معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از سنجش بهداشت دهان و دندان دانش‌آموزان زیر 12 سال خبر داد و گفت: 130 هزار دانش‌آموز پایه اول تا ششم ابتدایی استان همدان زیر پوشش این طرح قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۱۲۰۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۹ 31 October 2015
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از سنجش بهداشت دهان و دندان دانش‌آموزان زیر 12 سال خبر داد و گفت: 130 هزار دانش‌آموز پایه اول تا ششم ابتدایی استان همدان زیر پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

به گزارش تسنیم؛حسین عرفانی با اشاره به آغاز اجرای طرح تحول سلامت دهان و دندان ویژه دانش‌آموزان اظهار داشت: فاز چهارم طرح تحول نظام سلامت امسال با اجرای سند ارتقای بهداشت دهان و دندان تمام دانش‌آموزان پایه اول تا ششم ابتدایی آغاز شده است.

وی افزود: برای اجرای این طرح تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش منعقد شده است تا براساس آن در سال تحصیلی جاری دانش‌آموزان جامعه هدف مورد مراقبت بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه دهان و دندان قرار گیرند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه شاخص بهداشت دهان و دندان در بین افراد جامعه وضعیت مناسبی ندارد، تصریح کرد: برنامه شش ساله‌ای برای طرح تحول سلامت دهان و دندان تدوین شده است و پیشگیری مهمترین اولویت در اجرای این برنامه مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: میزان آسیب‌دیدگی، پوسیدگی، کشیدگی و پرشدگی دندان در افراد با سنین مختلف شرایط خوبی ندارد به‌طوری که در بررسی انجام شده در سال 92 مشخص شد که در هر کودک 5 تا 6 ساله به طور میانگین پنج دندان شیری پوسیده، کشیده و ترمیم شده وجود دارد.

عرفانی با تأکید بر اینکه باید شاخص پوسیدگی دندان در کودکان باید کاهش یابد، بیان کرد: در طرح تحول سلامت دهان و دندان، دانش‌آموزان مورد وارنیش فلوراید، وارنیش درمانی و فیشور سیلنت قرار می‌گیرند تا در قالب این طرح منسجم، در آینده شاهد کاهش پوسیدگی دندان در جمعیت دانش‌آموزی باشیم.

وی عنوان کرد: دانش‌آموزانی که علاوه بر وارنیش فلوراید نیاز به دیگر خدمات دندان‌پزشکی از جمله کشیدگی و ترمیم دندان داشته باشند، به درمانگاه‌های دولتی و مراکز تخصصی معرفی میشوند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به ضرورت آموزش خودمراقبتی به دانش‌آموزان برای حفظ سلامت دهان و دندان اظهار داشت: آموزش صحیح مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید در دو نوبت دو دقیقه‌ای شب قبل از خواب و صبح بعد از صبحانه و نخ دندان کشیدن می‌تواند مانع بروز بسیاری از مشکلات دهان و دندان شود.

وی افزود: در افراد 12 سال به بالا شاخص دندان‌های دائمی بسیار با اهمیت است به طوری که در این جمعیت متأسفانه حداقل دو دندان پوسیده، کشیده شده و یا پرشده وجود دارد.

عرفانی با بیان اینکه در 80 درصد جمعیت دارای شاخص پوسیدگی دندان‌ها با نمداخلات صحیح و به موقع قابل رفع است، گفت: طرح سلامت دهان و دندان در دو نوبت به فاصله شش ماه برای دانش‌آموزان زیر 12 سال اجرا می‌شود.

وی ابراز کرد: طرح تحول سلامت دهان و دندان در پایگاه‌های سنجش سلامت جسمانی و ارزیابی آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان استان نیز در کنار طرح سنجش جسمانی انجام شد و برای این جامعه هدف نیز بسته تشویقی و وارنیش فلوراید عملی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار