با توجه به همجواری قم با استان های تهران و اصفهان و این که میزان شیوع بیماری های واگیردار معمولاً بیش از حد تصور های اولیه است، از این رو باید اذعان داشت که در این باره خطر بیخ گوش ماست.
کد خبر: ۱۴۳۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۲ 13 December 2015
به گزارش تابناک قم، یکی از معاونین وزیر بهداشت در اظهاراتی نگران کننده اعلام داشته:" به‌زودی شاهد شیوع آنفلوانزا در استان های آذربایجان شرقی، کرمانشاه، کردستان، خوزستان، اصفهان، خراسان شمالی و تهران نیز خواهیم بود."

با توجه به همجواری قم با استان های تهران و اصفهان و این که میزان شیوع بیماری های واگیردار معمولاً بیش از حد تصور های اولیه است، از این رو باید اذعان داشت که در این باره خطر بیخ گوش ماست، هر چند که با پیگیری های که انجام داده ایم مسئولان امور بهداشت و درمان استان به صراحت اعلام کرده اند که در حال حاضر هیچ نشانه ای از شیوع آنفولانزای نوع A  در سطح استان مشاهده نشده است؛ بیماری خطرناکی که متاسفانه تاکنون جان ۲۸ تن از هموطنانمان در استان کرمان و نیز ۴ نفر در استان سیستان و بلوچستان که برخی از آن‌ها زنان باردار بوده‌اند را گرفته است.

ناگفته پیداست که با توجه این که قم یک استان پرتردد و مهاجرپذیر است به خصوص در ایام زیارتی همچون دهه پایانی ماه صفر و همچنین این که شاهراه ارتباطی 17 استان کشور به شمار می رود، عدم مشاهده این نوع از بیماری در قم گرچه فی نفسه جای خرسندی دارد اما نباید این آسوده خاطری ِ مقطعی موجب غفلت ما از این موضوع شود که به هر حال احتمال شیوع وجود دارد و خطر دست کم به صورت بالقوه در کمین است!

بی شک در این میان مردم و رسانه ها و مسئولان سه ضلع مثلث بیدارباشی را تشکیل می دهند که هر کدام با عمل به وظیفه خود می توانند به سان سدی در برابر ورود این بیماری به استان قم باشند؛ طبعاً رسالت رسانه همانا آگاهی بخشی به آحاد مردم به ویژه گروه هایی همچنان زنان باردار و کودکان است که بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند؛ مسئولان نیز البته باید منفذهای ورود بیماری را کنترل کرده و با مدیریت و تدبیر لازم حداکثر اقدامات پیشگیرانه را در این مورد انجام دهند تا انشاالله کار به مراحل بعدی اصلاً نیفتد.

و بالاخره مردم که با رعایت نکات و مسایل بهداشتی در خط مقدم مصونیت در قبال این بیماری مهلک قرار دارند.

 این نکته از آن رو حایز اهمیت است که اساساً آنفولانزا یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که می تواند در کودکان و بزرگسالان و در هر سني اتفاق افتد. اين بيماري که اغلب در ماه های زمستان كه افراد وقت بیشتر در تماس نزدیک با یکدیگر صرف ميكنند رخ می دهد،عامل آن ویروسي است که به راحتی از شخصي به شخص ديگر از طریق گسترش ترشحات آلوده تنفسی منتقل مي شود.

افراد پرخطر در معرض این بیماری شامل افراد بالای ۶۵ سال، کودکان زیر ۵ سال، زنان حامله به علت اینکه در ۳ ماهه دوم و سوم حاملگی سیستم ایمنی ضعیفی دارند، افراد دچار نقص سیستم ایمنی و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند آسم، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی می باشند که بنابر هشدارهای دانشگاه علوم پزشکی چنانچه با علائم اصلی و فردی همراه باشند باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

بی گمان کم کاری و بی توجهی هر کدام از این سه ضلع یادشده می تواند به بروز آفات و آسیب هایی منجر شود که شاید جبران آن دست کم در مقطع زمانی کوتاه مدت بسی سخت و دشوار باشد.

نکته پایانی هم این که گرچه نباید با انتشار برخی اخبار غیرموثق ، زمینه تشویش خاطر شهروندان را فراهم آورد اما از آن سو نباید به گونه ای هم رفتار کرد که این مساله یک موضوع کاملاً عادی و غیرمهم جلوه کند.

در واقع این هنر رسانه ها و البته عملکرد مسئولان ذیربط است که به این دو وجه به صورت توامان توجه داشته باشند و ایضاً مردمی که در هر مساله ای به خصوص این گونه مسایل نقش کلیدی را ایفا می کنند.

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار