مدیرکل منابع طبیعی آبخیز داری استان همدان از ایجاد صندوق توسعه بخش منابع طبیعی با مشارکت تشکل‌های مردمی خبر داد.
کد خبر: ۱۰۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴ 06 March 2015

مدیرکل منابع طبیعی آبخیز داری استان همدان از ایجاد صندوق توسعه بخش منابع طبیعی با مشارکت تشکل‌های مردمی خبر داد.

به گزارش فارس؛ محمدرضا همتی در جمع خبرنگاران در آستانه هفته منابع طبیعی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری حفظ منابع طبیعی با همکاری و مشارکت مردم را مورد تاکید قرار داده ‌اند اظهار داشت: در سال جاری و سال ‌های گذشته همایش ‌ها و سمینارهای متعددی برگزار شده تا از تخریب و تضعیف منابع و مراتع طبیعی جلوگیری شود.

وی از افزایش 32 درصدی غلظت گازهای گلخانه ‌ای در 250 سال گذشته خبر داد و طبق آمار موجود اعلام کرد: افزایش گازهای گلخانه ‌ای باعث کاهش حجم یخ‌ های قطبی و بالا رفتن سطح آب شده که این نیز باعث اتفاقاتی چون سونامی می ‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری همدان، کاهش پوشش گیاهی، بیابان ‌زایی، تغییر الگوی بارش، تغییر فصول، طوفان، کاهش باران و افزایش ریزگرد های معلق در هوا را ناشی از افزایش گازهای گلخانه ‌ای خواند و گفت: افزایش این گازها فقط توسط عوامل انسانی انجام می ‌گیرد.

وی یادآور شد: شعار امسال منابع طبیعی تغییر نکرده و همچون سال گذشته با شعار «منابع طبیعی با مردم و برای مردم» از 15اسفند آغاز و تا 21 همین ماه ادامه دارد.

همتی یکی از رویکرد های جدید هفته منابع طبیعی را مشارکت مردمی خواند و از ایجاد 9 حوزه در 9 شهرستان در کل همدان به منظور مشارکت مردمی خبر داد.

وی دیگر رویکرد این سازمان را ایجاد صندوق توسعه بخش منابع طبیعی با مشارکت تشکل ‌ها عنوان کرد و گفت: این صندوق با مشارکت 51 درصدی مردمی در حال بررسی برای اجراست.

مدیرکل منابع طبیعی همدان ابراز داشت: تا به امروز یک میلیارد تومان برای این صندوق تأمین اعتبار شده که امیدواریم با پیش ‌بینی دو ساله به 5 میلیارد تومان برسد تا مورد استفاده قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: وام این صندوق به صورت قرض ‌الحسنه با کارمزد چهار درصد برای حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری و صنایع تبدیلی پرداخت می‌شود.

همتی در پایان عنوان داشت: به منظور مشارکت مردمی تا به امروز 700 نفر از اقشار مختلف جامعه را در بخش همیاران طبیعت ثبت کرده‌ایم و برای آنها کارت همیاری پس از گذراندن کلاس های توجیهی صادر شده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار