روز گذشته دكتر خدادوست (رئيس بيمارستان شهيد‌زاده شهرستان بهبهان در خوزستان) در اثر شليك مستقيم سه گلوله از سوي بستگان يكي از بيماران كه شب قبل در بيمارستان فوت كرده بود مورد سوءقصد قرار گرفت. دكتر خدادوست در حال حاضر به دليل اصابت گلوله در بخش مراقبت‌هاي ويژه همان بيمارستان بستري است.
کد خبر: ۱۰۴۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵ 01 October 2015
تابناک بوشهر: قائم‌مقام وزير بهداشت از انجام پيگيري‌هاي‌ لازم با نيروي انتظامي استان خوزستان درباره حوادث اخير در يكي از بيمارستان‌هاي دانشكده علوم پزشكي بهبهان خبر داد. چندي پيش بيماري 38 ساله با علائم درد سينه به اورژانس يكي از بيمارستان‌هاي دانشكده علوم پزشكي بهبهان مراجعه مي‌كند كه اقدامات لازم درماني براي اين بيمار انجام مي‌شود ولي متاسفانه بيمار به دليل پارگي شريان آئورت فوت مي‌كند.

آرمان در ادامه نوشت: در پي اين اتفاق، تعدادي از جوانان و بستگان اين بيمار با متشنج كردن فضاي اورژانس بيمارستان، اقدام به شكستن شيشه‌ها و تهديد پرسنل اورژانس مي‌كنند. هنوز ماجراي قتل پزشك اردبيلي از سوي يكي از بيمارانش در جامعه پزشكي فراموش نشده بود كه روز گذشته دكتر خدادوست (رئيس بيمارستان شهيد‌زاده شهرستان بهبهان در خوزستان) در اثر شليك مستقيم سه گلوله از سوي بستگان يكي از بيماران كه شب قبل در بيمارستان فوت كرده بود مورد سوءقصد قرار گرفت. دكتر خدادوست در حال حاضر به دليل اصابت گلوله در بخش مراقبت‌هاي ويژه همان بيمارستان بستري است.

در يك سال اخير سوءقصد همراهان بيمار به كادر پزشكي و درماني سبب شده كادر درماني از رفتار بيماران و مراجعان ناراضي شوند. زماني كه بيمار در شرايط جسمي خاصي قرار دارد احتمال تنش ميان كادر پزشكي و همراهان بيمار در همه جاي دنيا وجود دارد زيرا شرايط روحي بيماران و خانواده‌هاي آنها در اين وضعيت يك شرايط خاص است و اين مساله به‌خوبي از سوي پزشكان و كادر درماني درك مي‌شود. با اين وجود برخی هنوز نمي‌دانند كه حتي اگر تخلفي هم صورت گرفته باشد و بيمارشان در اثر اشتباه پزشكان فوت كرده يا دچار آسيب شود بايد از طريق قانوني به معاونت‌هاي درمان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سراسر كشور مراجعه و طرح موضوع كنند، نه اينكه با ضرب و شتم يا قتل پزشكان خشم خود را فروبنشانند. 

 پزشكان هنوز مسلح نشده‌اند
استفاده پزشكان از تجهيزات دفاع شخصي طرحي بود كه از سال 89 مطرح شد اما تصويب و اجرایي نشد. در آن سال مجروح شدن دو پرستار در كمتر از يك ماه و قتل دو پزشك به فاصله 24 ساعت از يكديگر، مسئولان وزارت بهداشت را مجاب كرد تجهيزات دفاع شخصي در اختيار كادر پزشكي و پيراپزشكي قرار دهند و پليس نيز به صورت غيرموظف در بيمارستان مستقر شود. موضوع حضور پليس در بيمارستان‌ها براي تامين امنيت كادر درماني از آنجايي قوت گرفت كه سال 90 همراه يكي از بيماران بستري در بيمارستان شهيد بهشتي شهرستان ياسوج با حمله به يك پرستار موجب نابينايي اين كادر درماني از ناحيه چشم چپ شد. اين طرح بنا به دلايل نامشخص اجرایي نشد. در حال حاضر هرچند نيروي انتظامي در برخي از بيمارستان‌ها حضور دارد اما عوامل اجرایي بازدارنده براي رسيدگي به شكايات پرسنل درماني و از جمله پرستاران در كشور وجود ندارد. اگر قوانين بازدارنده در اين زمينه وجود داشته باشد و برخورد امنيتي و حقوقي به صورت جدي دنبال شود ديگر كسي جرات نمي‌كند در بيمارستان‌ها درگيري ايجاد كند.

بنابراين لازم است نهادهاي حمايت‌كننده، بيمارستان‌ها را به عنوان نقطه امن بشناسند و كمك كنند كه امنيت براي پرسنل درماني برقرار شود. البته از نظر قانوني منعي براي استفاده پزشكان از وسايل دفاع شخصي وجود ندارد اما اينكه اين تجهيزات با توجه به ممنوع بودن خريد و فروش آنها در جامعه، بين كادر پزشكي توزيع شود و وسايلي مانند گاز اشك‌آور، اسپري و شوكر الكتريكي در اختيار همه كادر درماني قرارداده شود، اتفاقي است كه هنوز محقق نشده است. ضرورت اين مساله در نقاط محروم بيشتر احساس مي‌شود. علاوه بر اين، ايجاد ناامني باعث كاهش تمايل پزشكان به حضور و خدمت‌رساني در مناطق محروم كشور مي‌شود. 

 حوادث اخير بهبهان ريشه در مسائل فرهنگي دارد
قائم‌مقام وزير بهداشت درباره حادثه اخلال در اورژانس يكي از بيمارستان‌هاي بهبهان گفت: شوراي تامين استان براي اين موضوع تشكيل شده و تصميم‌گيري‌هاي لازم در اين خصوص اتخاذ شده است، تمامي عوامل اختلال در اورژانس شناسايي شده‌اند و برخوردهاي قانوني لازم با آنها خواهد شد. ايرج حريرچي درباره حادثه روز سه‌شنبه بيمارستان شهيدزاده بهبهان كه در پي آن رئيس اين بيمارستان مورد اصابت تير با تفنگ شكاري قرار مي‌گيرد، گفت: به‌طور كامل در جريان جزئيات اين حادثه قرار گرفتيم و اقدامات لازم را براي درمان پزشك مصدوم انجام داده‌ايم. به گزارش فارس، سخنگوي وزارت بهداشت با اشاره به اينكه حوادث اخير در بهبهان بيشتر ريشه در مسائل فرهنگي دارد، گفت: رسيدگي به پرونده پزشكي بيمار و مطابقت اقدامات درماني انجام‌شده با استانداردهاي درماني لازم به‌طور جداگانه با شكايت همراهان بيمار و نيز مسئولان نظارتي بررسي خواهد شد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار