سخنگوی‌ وزارت امور خارجه گفت: در ارتباط با مواضعی که در تعارض با تمامیت ارضی کشورمان باشد نه مماشات و نه مسامحه می کنیم.
کد خبر: ۱۱۴۶۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۴ 02 January 2024

به گزارش تابناک قزوین، ناصر کنعانی در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی که پیش از ظهر امروز در سالن بوستان دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، مسئله فلسطین را اولین و مهمترین مسئله دنیای اسلام و جهان دانست و اظهار کرد: تعرض به مسجد الاقصی و اشغال آن و همچنین کشتار هزاران نفر از صاحبان یک سرزمین، به معنای محروم کردن یک ملت اصیل از حقوق طبیعی خود است و از بزرگترین ظلم‌ها در تاریخ بشریت به شمار می‌رود.

وی افزود: رژیم غاصب صهیونیستی، یک ماهیت نژادپرستی دارد و به دنبال حذف یک ملت و تثبیت خود می‌باشد. این رژیم راهبرد خود را در ناامن کردن مناطق اسلامی می‌داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه، انگلیس و آمریکا را در راس فتنه دنیا برشمرد و گفت: مسئله فلسطین با چشم پوشی حل نمی‌شود و عملیات طوفان الاقصی یکی از گام‌های از بین بردن اسرائیل بود و گام‌های بعدی هنوز مانده است.

کنعانی عنوان کرد: حقوق بشر حق مسلم هر ملتی است و طبق منشور سازمان ملل متحد اقدام حماس واکنشی طبیعی به جنایات صهیونیست‌ها و ضد اشغالگری بود.

وی ادامه داد: هیچ کس حق ندارد از جانب ملت فلسطین تصمیم بگیرد، زیرا فلسطینی‌ها یک ملت بالغ هستند و بر این اساس نیز جمهوری اسلامی مقاومت آن‌ها را حق طبیعی و قانونی می‌داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با اشاره به فرارسیدن چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت: ترور شهید سلیمانی با دستور مستقیم رئیس دولت جتایتکار آمریکا صورت گرفت، اما ترور سردار دل‌ها باعث توسعه و گسترش معنا و مفهوم و مکتب این شهید در سطح جهانی شد.

این مقام مسوول با بیان اینکه «سردار سلیمانی» شهید قدس، صلح، اسلام و اخلاق و قهرمان مردم مظلوم در مقابله با تروریسم بود، تصریح کرد: استکبار در طرحی دروغین، پدیده شوم داعش را به دنیای اسلام نسبت داد و شهید سلیمانی قهرمانانه ریشه این پروژه شیطانی را نابود کردند.

کنعانی وضعیت آمریکا در جهان را منزوی‌تر از همیشه ارزیابی کرد و گفت: نگاه اخلاقی و سیاسی جمهوری اسلامی نزد دولت‌ها و ملت‌ها جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده و در مسئله فلسطین نیز اقناع جامعه جهانی بسیار موفق بوده که نتایج حاصل شده بخشی از سیاست‌های جمهوری اسلامی است.

وی عنوان کرد: مستکبران همواره تلاش داشتند مسئله فلسطین را از فهرست کشور‌های اسلامی حذف کنند، اما با تلاش جمهوری اسلامی، ملت فلسطین جایگاه خود را پیدا کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه اکنون روز قدس تنها یک روز معمولی نیست و در اقصی نقاط دنیا شاهد حمایت مردم از فلسطین هستیم، افزود: جمهوری اسلامی ایران طی ۳ ماه گذشته در مساله رساندن صدای مظلومیت فلسطین تلاش زیادی داشته و به نوعی محرک بوده است. در این مدت از ظرفیت سازمان‌های چندجانبه استفاده کرده ایم که دو نشست کمیته اجرایی و نشست مشترک سران کشور‌های اسلامی عربی از جمله این اقدامات بوده است.

این مقام مسوول در خصوص پیگیری حقوقی پرونده ترور حاج قاسم سلیمانی نیز اذعان کرد: در این زمینه چندین نشست ویژه پیگیری این موضوع برگزار شده و اقدامات حقوقی در محاکم داخلی و زمینه سازی حقوقی در محاکم بین المللی صورت گرفته است.

کنعانی در خصوص در پیش بودن انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز خاطرنشان کرد: انتخابات همواره نماد حضور و ایستادگی مردم پای انقلاب بوده است که هدف نظام سلطه فاصله انداختن میان مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌باشد. مقام معظم رهبری بار‌ها بر حضور حداکثری و فراهم کردن زمینه مشارکت مردم تاکید داشته اند چراکه حضور پرشور مردم باعث یاس و ناامیدی دشمنان می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود گفت: در ارتباط با مواضعی که در تعارض با تمامیت ارضی کشورمان باشد نه مماشات و نه مسامحه می‌کنیم و در این زمینه همه اقدامات دیپلماتیک را جهت برخورد با اظهارات و مواضع روسیه انجام داده ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه اذعان کرد: امروز عضویت در سازمان‌های بیریکس و شانگهای، نشان دهنده قدرت و نقش ایران در مجامع بین المللی و منطقه‌ای است. در بیریکس از ظرفیت‌های صادراتی و از سرگیری روابط با کشور‌هایی که قبلا قطع شده بود و همچنین تبدیل تهران به عنوان مرکز دیپلماتیک، نشان از پویایی وزارت خارجه است.

کنعانی در خصوص روابط با افغانستان و طالبان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای تحکیم صلح و امنیت، خود را متعهد می‌داند، زیرا مسائل اقتصادی و امنیتی کشور‌های همسایه نیز بسیار موثر است.

وی در پایان گفت: دستگاه دیپلماسی کشور، حداکثر همکاری را با فرماندهی مرزبانان کشور برای تحقق امنیت و ملزومات انجام داده و مرز‌های شرقی جزو مناطق ویژه به شمار می‌رود.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار