مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد از استفادهمه صنایع از آب بازتخصیص در آینده نزدیک خبر داد.
کد خبر: ۱۱۳۹۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹ 25 November 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بافق که در راستای رویداد آبی این شهرستان برگزار شد، محمد مهدی جوادیان زاده مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد اظهار کرد: صنایع استان یزد براساس بند ع قانون بودجه سال 1402 باید از آب بازتخصیص برای مصارف استفاده کنند.

وی با بیان اینکه آب بازتخصیص مورد استفاده صنایع استان باید از دو محل انتقال آب دریا و آب پساب باشد، افزود: در صورت استفاده صنایع از آب بازتخصیص آب کیفی صنایع از مدار خارج و در اختیار شرب و بهداشت استان قرار می گیرد.

این مقام مسئول بیان کرد: صنایعی که در استان یزد تا امروز از آب سطحی استفاده می‌کردند به زودی باید مصارف خود را از شرب جدا کنند.

رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی آب منطقه ای یزد خاطر نشان کرد: به دلیل بارش کم در استان و برداشت بی رویه آب از منابع آب زیرزمینی وضعیت آبخوان ها ناپایدار و به سمت کسری مخزن پیش می رود.

وی ادامه داد: براساس گزارشات ماهیانه سازمان هواشناسی در دوره 12 ماهه شهرستان بافق همچنان با خشکسالی شدید و بسیار شدید رو به رو است.

جوادیان زاده گفت: افت سالانه سفره های آب زیر زمینی باعث اتمام منابع آب در دشت ها استان می شود.

این مقام مسئول ابراز کرد: افت سطح آب های زیر زمینی در دو دشت بافق و کویر درانجیر سالی 45 الی 50 سانتی متر است.

جوادیان زاده با بیان اینکه عمده منابع آب این شهرستان در دشت بافق قرار دارد، گفت: این دشت از سال 1388 ممنوعه اعلام شد و دارای کسری مخزن 90 میلیون متر مکعب آب است.

وی با اشاره به اینکه کویر درانجیر هم از سال 1396 ممنوعه اعلام شده است، بیان کرد: این دشت 12 میلیون مترمکعب کسری مخزن دارد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد افزود: از ابتدای سال آبی جاری که از مهرماه آغاز شده است میزان بارش شهرستان بافق 5.7 میلیمتر بوده که میزان این بارندگی در مدت مشابه سال گذشته 11.2 میلیمتر بوده است.

وی با بیان اینکه مجموع بیش از 70 میلیون متر مکعب اب از منابع آب شهرستان برداشت می شود، گفت: 66.2 میلیون مترمکعب آب از طریق چاه ها، نیم میلیون مترمکعب آب از طریق چشمه ها و 4.8 میلیون متر مکعب از قنات ها آب برداشت می شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی آب منطقه ای یزد ابراز کرد: 78 درصد از حجم آب از منابع زیر زمینی شهرستان در بخش کشاورزی، 8 درصد در بخش شرب و بهداشت و 14 درصد در بخش ضنعت و خدمات مصرف می شود.

وی در مورد آب معدن دی 19 که باعث نگرانی مردم شده است، ابراز کرد: در حال حاضر مسیر آب با پهباد فیلمبرداری شده و حدود 3 کیلومتر جریان آب که در مسیر زهکشی طبیعی یک رودخانه است فرو می رود و و حجم زیادی از این آب به سفره های آب زیر زمینی بر می گردد.

جوادیان زاده گفت: 179 کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی و صنعتی شهرستان بافق نصب شده است.

لازم به ذکر است در ابتدای این نشست مهدی برزگر رییس اداره آب شهرستان بافق گزارشی از عملکرد این اداره در سال گذشته ارائه داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار