه ویروس‌های جهش یافته با تکنیک «ngs » از ژنم ویروس تشخیص داده می‌شود و این امکان به دلیل تخصیصی و هزینه‌بر بودن فقط در انستیتو پاستور انجام می‌شود، افزود: ولی خوشبختانه با در دسترس قرار دادن نوع خاصی از کیت‌ها امکان شناسایی اولیه در استان‌های موفق در کار آزمایشگاهی از جمله زنجان انجام می‌شود تا اقدامات تکمیلی در انستیتو پاستور انجام شود.

وی با اذعان به وجود بیماران مشکوک به ابتلا به ویروس جهش یافته نوع انگلیسی در استان زنجان افزود: انجام آزمایشات تخصصی این ابتلا را منفی نشان داده است و آنچه که باید به مردم انتقال داده شود این است که نیازی به اینهمه استرس از بابت ویروس جهش یافته نیست و باید متوجه بود که هوشیاری و توجه به علائم می‌تواند کمک کند چرا که درمان ناشی از ابتلا به این دو نوع ویروس یکی است و تفاوتی با هم ندارند.

آرمانی‌کیان ادامه داد: استان زنجان هنوز وارد پیک چهارم شیوع ویروس کرونا نشده ولی متاسفانه درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی با کاهش قابل ملاحظه، به 70 درصد رسیده در حالیکه باید بالای 90 درصد باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه، شرایط موجود، احتمال وقوع پیک دوباره شیوع ویروس کرونا را فراهم کرده است، ادامه داد: همه مراکز درمانی و نیروها در آماده باش هستند.

وی با تاکید بر لزوم کاهش استرس در بین مردم افزود: با وجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی، باید مراقب وقوع استرس در سطح جامعه هم بود.

آرمانی‌کیان تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی را در حال حاضر 147 نفر اعلام کرد و گفت: میانگین بستری روزانه ما 28 تا 30 نفر است، در مقطع فعلی این آمار روند صعودی قاب توجهی ندارد و شیب ملایم محسوب می‌شود و امیدواریم که به وقوع پیک دیگری منجر نشود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به رابطه مستقیم بین اعمال محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی با شیوع ویروس اشاره و تاکید کرد: این رابطه بر روند معیشت مردم هم تاثیر می‌گذارد کما اینکه این موضوع در رنگ‌بندی شهرها کاملا مشخص است و توصیه ما هم رعایت پروتکل‌ها است.

وی به ورود پارت اول و دوم واکسن کرونا به کشور اشاره و تصریح کرد: واکسیناسیون‌های دور نخست بدون عارضه قابل توجهی در بین کادر درمان پشت سر گذاشته شد و بعد از پایان واکسیناسیون مرحله نخست، نوبت به گروه‌های بعدی خواهد رسید تا به نسبت مورد نظر برسد.

آرمانی‌کیان تعداد نیروهای درگیر شاغل در بخش درمان را بالای یک هزار و 300 نفر اعلام و تاکید کرد: بین شیوع بیماری و درگیری نیروهای درمان هم رابطه مستقیم وجود دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با ابراز نگرانی برای روزهای پیش رو گفت: نتایج خروج بیشتر مردم از خانه و حضور در جامعه به اضافه سایر شرایط، دو تا سه هفته بعد نمایان خواهد شد کما اینکه آمار مراجعان سرپایی هم افزایش را نشان می‌دهد.

وی به استقرار روانشناس در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و جامع در راستای کمک به بعد روانی با هدف غربالگری اشاره و تصریح کرد: به طور قطع این موضوع بعد از دوران شیوع ویروس هم وجود خواهد داشت و همین الان هم مشاهداتی در این مورد وجود دارد به ویژه سالمندان و کودکان به لحاظ روحی آسیب‌هایی را دیده‌اند.

آرمانی‌کیان با تاکید بر لزوم توجه به اطلاع‌رسانی دقیق در مورد کرونا گفت: منتهی باید متوجه بود که انتقال اخبار به مردم هم باید همراه با روشنگری انجام شود تا استرس فوق‌العاده به جامعه وارد نشود، چرا که ویروس جهش یافته تفاوت درمانی با کرونای رایج ندارد و فقط باید هوشیار بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار