توسعه راه‌های ارتباطی زیربنای شکوفایی صنعت، کشاورزی و گردشگری به شمار می رود و در این میان استان زنجان به دلیل قرار گرفتن در کریدور غرب به شرق، شمال و جنوب و داشتن ظرفیت‌های طبیعی در صورت بهبود راه‌های ارتباطی می‌تواند از نظر اقتصادی متحول شود.
کد خبر: ۹۷۵۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴ 30 June 2021

توسعه هر منطقه منوط به ارتباطات و ایجاد جاده های ارتباطی است و تا زمانی که راه ارتباطی برقرار نباشد، توسعه محقق نمی شود.
توسعه ‌یافتگی کشور و افزایش خودروها در کنار نیاز به داشتن راه‌های ایمن از جمله دلایلی به شمار می رود که موجب شد پس از پیروزی انقلاب جاده‌های کشور روی ریل توسعه قرار گیرد.
پیروزی انقلاب اسلامی که با شعار توسعه کشاورزی و مردم مناطق محروم همراه بود این مهم باعث شد توسعه جاده‌های شهری و روستایی به شدت گسترش یابد چرا که این مهم موجب شد بیشتر مناطق شهری و روستایی کشور از شرایط خوبی در زمینه اقتصادی و توسعه برخوردار شوند.


بیش از ۵۱۸ کیلومتر راه روستایی در زنجان آسفالت شد
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: از سال ۱۳۹۲ تاکنون بیش از ۵۱۸ کیلومتر از راه های روستایی زیر طرح آسفالت رفت.
به گفته بیات منش، به لحاظ آسفالت راه های روستایی وضعیت بهتری نسبت به میانگین کشوری در این بخش حاکم است.
وی یادآوری کرد: ۲۲ درصد راه های روستایی این استان آسفالت نشده اند که بخشی از راه های دسترسی روستایی را شامل می شود که به لحاظ اقتصادی توجیه اقتصادی ندارد و یا خالی از سکنه هستند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: سال ۱۳۹۲ بیش از ۸۲ کیلومتر، سال ۹۳ نزدیک به ۱۶۰ کیلومتر، سال ۹۴ نیز بیش از ۳۷ کیلومتر و در سال ۹۶ نیز ۵۵ کیلومتر از راه های روستایی استان زنجان زیر آسفالت رفت.
بیات منش خاطرنشان کرد: با ادامه اجرای این طرح در سال ۱۳۹۷ بیش از ۳۰ کیلومتر، سال ۹۸ بیش از ۳۲ کیلومتر و در سال گذشته نیز ۱۴ کیلومتر دیگر از جاده ها روستایی استان زنجان آسفالت و تردد در آن به سهولت انجام شده است.
وی تاکید کرد: با این اقدامات ۹۷ درصد از جمعیت روستایی استان زنجان از راه آسفالت برخوردار هستند.
مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان، ۱۰۰ درصد روستائیان استان را برخوردار از راه ارتباطی مناسب بیان کرد.


۱۱۰ کیلومتر بزرگراه در استان زنجان احداث شد
مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان به اقدامات حوزه ساخت و توسعه راه های استان اشاره کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید ۱۱۰ کیلومتر بزرگراه در ورودی های استان زنجان و شهرستان ها احداث و زیر بار ترافیک رفت.
بیات منش اظهارداشت: از این میزان ۲۰۰ کیلومتر در دست ساخت است که تا پایان سالجاری زیر بار ترافیک جاده ای خواهد رفت.
وی یادآوری کرد: ۹۰ کیلومتر جاده اصلی و فرعی در سطح استان احداث و بهسازی شده است.
به گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان، احداث ۲۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دیگر نیز در زمان حاضر به منظور ارتقا در دست اجرا قرار دارد.
بیات منش تاکید کرد: با این اقدامات انجام شده در سطح استان زنجان از سال ۱۳۹۲ تاکنون ارزش سرانه سهم هر زنجانی از جاده های استان ۱۵۰ میلیون ریال است.


۱۰ پروژه ساخت و توسعه راه ها در دولت یازدهم و دوازدهم آغاز و پایان یافت
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: در دولت تدبیر و امید در سطح استان۱۰ پروژه ساخت و توسعه راه ها آغاز و در همین دولت نیز به بهره برداری رسیده که بخشی دیگر نیز در آینده ای نزدیک زیر بار ترافیک می رود.
بیات منش اظهارداشت: این پروژه ها را باند دوم بزرگراه زنجان – بیجار، قطعه اول و قطعه پنجم جاده زنجان – دندی، بهسازی جاده زنجان - تاکستان و قطعه پنجم زنجان به منجیل برشمرد.
وی، تقاطع غیرهمسطح بناب، تقاطع غیرهمسطح سجاس، تقاطع غیرهمسطح توزین ابهر، کمربندی شهر قیدار و قطعه چهارم کبودرآهنگ به قیدار – سلطانیه را از دیگر پروژه های ساخت و توسعه راه ها بیان کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان خاطرنشان کرد: همه این پروژه ها در آغاز دولت یازدهم زیر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.
بیات منش اضافه کرد: اعتبارات هزینه شده در دولت یازدهم و داوزدهم برای این ۱۰ پروژه بیان شده بیش از ۱۹۶ میلیارد تومان بوده است.

توسعه روستاها زمینه ساز توسعه فرامنطقه ای است

استاندار زنجان نیز با اشاره به ارایه طرح پایدار منظومه روستایی در روستاهای استان گفت: نگاه متوازنی به توسعه روستاهای استان داریم چراکه توسعه روستاها زمینه‌ساز توسعه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.

فتح الله حقیقی اظهار داشت: طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی در قانون برنامه ششم توسعه پیش بینی و در استان زنجان برای تمام روستاهایی با جمعیت بالای ۲۰ خانوار ارائه شده است.

وی با بیان اینکه این طرح برای روستاها بسیار مفید و ارزشمند است افزود: بر اساس نقشه راهی که برای استان ترسیم شده، در سال گذشته راه ۱۰ ساله را طی یکسال پیمودیم بطوریکه برای همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار این طرح معرفی شد که باید جنبه اجرایی در روستاها به خود بگیرد.

استاندار زنجان به تفاهم نامه منعقد شده با بنیاد برکت برای اجرای طرح های اشتغالزایی و محرومیت زدایی در روستاهای استان اشاره کرد و گفت: در شهرستان های ایجرود و خدابنده، روستاهای هدف معرفی شده است و تلفیق این طرح مهم با منظومه توسعه پایدار روستایی برکات بسیاری برای روستاها خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار