به بهانه روز ملی فرش :
ربانی مهر معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری همدان
کد خبر: ۱۱۰۹۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰ 11 June 2023

فرش در کشورمان ایران، از گذشته تا امروز نشانه و نماد هنرزیبای ایرانی‌ها و خلاقیت هنرمندان این مرز و بوم کهن و متمدن بوده است، فرش ایرانی جایگاه به بلندای تاریخ پرافتخار مردم ایران دارد و همیشه و در طول تاریخ ایران یکی از کشور‌های شناخته شده در صادرات فرش بوده است و نام فرش ایرانی با هنر زیبای ایرانی آمیخته شده است.

فرش علاوه بر اینکه یک هنر زیبا و ماندگار است و نقش و نگار‌های چشم نواز دارد به لحاظ اقتصادی جایگاه بسیار مهمی در حوزه اشتغالزایی و توسعه دارد و یکی از منابع درآمد زایی و ارزآوری کشور صادرات فرش است و حتی فرش ایرانی، سفیر فرهنگی برای ایران در دیگر کشورهابوده است که علاوه بر حوزه اقتصادی در حوزه فرهنگی نیز تاثیرگذار است.

اما واقعیت این است که در چند دهه اخیر متاسفانه صنعت فرش با مشکلات زیادی همراه بوده است و همین موضوع باعث شد رونق گذشته را فرش ایرانی نداشته باشد و در مسیر توسعه و پیشرفت با مشکلات زیادی همراه بوده است و موانع زیادی امروز این صنعت زیبا دارد.

مشکلاتی، چون بازار فروش، بیمه، مواد اولیه، به بازار آمدن فرش‌های ماشینی، شرایط اقتصادی جامعه و تغییر سبک زندگی باعث شده است که فرش زیبای ایرانی رونق همیشگی را نداشته باشد و هر سال شاهد کاهش فعالین صنعت فرش در نقاط مختلف کشور باشیم.

در کشورمان ایران چند شهر کشور درحوزه فرش و صنایع دستی جایگاه ویژه‌ای دارند و یکی از این شهرها، شهر تاریخی و فرهنگی همدان است، همدان با سابقه چندین ساله در حوزه صنایع دستی و فرش در روزگاری دارای ۲۰ برند و نشان مخصوص در هنر فرش بود و فرش‌های جوزان، میشن، ریزماهی و مهربان همدان جایگاه ویژه‌ای در حوزه فرش داشته و در بخش اقتصادی و اشتغالزایی نقش بسیار مهمی داشته است و این یک سرمایه ارزشمند برای همدان است که باید مورد توجه قرارگیرد.

در حال حاضر علاوه بر کارگاه‌های رسمی، تولید فرش در خانه‌ها با عنوان مشاغل خانگی را شاهد هستیم که بعضی از این افراد از عدم وجود بازار کار مناسب گلایه دارند و نیاز است با حمایت دولت و همکاری بخش خصوصی در جهت توسعه صنعت فرش در همدان اقدامات اساسی انجام شود.

راه اندازی خانه خلاق فرش، آموزش در مدارس و مراکز فنی و حرفه‌ای، اختصاص تسهیلات، حمایت از مشاغل خانگی در کنار کمک گرفتن از بخش خصوصی و پیشکسوتان می‌تواند کمک بزرگی به توسعه صنعت فرش همدان در جهت توسعه اقتصادی استان باشد تا شاهد رونق این هنر زیبای ایرانی و صادرات آن به کشور‌های دیگر در همدان پایتخت تاریخ و تمدن باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار