کارشناس پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز فرهنگ معارف قرآنی گفت: مرکز فرهنگ و معارف قرآنی دارای بزرگ‌ترین کتابخانه قرآنی جهان است.
کد خبر: ۱۰۷۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸ 08 October 2015
به گزارش تابناک مازندران حجت‌الاسلام اکبر قنبری چهارشنبه‌شب در حاشیه نمایشگاه صحیفه سبز بابل، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان بابل، اظهار کرد: این مرکز فعالیت خود را از سال 66 در زمینه کارهای تحقیقاتی قرآن، علوم قرآن و تفسیر آغاز کرد و موفق به چاپ 80 عنوان کتاب قرآنی در 180 جلد شد.
وی با اشاره به اینکه عمده کارهای صورت‌گرفته در این مرکز به شکل گروهی به همت محققان کارشناسی ارشد علوم قرآنی، محققان حوزوی و دانشجویی است، افزود: کتاب‌های مرجع برای قرآن‌پژوهان از جمله تفسیر راهنما 20 جلدی که یک دوره تفسیر ترتیبی قرآن است، با روش برداشت از آیات تهیه شده است.
کارشناس پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز فرهنگ معارف قرآنی از تهیه کتاب فرهنگ قرآن که بزرگ‌ترین فرهنگ موضوعی قرآن در کشور و جهان است خبر داد و تصریح کرد: این کتاب در 33 جلد، بیش از 3 هزار موضوع قرآنی و 100 هزار موضوع فرعی تهیه شده است.
قنبری خاطرنشان کرد: تهیه دایرةالمعارف قرآنی از دیگر اقدامات این مرکز بوده که بر اساس 3 هزار موضوع قرآنی تدوین شده است که پیش‎بینی می‎شود این کتاب در 30 جلد به چاپ برسد و تاکنون 13 جلد آن به چاپ رسید.
وی از تدوین کتاب مرجع فرهنگ موضوعی تفاسیر از سوی این مرکز خبر داد و یادآور شد: این کتاب بر اساس 20 دوره تفاسیر شیعه و سنی پایه‎ریزی شده است.
کارشناس پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز فرهنگ معارف قرآنی مجموعه 19 جلدی پرسمان‌های قرآنی را از دیگر کتاب‌های مرجع از سوی این مرکز برشمرد و ادامه داد: از اقدامات آینده این مرکز تهیه کتاب تک‌نگاری در موضوعات مختلف است.
قنبری اضافه کرد: در حال حاضر بیشتر کتاب‌های مرکز به زبان فارسی بوده که در صدد ترجمه آن به سه زبان انگلیسی، اردو و عربی هستیم.
وی از فعالیت 100 نفر در این مرکز خبر داد و گفت: مرکز فرهنگ و معارف قرآنی دارای بزرگ‌ترین کتابخانه قرآنی با مجموعه کتاب‌های تفاسیر دوره‌ای و تفاسیر تک‌سوره‌ای در سطح کشور است.
کارشناس پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز فرهنگ معارف قرآنی تصریح کرد: انتشارات بوستان‌کتاب، نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دفتر نشر معارف و نشر جمال ناشرانی هستند که با ما همکاری دارند و اقدام به چاپ کتاب‌های ما می‌کنند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه مرکز فرهنگ و معارف قرآنی از مراکزی است که پیشتاز در ارائه کارهای نرم‎افزاری است، افزود: این مرکز نخستین نرم‌افزار محتوایی را درباره موضوعات قرآنی به‌عنوان تبیان سه ارائه کرد و بعد از آن هر اندازه کتاب چاپ می‌شود، نرم‌افزار دیجیتالی آن هم عرضه می‌شود و در اختیار قرآن‌پژوهان قرار می‌گیرد.
قنبری از فعالیت سه پایگاه مرکز فرهنگ و معارف قرآنی خبر داد و تصریح کرد: پایگاه معارف قرآن، پایگاه دانشنامه موضوعی قرآن و پایگاه تخصصی ترجمه قرآن کریم، سه پایگاه این مرکز هستند که علاقه‌مندان می‌توانند 80 عنوان کتاب‌های موجود مرکز را از این پایگاه‌ها به‌صورت دانلود رایگان استفاده کنند.
وی چاپ کتاب پرسمان کودک و چاپ کتاب دایرةالمعارف قرآن با زبان ساده همراه با تصاویر برای جوانان و نوجوانان که تاکنون یک جلد آن به چاپ رسیده و پیش‌بینی می‌شود به 15 جلد هم برسد را از دیگر اقدامات این مرکز برشمرد.
کارشناس پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز فرهنگ معارف قرآنی گفت: مجموع نرم‌افزار شجره طوبی که شامل دانشنامه معارف قرآنی، دانشنامه موضوعی مقالات و کتابخانه دیجیتالی آثار مرکز فرهنگ و معارف قرآنی است، نرم‌افزار فرهنگ موضوعی قرآن که با همکاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به‌صورت ارائه متن کامل 20 دوره تفاسیر ارائه شده است، از جمله نرم‌افزار این مرکز است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار