اگر خدای ناکرده سر و کارتان به بیمارستان بیفتد و بخواهید در یکی از 955 تخت بیمارستان‌های خصوصی استان بستری شوید احتمالا مشکلی وجود نخواهد داشت.
کد خبر: ۱۲۲۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۲ 01 November 2015

به گزارش تابناک یزد،اما اگر بخواهید در یکی از 1466 تخت دولتی استان بستری شوید، احتمالا باید کمی ‌شانس با شما یار باشد تا بتوانید به راحتی بستری شوید.  بعد از اجرای طرح تحول سلامت، به علت ارزان‌تر و حتی رایگان شدن برخی خدمات در بیمارستان‌های دولتی و مراجعه بیشتر مردم به این مراکز، بستری شدن در بیمارستان‌های دولتی حتی سخت‌تر هم شده است. موضوع کمبود تخت درمانی در بیمارستان‌های مرکز استان سال‌هاست که مورد بحث است و گاهی مقصر آن افراد غیربومی ‌شناخته می‌شوند و گاهی هم مسئولانی که تدبیری برای افزودن تخت‌های جدید نداشته‌اند. اما مشکل کمبود تخت در یزد تا چه میزان جدی است؟ چه مشکلاتی را ایجاد کرده و چه راهکارهایی برای حل آن در نظر گرفته شده است؟ آیا طرح تحول سلامت نقشی در شلوغ‌تر شدن بیمارستان‌های دولتی و در نتیجه کمبود تخت در این بیمارستان‌ها داشته است؟


مشکلات مالی و لجستیکی، مانع افزایش تعداد تخت‌ها
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در توضیح این‌که چرا اجرای طرح تحول سلامت باعث افزایش مراجعه به بیمارستان‌های دولتی و در نتیجه کمیاب شدن تخت خالی در این بیمارستان‌ها شده، می‌گوید: با اجرای طرح تحول سلامت و افزایش کیفیت خدمات بیمارستان‌های دولتی و کاهش تعرفه‌های خدمات این بخش، بالطبع تمایل مردم برای بستری شدن در بیمارستان‌های دولتی بیشتر و کمبود تخت در این بخش ملموس‌تر شده است. «علی دهقان» معمول بودن فرستادن بیماران به شهرهای اطراف مانند میبد و اردکان، به دلیل کمبود تخت در شهر یزد را رد می‌کند. او می‌افزاید: در موارد خاصی که به طور مثال شخصی نیاز به تخت آی.سی.یو داشته باشد یا مشکل بیمار اورژانسی باشد و جای خالی در بیمارستان‌های شهر یزد وجود نداشته باشد، ممکن است بیمار به بیمارستان یکی از شهرهای نزدیک از جمله شهر تفت ارجاع شود، اما خیلی کم پیش می‌آید که بیماری را به شهرهایی با فاصله بیشتر، مانند میبد یا اردکان بفرستیم. به سراغ مدیران بیمارستان‌های استان نیز رفتیم تا گفته‌های معاون درمان را درباره پذیرش بیمار و وضعیت تخت‌های بیمارستان بررسی کنیم. رئیس بیمارستان شهدای کارگر که بیمارستانی تحت نظر سازمان تامین اجتماعی است، کمبود تخت‌های سی.سی.یو، آی.سی.یو و ان.آی.سی.یو را در بیمارستان‌های شهر یزد و فرستادن برخی بیماران نیازمند را برای بستری در بیمارستان‌های سایر شهرهای استان تایید می‌کند. «حسین حاجی‌صادقی‌زاده» با بیان این‌که تقریبا تمام تخت‌های معمولی بیمارستان تامین اجتماعی استان اشغال است، می‌گوید: بیشترین مشکل ما کمبود تخت در بخش زنان و زایمان است.  وی ادامه می‌دهد: البته به ما قول داده‌اند در 15 آذر آزمونی برگزار و نیروی لجستیکی لازم برای اضافه کردن 38‌تخت دیگر تامین شود تا ظرفیت بیمارستان شهدای کارگر مجموعا به 300‌تخت برسد.  با این اظهارات صادقی‌زاده به نظر می‌رسد علت کمبود تخت در بیمارستان شهدای کارگر با علت کمبود تخت در سایر بیمارستان‌ها تفاوت دارد؛ در حالی‌که بیمارستان‌های مادر و شهید صدوقی به علت نبود منابع مالی کافی با کمبود تخت مواجهند، بیمارستان شهدای کارگر به دلیل نبود نیروی لجستیکی لازم نمی‌تواند تعداد تخت‌های خود را افزایش دهد.  «محمدحسن اسلامی» رئیس بیمارستان 424 تخت خوابی شهید صدوقی یزد نیز اگرچه می‌گوید در بعضی از رشته‌ها در این بیمارستان کمبود تخت وجود دارد اما خبر می‌دهد که با 2 راهکار «کم کردن زمان بستری» و «استفاده از تخت بخش‌های دیگر» تا حدودی این کمبود جبران شده است.

کمک بیماران غیربومی ‌به اقتصاد استان
بسیاری اولویت بستری شدن بیماران را به «اورژانسی بودن یا نبودن وضعیت بیمار» و «بومی‌بودن یا نبودن وی» تقسیم می‌کنند اما این طبیعی است که اولویت بستری با بیماران اورژانسی باشد. به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد، اگر بیمار مشکل قلبی یا مساله‌ای جدی داشته باشد، حتی در صورت نبود تخت در بیمارستان‌های دولتی، در بیمارستان‌های خصوصی بستری می‌شود؛ که این اتفاق به خصوص در مورد تخت‌های آی.سی.یو و ان.آی.سی.یو می‌افتد. اما به جز بیمارستان مادر که به دلیل نداشتن جا و مکان توقف برای بیماران غیربومی، اولویت بستری را به آنها اختصاص داده است، تقریبا بقیه مسئولان بیمارستانی معتقدند تمایزی میان افراد بومی ‌و غیر بومی ‌برای بستری شدن در بیمارستان وجود ندارد. دهقان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، با بیان این‌که در بهترین شرایط حداقل 30 درصد بستری‌ها در بیمارستان‌های استان، بیماران غیربومی هستند، می‌گوید: در پاسخ به عده‌ای که اعتقاد دارند باید اولویت بستری با بیماران یزدی و بومی‌ باشد، دو مساله مطرح است؛ مساله اول، مساله انسانی است و این‌که به هر حال یک بیمار و دردمند، قابلیت و توانایی درمان خود را در استان و پزشکان ما دیده، اعتماد کرده و از راهی دور به استانمان آمده است. وی ادامه می‌دهد: مساله دوم این است که حضور این افراد برای یزد نعمت است. اگرچه تعدادی تخت ما گرفته می‌شود و مجبوریم مقداری هزینه برای این افراد غیربومی‌ صرف کنیم ولی در مجموع از حمل و نقل بین جاده‌ای تا آژانس و مغازه‌های داخل شهر و صاحبان خانه‌ها و هتل‌های شهرهای استان همه درآمد بیشتری پیدا خواهند کرد؛ یعنی همان بحث توریسم درمانی که اکنون دنیا بر روی آن کار می‌کند. دهقان در پاسخ به این سوال که حضور این افراد می‌تواند بودجه مراکز دولتی یزد را هم افزایش دهد یا خیر، می‌گوید: چیزی به عنوان سهمیه‌ای که برای افراد غیر بومی ‌در نظر گرفته شود نداریم. «حسین حاجی‌صادقی‌زاده» رئیس بیمارستان شهدای کارگر نیز افراد بومی ‌و غیر بومی ‌را از یک خاک و کشور می‌داند و یادآوری می‌کند: همان‌طور که انتظار داریم با بیماران یزدی که به تهران می‌روند برخورد خوبی شود، باید همان‌طور با بیمارانی که برای درمان به شهرمان می‌آیند به خوبی برخورد کنیم.

شهر در انتظار تخت‌های جدید بیمارستانی
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد درباره طرح‌های در حال تکمیل استان برای افزایش ظرفیت تخت بیمارستانی در استان می‌گوید: بخش اورژانس جدیدی برای بیمارستان‌های افشار و شهید صدوقی که در مراحل اولیه عملیاتی شدن قرار دارند، در حال ساخت است و تکمیل آن حدود یک سال و نیم به طول می‌انجامد. به گفته «علی دهقان» در بیمارستان شهید صدوقی نیز 2‌بخش توسط خیران در حال ساخت است؛ یکی بخش خون و سرطان و دیگری بخش پیوند کلیه که حداکثر تا یک سال آینده افتتاح می‌شود.  او می‌افزاید: با اضافه شدن بخش‌های جدید هم تخت بیشتری به تخت‌های بیمارستانی اضافه می‌شود و هم تخت‌هایی در بیمارستان شهید صدوقی خالی می‌شود و بیماران به این بخش‌های تخصصی انتقال می‌یابند و بسیاری از مشکلاتمان حل خواهد شد. «مرتضی مناقب» رئیس بیمارستان سیدالشهدا(ع) یزد نیز از وجود برنامه‌ای برای توسعه این بیمارستان خبر می‌دهد اما می‌گوید که با شرایط کنونی امکان انجام این کار وجود ندارد.  مضافا این‌که به گفته او طلب زیادی که اکثر بیمارستان‌های یزد، به ویژه بیمارستان تحت مدیریتش از بیمه‌های تکمیلی و پایه دارند، کار را با مشکلات بیشتری مواجه کرده است.  وی طلب بیمارستان سیدالشهدا(ع) تا 27 شهریور ماه 94 از این بیمه‌ها را حدود 13 میلیارد تومان اعلام می‌کند که این مبلغ فقط برای ارائه خدمت است. «محمدحسن اسلامی» رئیس بیمارستان شهید صدوقی یزد که بیمارستان تحت مدیریتش در حال حاضر حدود یک سوم تخت‌های دولتی و یک پنجم کل تخت‌های بیمارستانی استان را در اختیار دارد ابراز امیدواری می‌کند که با تکمیل بخش‌های در حال ساخت، تا حدودی کمبود تخت‌های بیمارستانی جبران شود. «حسین حاجی‌صادقی‌زاده» رئیس بیمارستان شهدای کارگر نیز نوید اجرای طرحی را می‌دهد که طی آن اورژانس و درمانگاهی در جلوی بیمارستان ساخته ‌شود تا دسترسی مردم راحت تر شود. وی برنامه بلند مدتش برای افق 20 ساله را ساخت بلوک زنان و زایمان با ظرفیت 100 تخت اعلام می‌کند. او همچنین در مورد اضافه شدن تخت‌های ویژه نیز می‌گوید: قرار است تخت‌های ویژه بیمارستان شهید صدوقی، به ویژه تخت‌های ان.آی.سی.یو این بیمارستان را گسترش دهند و با توجه به این افزایش امیدواریم که دیگر در زمینه تخت‌های ویژه در یزد مشکلی نداشته باشیم.

280 تخت بیمارستان رهنمون
به گزارش همشهری، شاید کلید حل مشکل کمبود تخت در بیمارستان‌های یزد در دست بیمارستان شهید رهنمون باشد که می‌تواند با آوردن 280 تخت جدید، برای مدتی این مشکل را کمرنگ کند. «علی دهقان» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از قول پیمانکار بیمارستان شهید رهنمون برای تکمیل ساخت این بیمارستان تا پایان سال جاری خبر می‌دهد و ابراز امیدواری می‌کند که در صورت عمل پیمانکار به وعده‌اش، نهایتا تا خرداد این بیمارستان افتتاح شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار