چهار روز از وقوع سیل بی سابقه ایلام می گذرد و اکنون با صاف شدن آسمان و پایان فعالیت های امدادی در کنار پایداری و تثبیت وضعیت جوی، به تدریج اوضاع و احوال این استان و جریان زندگی رو به عادی شدن می رود.
کد خبر: ۱۲۲۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰ 02 November 2015
به گزارش تابناک ایلام، چهار روز از وقوع سیل بی سابقه ایلام می گذرد و اکنون با صاف شدن آسمان و پایان فعالیت های امدادی در کنار پایداری و تثبیت وضعیت جوی، به تدریج اوضاع و احوال این استان و جریان زندگی رو به عادی شدن می رود.
با وجود گذشت چندین روز از این حادثه ویرانگر در استان، همچنان آثار و بقایای خرابی ها و خسارت های ناشی از سیل در مناطق مختلف شهر ایلام خودنمایی می کند.
دستگاه های مختلف خدمات رسان به ویژه شهرداری، شرکت آب و فاضلاب، سپاه امیرالمومنین (ع)، هلال احمر و دیگر نهادهای دست اندرکار هر یک بر اساس شرح وظیفه و تقسیم بندی های صورت گرفته در نقاط مختلف شهر مشغول پاکسازی گل و لای و خارج کردن لجن و آب از منازل آسیب دیدگان هستند.
فرمانداران و مدیران دستگاه های مختلف با توقف بارندگی ها در حال ارزیابی خسارت های وارده به زیرساخت های شهرستان های خود هستند که در این میان اداره راه و شهرسازی میزان خسارت به این حوزه را 900 میلیارد ریال، جهاد کشاورزی 850 میلیارد ریال، فرمانداران دهلران و چرداول خسارت های وارد شده به این شهرستان ها را به ترتیب 240 و 530 میلیارد ریال عنوان کردند.
نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته در صحن علنی مجلس خواستار بررسی بیشتر و اساسی جبران زیان های این حادثه و رسیدگی فوری دولت به مشکلات سیل زدگان ایلامی شدند.
نایب رئیس اول مجلس نیز با تائید این مساله از اعضای کمیسیون عمران خواست هرچه سریع تر موضوع خسارت وارده به مردم در سیل ایلام را پیگیری کند.
به دنبال حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به همراه حسین فریدون دستیار اجرایی رئیس جمهوری، دیروز ناصر چرخ ساز رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر و اسماعیل نجار رئیِس سازمان مدیریت بحران کشور، و 72 ساعت پس از وقوع سیل دو مقام دیگر کشوری نیز به منظور بازدید از مناطق آسیب دیده به ایلام سفر کردند.
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور نخستین شخصیت کشوری بود که دیروز به بازدید از مناطق آسیب دیده حوزه کاری خود یعنی تاسیسات و شبکه های انتقال آب شهر ایلام و حومه پرداخت.
امیر رضا تشیعی در حاشیه این بازدیدها گفت: سیل هفته گذشته 850 میلیارد ریال به تاسیسات آب و فاضلاب شهری و روستایی استان ایلام خسارت وارد کرده است.
وی اظهار کرد: با توجه به بروز حادثه سیل چند روز گذشته در استان ایلام، موضوع تامین آب آشامیدنی مردم از اهمیت بسیار بالایی برای وزارت نیرو برخوردار است.
وی افزود: از همان ساعت های نخستین حادثه، ستاد بحران آب و فاضلاب کشور (شهری و روستایی) در استان ایلام تشکیل شد و نیروهای این شرکت توانستند ظرف مدت کوتاهی با تمام ظرفیت و امکانات خود به صورت پله ای و مرحله ای تصفیه خانه و چشمه تامین آب گل گل شهر ایلام را با وجود کدورت بالا، وارد مدار بهره برداری کنند.
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور ادامه داد: با وجود قطعی برق تصفیه خانه آب شهر ایلام، با استفاده از سامانه اضطراری تا امروز توانسته ایم آب مورد نیاز شهروندان ایلامی را تامین کنیم.
تشیعی یادآور شد: از صبح پنجشنبه تا عصر جمعه گذشته با بسیج امکانات شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی، 10 دستگاه تانکر سیار آب رسانی و 100 هزار بطری آب معدنی به شهر ایلام انتقال یافت.
وی اضافه کرد: همچنین گروه های ویژه تخصصی از استان اصفهان به ایلام اعزام شدند و توانستند تصفیه خانه آب و فاضلاب شهری را با همکاری نیروهای امدادی استان به طور کامل وارد مدار بهره برداری کنند.
معاون بهره برداری آب و فاضلاب در خصوص ارزیابی خسارات وارده به زیرساخت ها و تاسیسات این شرکت در استان افزود: به سبب پراکندگی تاسیسات در سطح شهر 850 میلیارد ریال و در بخش روستایی بالغ بر 180 میلیارد ریال خسارت برآورد شده است.
تشیعی ادامه داد: کار در بخش روستایی سخت تر است، این حادثه باعث خسارت به تاسیسات بیش از 100 روستا شده و در مواردی تا تخریب 100 درصدی شبکه انتقال و تاسیسات آبفا انجامیده است.
وی ابراز امیدواری کرد که تا روز دوشنبه (امروز) تاسیسات و شبکه آب نزدیک به 20 روستای دیگر استان ایلام وارد مدار بهره برداری شود.
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب تاکید کرد: امیدواریم با درخواست ویژه ای که وزارت نیرو از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور دارد (ماده 10 و 12) و با توجه به سفر معاون رئیس جمهوری به استان ایلام بتوانیم در کوتاهترین زمان اعتبارات مورد نیاز بازسازی و جبران خسارت ها را تامین کنیم و تاسیسات را به حالت عادی باز گردانیم.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز دیگر شخصیت کشوری بود که روز گذشته به ایلام سفر کرد تا در جریان آخرین وضعیت امدادرسانی و خسارت وارده به سیل زدگان استان قرار گیرد.
علیرضا تابش در جریان این بازدید و در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: آخرین ارزیابی ها و نتیجه کامل برآورد خسارت ناشی از وقوع سیل بی سابقه در استان ایلام تا اواخر هفته آینده تقدیم هیات دولت می شود.
وی اظهار کرد: سیلاب هفته گذشته در مناطق مختلف کشور خسارت های بسیاری به بار آورد که در این میان استان ایلام بیش از دیگر مناطق، آسیب دیده است.
وی افزود: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ردیفی را برای اعطای تسهیلات بلاعوض و کم بهره برای جبران بخشی از خسارت های وارده به آسیب دیدگان در نظر خواهد گرفت که سقف آن توسط هیات دولت مشخص می شود.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: به هر میزانی که خسارت وارد شده، بیش از آن توسط مسئولان برای جبران مشکلات و زیان های وارده اعتبار در نظر گرفته می شود و تلاش خواهیم کرد خسارت های وارد شده را تا آخرین واحد مسکونی و تجاری جبران کنیم.
تابش یادآور شد: برای واحدهایی که در کنار مسیل ها و مناطق حاشیه ای به صورت غیرمجاز ساخته شده اند باید در سریع ترین زمان ممکن چاره اندیشی کرد و با جا به جایی آنها به مکان های دیگر باید زمینه تکرار این حوادث ناگوار را از بین برد.
وی تاکید کرد: مسیل ها باید با مطالعه دقیق و کارشناسی مورد بازسازی و تعمیر اساسی قرار گیرد و مسیل هایی که پوشیده شده اند بازگشایی، مرمت و بازسازی شوند.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: شهرداری با هماهنگی شرکت آب و فاضلاب و سایر ارگان ها باید از ادامه ساخت واحدهای مسکونی و تجاری در مسیل رودخانه به شدت جلوگیری کنند تا از بروز حوادث مشابه جلوگیری شود.
تابش اضافه کرد: امکانات استان برای بازسازی مناطق آسیب دیده جوابگو نیست و تجهیزات سایر استان ها را برای شتاب بخشی در اجرای امور به کار خواهیم گرفت.
استاندار ایلام نیز روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا به تشریح آخرین وضعیت سیل زدگان و تازه ترین برآورده ها از حجم خسارت و آسیب های سیل هفته گذشته پرداخت.
محمدرضا مروارید گفت: بر پایه جدیدترین برآوردها، سیل بی سابقه هفته گذشته،10 هزار و 500 میلیارد ریال خسارت به بخش های مختلف استان ایلام وارد کرده است.
وی اظهار کرد: این مقدار خسارت بر اساس برآورد دستگاه های اجرایی متولی و اعلام فرمانداران شهرستان های مختلف استان مشخص و به هیات دولت نیز اعلام شده است.
وی افزود: سه هزار میلیارد ریال از این خسارت مربوط به زیرساخت ها، مسیل ها و تاسیسات زیربنایی شهر ایلام، دو هزار میلیارد ریال مربوط به خسارت های وارده شده به مردم و باقی نیز مربوط به دستگاه های اجرایی استان ایلام است.
مروارید تاکید کرد: هیات دولت در نشست شب گذشته خود با اختصاص 100 میلیارد ریال کمک از محل اعتبارات مواد (10) و (12) مدیریت بحران کشور برای جبران بخشی از خسارات وارده به این استان موافقت کرد.
استاندار ایلام یادآور شد: در اثر وقوع سیل هفته گذشته خسارت های فراوانی متوجه بخش های مختلف این استان به ویژه شهر ایلام شد که امیدواریم با اختصاص اعتبارات لازم بتوانیم مشکلات پیش آمده و آسیب ها را جبران کنیم.
بارش شدید و بی سابقه باران از سه شنبه تا پنج شنبه هفته گذشته در ایلام باعث جاری شدن سیل و آبگرفتگی بیش از 20 هزار واحد مسکونی، تجاری، صنعتی و اداری این شهر و وارد شدن خسارت به یک هزار دستگاه خودرو شخصی شد.
سیلاب ایلام همچنین چهار کشته و 20 مصدوم به جا گذاشت و خسارت های زیادی به زیرساخت ها، تاسیسات زیربنایی و مسیل ها وارد کرد.
با وجود گذشت چند روز از وقوع سیلاب بی سابقه، هنوز بسیاری از منازل مردم دچار آبگرفتگی است و همچنان گل و لای مهمان بسیاری از خانه ها و مغازه های شهروندان ایلامی بوده که تخلیه آن کار دشواری است.
نیروهای امدادی هلال احمر و سپاه امیرالمومنین (ع) ایلام نیز با جدیت در مناطق مختلف از جمله محله بانبرز مشغول لایروبی گل و لای و تخلیه آب از منازل مردم هستند.
مدیریت بحران استان از تشکیل ستادی برای بررسی و برآورد خسارت های وارد شده به مردم خبر داد و از مردم خواست ایلام برای اعلام زیان ها و خسارت وارده شتاب نکنند.
با عادی شدن شرایط و اوضاع و احوال استان و با توجه به حجم خسارت ها، مردم ایلام انتظار دارند که دولت مردان با شتاب در راستای جبران آسیب ها و تامین مالی خسارت ها وارد عمل شوند./پ

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار