مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: طی یک سال گذشته ۱۵ بنا و میراث ارزشمند این استان بر اساس الگوهای فنی و تاریخی بازسازی و مرمت شده است.
کد خبر: ۹۵۲۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹ 03 April 2021

امیر ارجمند اظهار کرد: حفاظت و نگهداری از بناهای تاریخی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و عملیات ساماندهی و مرمت شماری از آنها به همت کارشناسان میراث فرهنگی در طول سال به صورت مستمر انجام می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه بناهای تاریخی و آثار طبیعی با ثبت در فهرست آثار ملی مشمول قوانین حفاظتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار می‌گیرند، افزود: بر این اساس اگر فردی به آثار ثبت شده در فهرست ملی آسیب وارد کند تحت تعقیب قضایی قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: در یک سالی که گذشت، توجه مطلوبی به مرمت و احیای آثار تاریخی در استان زنجان صورت گرفت و فعالیت‏‌های انجام شده در سطح استان نیز در این حوزه بسیار مطلوب بوده است و همه آثار مرمت شده در سال ۹۹ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: در همین راستا طی یک سال گذشته ۱۵ بنا و میراث ارزشمند این استان بر اساس الگوهای فنی و تاریخی بازسازی و مرمت شده است.

ارجمند گفت: مدرسه تاریخی شریعتی، مسجد جامع زنجان، مسجد آقا کاظم، مسجد میربهاالدین، مسجد چهل ستون، راسته‌های اصلی بازار تاریخی زنجان، راسته­‌های فرعی بازار تاریخی زنجان، سرای ناصری، خانه خدیوی، گنبد امامزاده زیدالکبیر در شهرستان ابهر، آرامگاه چلبی اوغلو، بخشی از برج و باروی ضلع جنوب شرقی گنبد سلطانیه، بخشی از تزیینات ایوان شمال غربی و تعویض و مرمت بخشی از آجرهای طبقه سوم در شهرستان سلطانیه در سال ۹۹ مرمت شدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان اضافه کرد: هر یک از آثار تاریخی، بخشی از فرهنگ و تمدن کهن زنجان است، فعالیت‌‏های مهمی در بخش‌های مختلف به خصوص مرمت و حفظ آثار انجام شده است که معرفی به همگان هدف اصلی بعد از مرمت بناهای تاریخی استان توسط کارشناسان زبده است.

منبع/فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار