آشنایی با ۹ موشک اسرائیل‌زن ایران+جزئیات

طی روز‌های اخیر نگرانی‌ها در محور واشنگتن – تل‌آویو درباره چگونگی و کیفیت واکنش ایران به ترور مستشاران نظامی ایران در کنسولگری جمهوری‌اسلامی در دمشق افزایش یافته و در شرایطی که مقام‌های آمریکایی تلاش می‌کنند خود را در عواقب اقدام‌های واکنشی ایران دور نگه دارند، به‌نظر می‌رسد مقام‌های اسرائیلی با ارزیابی قریب‌الوقوع بودن حمله ایران، در حال آماده‌باش به‌سر می‌برند.

درچنین شرایطی است که برخی تحلیلگران و رسانه‌های غربی – صهیونیستی معتقدند واکنش تهران چندان به طول نمی‌انجامد و تل‌آویو همزمان با روز جهانی قدس، باید خود را برای پاسخ «پشیمان‌کننده» ایران آماده کند. در حالی که بررسی رسانه‌های اسرائیلی از ترس فزاینده افکارعمومی سرزمین‌های اشغالی از حمله ایران و هجوم شهروندان به فروشگاه‌ها به‌منظور تهیه مایحتاج خود حکایت دارد، قابلیت‌های موشکی ایران برای پاسخ دادن به رژیم‌صهیونیستی، به هراس اسرائیلی‌ها دراین زمینه دامن زده‌است.

هراس از موشک‌های بالستیک برد بلند ایران

دراین میان اما، برخی تحلیلگران منطقه‌ای معتقدند استفاده ایران از موشک‌های بالستیک دوربرد خود، یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های روی‌میز مقام‌های جمهوری‌اسلامی به‌منظور پاسخ دادن مستقیم به حمله تروریستی اخیر در دمشق است. براین اساس هم بود که برخی رسانه‌های صهیونیستی حضور نداشتن فرمانده سپاه قدس و نیروی هوافضای سپاه پاسداران در مراسم اقامه نماز رهبرمعظم‌انقلاب بر پیکر شهدای حمله به کنسولگری ایران در دمشق را به‌عنوان نشانه‌ای برای برنامه‌ریزی «پاسخ موشکی» ازسوی تهران ارزیابی کردند.

اینها درحالی است که گستره موشک‌های بالستیک دوربرد ایران طی یکی دو سال اخیر به‌صورت محسوسی افزایش یافته‌است و طی سال ۱۴۰۲ از موشک‌های بالستیک برد بلندی، از جمله «خرمشهر ۴»، «فتاح ۲» و... رونمایی شد که علاوه‌بر سراسر سرزمین‌های اشغالی، پایگاه‌های آمریکا در منطقه، از بخش‌های غربی چین گرفته تا شرق اروپا را در تیررس خود دارد.

 

در نخستین روز‌های مهرماه ۱۴۰۲ بود که سردار رضا طلایی‌نیک، سخنگوی وزارت دفاع در یادواره شهدای شهرستان کبودرآهنگ در همدان اعلام کرد ایران موشک‌هایی در اختیار دارد که «اسرائیل‌زن» هستند؛ موشک‌هایی که نقطه هدف آنان در وهله نخست، سرزمین‌های اشغالی است.

اگرچه طلایی‌نیک درآن مراسم فقط از موشک حاج قاسم به‌عنوان «موشک اسرائیل‌زن» نام برد، اما بررسی موشک‌های بالستیک میان برد و برد بلند در اختیار ایران، نشان دهنده دست باز جمهوری‌اسلامی برای حمله به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی است. در ادامه به بررسی برخی از این نوع موشک‌ها می‌پردازیم.

 

۱-  موشک خرمشهر۴ (خیبر)

برد: ۲ هزار کیلومتر

طول: ۱۳ متر

قطر: ۱/۵ متر

وزن: ۳۰ تن

وزن سرجنگی: ۱۵۰۰ کیلوگرم

سرعت: خارج از جو ۱۶ماخ/ داخل جو ۸ماخ

۲-  موشک حاج قاسم

برد: ۱۴۰۰ کیلومتر

طول: ۱۱ متر

قطر: ۸۵ تا ۹۵ سانتیمتر

وزن: ۷ تن

وزن سرجنگی: ۵۰۰ کیلوگرم

سرعت: ۵ ماخ

۳-  موشک خیبرشکن

برد: ۱۴۵۰ کیلومتر

طول: ۱۰/۵ متر

قطر: ۸۰۰ میلیمتر

وزن: ۴۵۰۰ کیلوگرم

وزن سرجنگی: ۵۰۰ کیلوگرم

سرعت: بیش‌از ۵ هزار کیلومتر در ساعت

۴-  موشک سجیل

برد: ۲ هزار تا ۲ هزارو ۵۰۰ کیلومتر

طول: ۱۷/۵۷ متر

قطر: ۲۵/۱ متر

وزن: ۲۳ تن

وزن سرجنگی: بیش‌از ۵۰۰ کیلوگرم

سرعت: ۱۲ تا ۱۴ ماخ

۵-  موشک پاوه

برد: هزارو ۶۵۰ کیلومتر

ارتفاع پروازی: کمتر از ۵۰متر

سرعت: ۶۰۰ تا ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت

۶-  موشک فتاح ۲

برد: بیش‌از هزارو ۴۰۰ کیلومتر

طول: ۱۲ متر

قطر: بخش اول: ۸۰ سانتیمتر/ بخش دوم: ۵۰ سانتیمتر

وزن: ۳ هزارو ۵۰۰ تا ۴ هزارو ۱۰۰ کیلوگرم

وزن سرجنگی: ۵۰۰ کیلوگرم

سرعت: ۵ ماخ

۷-  موشک قدر (سه‌گانه)

برد: تا هزارو ۹۵۰ کیلومتر

طول: ۱۵/۵ تا ۱۶/۵ متر

قطر: ۱/۲۵ متر

وزن: ۱هزار تا ۱۷هزارو۴۸۰ کیلوگرم

وزن سرجنگی: ۷۰۰ تا هزار کیلوگرم

سرعت: حدود ۹ ماخ

۸-  موشک عماد

برد: حدود هزارو ۷۰۰ کیلومتر

طول: ۱۵/۵ متر

قطر: ۲/۱۸ متر

وزن: هزارو ۷۵۰ کیلوگرم

۹-  موشک شهاب ۳

برد: حدود دو هزار کیلومتر

طول: حدود ۱۶ متر

قطر: ۱/۲ متر

وزن: هزارو۷۸۰ کیلوگرم

همشهری آنلاین