ایدز؛ این بیماری وحشتناک و خطرناک‌ به جامعه خسارات فراوانی وارد کرده و باید تلاش شود افراد با این آسیب درگیر نشوند.
کد خبر: ۱۳۶۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷ 29 November 2015
به گزارش تابناک مازندران، ایدز بیماری است که همه از آن هراس دارند و حتی برخی آن چنان ترس از این بیماری دارند که از دادن آزمایش امتناع می‌ورزند البته اینکه راهی برای مداوای این بیماری وجود ندارد، وحشت را چندبرابر می‌کند.

صاحب‌نظران در بررسی‌های انجام‌شده بیشترین عامل ایدز را روابط جنسی ناسالم می‌دانند، اگرچه انتقال این بیماری از طریق اعتیاد غیربهداشتی و استفاده از ابزارآلات آرایشگاه‌ها و سایر موارد صورت می‌گیرد.

این بیماری وحشتناک و خطرناک است که به جامعه خسارت وارد کرده و باید تلاش شود افراد با این آسیب درگیر نشوند.

* شناسایی 327 نفر مبتلا به ویروس ایدز در مازندران

افراد جامعه به‌ویژه جوانان با برقراری روابط سالم زناشویی و تشکیل خانواده می‌توانند نقش موثری در پیشگیری از روابط نادرست داشته باشند، همچنین توجه به نکاتی که صاحب‌نظران پزشکی اعلام کردند نیز ضرورت دارد، به‌دلیل اینکه این بیماری به تدریج نشان می‌دهد و افراد باید نهایت احتیاط را داشته باشند.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت مازندران اظهار کرد: تا تاریخ اول مهر ماه امسال 327 نفر مبتلا به ویروس ایدز در استان شناسایی شدند که از این تعداد 253 نفر مرد و 74 نفر زن بودند.

محمدرضا پارسایی با بیان اینکه از کل موارد شناسایی‌شده در مازندران تاکنون 137 نفر فوت شدند، گفت: شایع‌ترین راه انتقال ویروس ایدز در استان اعتیاد تزریقی است.

وی اضافه کرد: از تعداد مبتلایان به ویروس ایدز در مازندران 63.91 از راه تزریق و 20.49 درصد از طریق جنسی مبتلا شدند.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت مازندران تصریح کرد: شایع‌ترین راه‌های انتقال ویروس ایدز شامل رابطه جنسی با فرد آلوده به ویروس، استفاده از سرنگ مشترک، مادر آلوده به جنین قبل یا هنگام تولد و یا از طریق شیر دادن بعد از تولد، دریافت خون یا محصولات خونی آلوده به ویروس و پیوند اعضا از افراد آلوده به ویروس است.

پارسایی تصریح کرد: گروه های در معرض خطر ابتلا به ایدز شامل افرادی که تماس جنسی محافظت‌نشده خارج از روابط زناشویی دارند، معتادان تزریقی مواد مخدر که از سرنگ و سوزن مشترک استفاده می‌کنند، همسران خانواده کسانی که در هر یک از گروه‌های در معرض خطر قرار دارند، افرادی که در تماس شغلی با اشیای نوک‌تیز آلوده با احتمال سوراخ شدن پوست هستند، پرسنل آزمایشگاهی که با آزمایش‌های مربوط به خون و خون‌گیری سر و کار دارند، پزشکان، پرستاران، جراحان، دندان‌پزشکان، دندان‌سازان تجربی، ماماها و سایر پرسنل دخیل در امر تزریقات و پانسمان و کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی، اشخاص یا مشاغلی که با وسایل آلوده ممکن است سر و کار داشته باشند، مثل آرایشگران و افراد دخیل در امر گردآوری، انهدام و دفع زباله‌های بیمارستانی هستند.

وی درباره فواید تشخیص زودهنگام عفونت با HIV، گفت: به تأخیر انداختن پیشرفت بیماری و شروع درمان ضدویروسی موجب تأخیر در بروز عوارض عفونت شده و زمان عفونت بدون علامت را طولانی می‌کند.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت مازندران با تأکید بر پیشگیری از عفونت‌های فرصت‌طلب، خاطرنشان کرد: وقتی سیستم ایمنی خیلی آسیب می‌بیند، علاوه بر داروی ضدویروس باید از دارویی که از عفونت‌های فرصت طلب جلوگیری می‌کند نیز استفاده کرد.

پارسایی با بیان اینکه یکی از بخش‌های مهم مبارزه با بیماری، آموزش بیمار است، اضافه کرد: آنها می‌توانند با تجدید نظر در رفتارهای خود مانع انتقال ویروس به دیگران شوند و از طرفی علائم عفونت‌های فرصت‌طلب و یا عوارض جانبی داروها را به‌خوبی بشناسند و به‌موقع به پزشک خود اطلاع دهند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر هیچ درمان کامل و قطعی برای عفونت HIV وجود ندارد، افزود: استفاده از داروهای ضدویروسی موجب افزایش کفایت ایمنی و پیشگیری از عفونت‌های فرصت‌طلب می‌شود.

* راه‎های پیشگیری


مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت مازندران با تأکید بر اینکه تشخیص و مشاوره فرصت خوبی برای به حداقل رساندن انتقال این ویروس فراهم می‌کند، گفت: تشخیص زودرس به پزشک امکان تأثیر مثبت در روند زندگی بیمار و خانواده را به او می‌دهد.

پارسایی درباره راه‌های پیشگیری از بیماری ایدز، اظهار کرد: استفاده از سرنگ یک‌‌بار مصرف در تزریقات و نیز بودن یک نفر همراه تا بر تزریق نظارت داشته باشد، کنترل خون و فراورده‌های خونی، خویشتن‌داری و دوری از روابط جنسی نامطمئن با افراد مختلف، نداشتن شرکای جنسی متعدد، بالا بردن سن نخستین تماس جنسی و اینکه فرد فقط یک شریک جنسی داشته باشد و مطمئن باشد که خود تنها شریک جنسی طرف مقابل است، استفاده از روش‌های پوششی مانند کاندوم، حامله نشدن مادر آلوده و در صورت آلودگی، پیشگیری از آلودگی فرزند در درجه اول یا استفاده از داروهای ضدویروسی، استریل کردن وسایل پزشکی و دندان‌پزشکی دربین بیماران و نیز استفاده از وسایل ایمنی برای خود پزشک یا دندان‌پزشک، عدم استفاده از تیغ یا استفاده از تیغ یک‌بارمصرف در آرایشگاه‌ها و اجتناب از وارد کردن هر جسم نوک‌تیز نامطمئن به داخل پوست، از موارد پیشگیری است.

وی با تأکید بر حساس‌سازی مسئولان استانی در رابطه با کنترل ایدز، تصریح کرد: همکاری‌های بین‌بخشی ضعیف است و همچنین بخش‌های دولتی موثر در پیشگیری از ایدز در کانون‌های پرخطر فعال نیستند.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت مازندران به سامان‌دهی نامناسب کانون‌های پرخطر اشاره کرد و افزود: شیوع رفتارهای پرخطر به‌ویژه در بین نوجوانان و جوانان، بالا بودن آمار مسافران و توریسم و همچنین مهاجرپذیری استان، آگاهی ناکافی نوجوانان به مضرات رفتارهای پرخطر، آگاهی ناکافی والدین به دنیای مجازی و واقعی فرزندان و نگرش غلط پرسنل بهداشت و درمان نسبت به بیماری ایدز، ازجمله چالش‌هاست.

پارسایی با بیان اینکه قضاوت‌ها و نگرش‌های نامناسب نسبت به مبتلایان به ایدز و خانواده‌های آنان در جامعه وجود دارد، گفت: عدم تمایل خیران به کمک مالی در برنامه، عدم وجود محیط کار مناسب و کافی برای بیماران، پراکندگی زیاد بیماران به‌علت وسعت استان و سختی دسترسی به خدمات مراقبت و درمان نمونه‌هایی از این نگرش‌هاست که باید تغییر یابد.

وی با اعلام اینکه بحث ارتباط جنسی برای گسترش ابتلا به ویروس ایدز یک تهدید واقعی است، خاطرنشان کرد: این موضوع را جوانان که در معرض خطر هستند باید مدنظر خود قرار دهند چرا که روابط جنسی خارج از خانواده و حیطه اخلاقی بسیار خطرناک می‌تواند باشد.

 شاید جامعه به افرادی که مبتلا به ایدز هستند نگاه بدی داشته باشد اما واقعیت این است که ایدز از طریق روابط معمولی میان افراد منتقل نمی‌شود.

فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار