معاون برنامه‎ریزی و مهندسی شرکت توزیع برق خراسان جنوبی گفت: تعداد روستاهای برق‌دار استان یک‎هزار و 580 روستا است که به بیان دیگر 98.9 درصد خانوارهای روستایی استان از نعمت برق برخوردار هستند.
کد خبر: ۱۱۳۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱ 18 October 2015

مهدی دادگر  در گفت‎‎و‎گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: در برنامه‌های سال جاری شرکت برق استان روستاهای زیر 10 و بالای پنج خانوار در برنامه پیشنهادی برای برق‎رسانی قرار دارند که با اولویت سرانه هزینه کمتر به محض تأمین اعتبار برق‎رسانی می‎شوند.
وی ادامه داد: تعداد روستاهای برق‌دار استان یک‎هزار و 580 روستا است که به بیان دیگر 98.9 درصد خانوارهای روستایی استان از نعمت برق برخوردار هستند.
معاون برنامه‎ریزی و مهندسی شرکت توزیع برق خراسان جنوبی با اشاره به منابع تجدید‌پذیر در استان، تصریح کرد: تاکنون با احداث 127 کیلو وات نیروگاه خورشیدی منفصل از شبکه به صورت واحدهای یک‎کیلو‌ واتی در 14 روستای فاقد برق استان که از شبکه‎های توزیع برق دور بوده‎اند از منابع تجدید‎پذیر استفاده می‌کنند.
دادگر افزود: با این روش حدود 140 خانوار روستایی تأمین برق شده‎اند که در استفاده از انرژی خورشیدی در قالب سامانه‌های فتوولتائیک متصل به شبکه است که برای 23 مسجد، 15 مدرسه، ظرفیتی معادل 158 کیلو وات به صورت رایگان نصب و راه‎اندازی شده است.
وی گفت: برای 18 مشترک اعم از خانگی، اداری و آموزشی ظرفیتی معادل 62 کیلو وات با مشارکت مردم و تأمین یارانه 50 درصدی اجرا و بهره‎برداری شده است که در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر سایر دستگاه‌های اجرایی نظیر محیط زیست، راه و شهرسازی و غیره نیز فعالیت‎هایی داشته‎اند.
معاون برنامه‎ریزی و مهندسی شرکت توزیع برق خراسان جنوبی با بیان اینکه در تمامی شهرستان‌های استان سامانه‎های متصل به شبکه و منفصل از شبکه خورشیدی توسط این شرکت نصب و راه‎اندازی شده‌ است، اضافه کرد: در حال حاضر از انرژی خورشیدی در سطح استان استفاده می‌شود و متقاضیانی برای سرمایه‎گذاری در زمینه بهره‌گیری از سایر انرژی‎ها وجود دارد که در حال پیگیری موضوع هستند.
دادگر ادامه داد: برای راه‎اندازی نیروگاه بادی نیاز به اطلاعات سرعت و انرژی باد در ارتفاعات مختلف است که در این ارتباط سرمایه‎گذاران در مرحله اولیه طرح نیاز به نصب دکل‌های بادسنجی دارند.
وی گفت: با توجه به پارامترهای ثبت شده در ارتباط با گزارش‌های توجیهی طرح اقدام کنند که باید بر سرعت و انرژی و کیفیت باد به لحاظ به همراه نداشتن ذرات معلق مورد توجه قرار گیرد.
این مسئول با بیان اینکه بخش خصوصی می‎تواند در راه‌اندازی واحدهای تولید انرژی الکتریکی از منابع تجدیدپذیر فعالیت داشته باشد، خاطرنشان کرد: با توجه به تصویب ابلاغ نرخ‌های جدید خرید انرژی تضمینی از واحدهای تجدیدپذیر، اخیراً بخش خصوصی به شدت در زمینه راه‎اندازی این نیروگاه‌ها ابزار علاقه‌مندی کرده است که این شرکت نیز آماده هرگونه همکاری با سرمایه‎گذاران بخش خصوصی برای به نتیجه رسیدن طرح‌های تولید انرژی تجدید پذیر را دارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار