اگر با علائم آنفلوآنزای خوکی یا انسانی مانند تب، سرفه، گلودرد، سردرد، احساس سرما و خستگی در خود یا بین دوستان یا همکاران مواجه شدیم چه باید کرد؟
کد خبر: ۱۴۱۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۳ 08 December 2015
به گزارش تابناک مازندران، بیماری شایع و واگیر آنفلوآنزا در هفته های گذشته تعداد قابل توجهی از هموطنان را در استان‎های شرقی مبتلا و بیش از 30 نفر را به کام مرگ کشانده است اما در روزهای گذشته خبرهایی از مشاهده آنفولانزای خوکی در مازندران موجب نگرانی شد.
آنفلوآنزای خوکی بیماری تنفسی خوک‌ها است که از ویروس آنفلوآنزای نوع «A» نشأت می‌گیرد. یک بیماری ویروسی است که معمولاً خوک را مبتلا می‌کند اما هرساله مواردی از ابتلای انسان به این بیماری، به ویژه از راه تماس با این جانور، گزارش می‌شود، این بیماری در انسان از طریق تماس با فرد مبتلا نیز سرایت می‌کند و نشانه‌های معمول آن تب، سرگیجه، خشکی مفصل‌ها، حالت تهوع و در موارد پیشرفته، بیهوشی و مرگ است، موارد انسانی آنفلوآنزای خوکی ابتدا بیشتر در افرادی رخ می‌داد که در فاصلهٔ نه چندان دوری در نزدیکی خوک‌ها به‌سر می‌برند اما الان ویروس از انسانی به انسان دیگر منتقل می شود.
پیش از شیوع آنفلوآنزای خوکی در مکزیک در سال ۲۰۰۹، مواردی از ابتلای گسترده دامی و انسانی به این بیماری در آمریکا در سال ۱۹۷۶ و در فیلیپین در سال ۲۰۰۷ گزارش شده بود.
علائم آنفلوآنزای خوکی در میان انسان‌ها به آنفلوآنزای انسانی یعنی تب، سرفه، گلودرد، سردرد، احساس سرما و خستگی شباهت دارد. برخی از افراد نیز پس از مبتلا شدن به این بیماری دچار اسهال و استفراغ می‌شوند.
«پیشگیری از ابتلا»
دستان خود را به طور مرتب با آب و صابون و یا محلولهای ضدعفونی حاوی الکل بشوئید، مخصوصا زمانی که عطسه یا سرفه می‌کنید و یا وقتی که از بیرون به خانه باز می‌گردید.
ضدعفونی سطوح داخلی خانه با محلول‎های حاوی کلر در کاهش احتمال انتقال بیماری موثر است، از تماس نزدیک با انسان‌هایی که آلوده هستند بپرهیزید، فاصله گرفتن از اجتماعات عمومی در محیط هایی که احتمال می رود ویروس در آنجا شایع باشد نیز توصیه می شود.این اقدام با توجه به درصد و میزان شیوع این بیماری در شهر و کشور مربوطه می باشد.
از دست زدن و تماس با اشیا و سطوحی که ممکن است آلوده باشند، مخصوصاً در اماکن عمومی مانند بوسیدن ضریح‌های اماکن مذهبی، دست زدن به میزهای کافی شاپ‌ها و رستوران‌ها، دستگیره درب وسائل حمل و نقل عمومی، نرده‌ها و … یا  از دست زدن به دهان، بینی و چشمان خود به شدت بپرهیزید.
در صورتی که خود مشکوک به ابتلا به آنفلوآنزا هستید، حتماً هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را بگیرید. اگر دستمال به همراه ندارید، هنگام عطسه یا سرفه قسمت داخلی آرنج خود را در برابر دهان و بینی بگیرید تا دستانتان آلوده نشوند، هر فردی که دچار علایم شبه‌آنفلوآنزا شامل تب ناگهانی، سرفه و دردهای عضلانی شد باید از رفتن به سرکار و استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی پرهیز کرده و سریعاً به پزشک مراجعه کند، از فرد مبتلا به آنفلوآنزا باید حدود ۱ تا ۲ متر فاصله گرفت.
در صورتی که خود مشکوک به آنفلوآنزای خوکی هستید هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را با دستمال بگیرید و اگر دستمال همراه ندارید جلوی دهان و بینی خود را با آستین پیراهن خود بپوشانید و سریعاً به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی و یا بیمارستان مراجعه کنید.
اگر با کسی در تماس هستید که سرما خورده است از دست دادن، در آغوش گرفتن و روبوسی با وی خودداری نمایید.
ویروس آنفلوآنزا در محیط اطراف و اماکن عمومی وجود دارد و تماس با سطوحی مانند دستگیره اتوبوس و تاکسی، صفحه کلید کامپیوتر و ... به راحتی شما را آلوده می کند. اگر دستان خود را به دستگیره درب یا اتوبوس و یا اشیای احتمالاً آلوده زده اید آن را هرگز به دهان، بینی یا چشم خود نزنید.
افراد بالای ۶۵ سال، بچه‌های زیر ۵ سال، زنان حامله به علت اینکه در ۳ ماهه دوم و سوم حاملگی سیستم ایمنی ضعیفی دارند، افراد دچار نقص سیستم ایمنی و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند آسم، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی از جملهٔ این افراد هستند که چنانچه با علائم اصلی و فردی همراه باشند باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند.
در بسیاری از موارد این آنفلوآنزا هم مانند سایر انواع آنفلوآنزا ممکن است بهبود خودبخود داشته باشد. با وجود این استفاده از داروهای ضدویروس هم شدت بیماری را کم می‌کند و هم از بروز عوارض بعدی بیماری جلوگیری می‌کند.
مدیر گروه‌ بیماری‌های عفونی و پوست دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اعلام سه مورد مشکوک به آنفلوآنزای H1N1 در این استان و عدم تایید آنها، گفت: خانواده‎ها باید سرماخوردگی به‎ویژه در کودکان را جدی بگیرند.
فرهنگ بابامحمودی گفت:سه نفر مشکوک به این بیماری داشتیم که در بیمارستان بستری شدند، اما با انجام آزمایشات، این مورد تأیید نشد و بیماران نیز مرخص شدند.
مدیر گروه‌ بیماری‎های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این حال با تأکید بر اینکه احتمال شیوع ویروس آنفلوآنزا در اماکن عمومی و سرپوشیده خیلی بالاست، اظهار کرد: خانواده‌هایی که فرزند مدرسه‌ای یا مهدکودکی دارند، به‌محض رؤیت علائم ساده سرماخوردگی، مانع از حضور فرزندان خود به مدرسه شوند، حتی تا یک روز بعد از قطع تب نیز فرزندان خود را به مدرسه یا مهد کودک نفرستند.
در فرهنگ و آداب مردم برخی کشورهای جهان برخی رسوم هست که موجب می‎شود کمترین موارد ابتلا به بیماری های واگیر را داشته باشند و در راس آنها شستن روزانه دستان چندین نوبت با آب ولرم و صابون همچنین جلوگیری از روبوسی‎های معمول و ناقل ویروس بیماریها است.
انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار