کد خبر: ۱۴۵۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱ 15 December 2015

معاون وزیر کشاورزی گفت: بسته کاملی برای مدیریت تقاضای آب همراه با تقویت امنیت غدایی و افزایش تولید و درآمد کشاورزان تهیه شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، عباس کشاورز در افتتاح هشتمین نمایشگاه ملی تخصصی تکنولوژی زیرساخت‌های کشاورزی که امروز در مجتمع گلستان گلشهر برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بسته کاملی برای مدیریت تقاضای آب همراه با تقویت امنیت غدایی و افزایش تولید و درآمد کشاورزان تهیه شده است.

وی با بیان اینکه عمده تمرکز این بسته بر انتقال تکنولوژی‌های کم‌آب‌بر توام با افزایش تولید برای کشاورزان است، افزود: اتفاقاتی در حوزه جابجایی محصولات در دستور کار قرار دارد و برخی محصولات مانند چغندر از نظر فصلی جابه جا می‌شوند.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشت بهاره آب‌بری زیادی دارد و به همین به‌دنبال کشت پاییزه این محصول هستیم، تصریح کرد: اقداماتی در این زمینه انجام شده و در سال جاری بیش از 7 هزار هکتار در 9 استان کشور کشت شده است که بسیار امیدوار‌کننده بود و حجم آب مصرفی آن به یک سوم رسید.

وی گفت: در مورد محصولاتی مانند برنج، حمایت وزارت جهاد کشاورزی تنها به استان‌های گیلان و مازندران متمرکز می‌شود و کشاورزان در سایر مناطق باید کمک کنند تا کشت محدودتر و حذف شود چراکه از نظر مصرف آب به صلاح کشور نیست.

کشاورز با بیان اینکه در زمینه تاریخ کشت محصولات کشاورزی جابجایی‌هایی در حال انجام است، خاطرنشان کرد: در زمینه روش کشت در مورد محصولات ردیفی مانند ذرت، پنبه و چغندر قند در صدد کشت نشایی هستیم و این امر از 2 سال گذشته آعاز شده که بسیار امیدوار کننده است.

وی بیان کرد: در بخش محصولات سبزی و صیفی، گروهی که امکان کشت در گلخانه را دارند حمایت لازم انجام می‌شود و گروهی دیگر که امکان کشت گلخانه‌ای آن ها فراهم نیست باید به صورت نشایی و آبیاری میکرو آبیاری شوند و حمایت لازم در این زمینه نیز انجام می‌شود تا از تبخیر مستقیم آب جلوگیری شود.

معاون وزیر کشاورزی اظهار داشت: معرفی اقلام مقاوم به خشکی با تقاضای کمتر آب، جایگزینی محصولات نوین‌تر و کم آب‌بر تر مانند سربن، چغندر علوفه‌ای، لوپن و ماشک آعاز شده که امیدوار کننده بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار