مقاله حاضر به بررسي روند مهاجر پذيري استان گلستان و تاثير آن بر چگونگي توسعه اجتماعي استان پرداخته است .عوامل مورد بررسي در اين تحقيق عبارتند از : سطح سواد ، نوع شغل ، كيفيت مسكن ، مهاجرت ، انگيزه مهاجرت ، مهاجرت روستائيان و بعد مسافت مهاجرت .
کد خبر: ۱۶۷۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۰ 23 January 2016
اين پژوهش با استفاده از روش تحقيق اسنادي و پيمايشي و شيوه ي نمونه گيري طبقه اي غير نسبي و تصادفي ساده انجام شده است كه با استفاده از فرمودل كوكران و انتخاب حجم نمونه 400 نفري و با استفاده از پرسشنامه نيمه استاندارد شده بر روي سرپرست خانوارهاي شهر گرگان صورت پذيرفته است .

   بررسي روند مهاجرت بوسيله مطالعات اسنادي ، نشان مي دهد كه شكل غالب مهاجر پذيري تا سال 1355 در استان گلستان به صورت خارج استاني بوده و بيشتر مهاجرين جذب مناطق روستايي شده اند . از سال 1365 به بعد اين روند معكوس شده و مهاجر پذيري به صورت داخل استاني درآمده و بيشتر مهاجران جذب مناطق شهري شده اند .اوج مهاجر پذيري در اين استان در دهه 1335 الي 1345 مشاهده مي شود و دو نقطه مهم مهاجر پذيري در طول تمام سال هاي مورد مطالعه ، شهرستانهاي گرگان و گنبد كاووس بوده اند .

   يافته هاي بخش پيمايشي نشان مي دهد كه :

   الف) بين مهاجرت و سواد (433/0 - = r ) ، نوع شغل ( 337/0- = r ) و كيفيت مسكن (271/0- = r ) كه فرضيه هاي خرد براي سنجش متغير وابسته اين تحقيق مي باشند ، رابطه معني دار وجود دارد .

   ب) بين انگيزه مهاجرت (191/0 + = r ) و مهاجرت روستاييان (354/0 + =r ) كه فرضيه هاي خرد براي سنجش متغير مستقل اين تحقيق هستند ، با «توسعه اجتماعي شهر گرگان » رابطه معني دار وجود دارد .

   محاسبه ضريب همبستگي براي دو متغير « بعد مسافت » و « توسعه اجتماعي » ، هيچ رابطه معني داري را نشان نداده لذا اين فرضيه تاييد نشده است .

   ج) فرضيه كلان تحقيق يعني رابطه بين « مهاجرت » و « توسعه اجتماعي شهر گرگان » ، با سطح معني داري بالا و ضريب همبستگي (440 /0+= r ) تاييد شده است و ضريب تعيين بدست آمده در تحليل رگرسيوني اين دو متغير رقم (182 /0 = R2 ) را نشان مي دهد . بنابراين مي توان گفت ، مهاجرت ، 2/18 درصد تغييرات متغير وابسته (توسعه ) را تبيين مي نمايد . در پايان ، پيشنهادات و راهكارهايي براي كنترل مهاجرت و افزايش توسعه ارائه شده است .

واژگان کلیدی

مهاجرت ، مهاجرت داخلی ، مهاجرت روستا به شهر ، مهاجرت شهر به شهر ، مهاجرت پذیری ، تغییر ، دگرگونی اجتماعی ، توسعه ، توسعه اجتماعی ، توسعه پایدار

مقدمه

توسعه که اغلب در بر گیرنده یا مترادف با مفاهیم و یا واژه هایی نظیر رشد ، ترقی ، پیشرفت ، تکامل ، نوسازی ، تغییر، بهبود و دگرگونی اجتماعی می باشد ( صفی ، 1380 : 11) می توان گفت همزاد با انقلاب صنعتی در غرب آغاز شد ، بعد از جنگ جهانی دوم به خاطر اهمیت و نیاز آن در بین کشور های جهان مخصوصاً جوامع جهان سوم از طرف سازمان ملل مورد توجه خاص قرار گرفت و سالهای 1960 – 1970 بعنوان اولین دهه توسعه اعلام شد( لهسائی زاده ، 1372 :7 ) اگر چه این مقوله فرایندی چند بعدی است اما در سالهای اولیه اجرای برنامه های توسعه توسط سازمان ملل معنایی صرفاً اقتصادی داشت و هدف از توسعه دستیابی به نرخ رشد سالانه 6% برای GNP ( تولید نا خالص ملی ) بود انتظار می رفت تاثیر سیاست ریزش به پایین ( the trickle down effect ) کل رشد GNP سرانه ، با تضمین تراوش وسیع تر منافع حاصله از رشد ، اشتغال و فرصتها و امکانات اقتصادی بیشتری را فراهم آورد . ( دیوب ، 1377 : 13-14 ) برای رسیدن به این هدف ، توسعه صنعتی در مناطق شهری مورد توجه قرار گرفت بر همین اساس راهبردهای توسعه خواستار مهاجرت وسیع کشاورزان کم کار مزارع به سوی شهرها شدند تا برای تحرک صنعتی بکار گرفته شوند . در آغاز دهه هفتاد ( 1970 ) روشن شد که این راهبرد طبق برنامه پیش نمی رود در حالی که بازده واقعاً رشد کرده بود ولی مزایای توسعه حاصل نگشته بود مهمتر آنکه پدیده بیکاری و کم کاری در مناطق شهری تجربه شد . مهاجرین به شهر ها آمدند اما مشاغلی که امید می رفت در شهرها وجود داشته باشد نیافتند ملل زیادی بجای آنکه از منافع رشد سریع صنایع بهره مند شوند با فقر وسیع در مناطق شهری و روستایی رو به رو شدند . ( لهسائی زاده ، 1372 : 7-8 ) در واقع تعقیب رشد به تنهایی باعث شد که دستاوردهایی که از توسعه انتظار می رفت یعنی رشد فزاینده سطح زندگی مردمان حاصل نشود و پیامدی که بدنبال داشت افزایش شکاف بین جوامع فقیر و غنی بود لذا کم کم جوانب دیگر توسعه از جمله جنبه های اجتماعی آن مورد توجه محافل علمی قرار گرفت و توسعه معنایی تازه یافت .

امروزه توسعه در عالی ترین مفهوم آن یعنی توسعه پایدار بر پایه چهار عنصر اقتصادی ، اجتماعی ، زیست محیطی و فرهنگی قوام یافته است ( قراگوزلو ، 1380 : 113 ) که این عناصر در تعامل با یکدیگر تعریف می شوند و چنانچه هر یک از این عناصر یاد شده در جامعه ای به بلوغ و رشد کافی نرسد ، امر توسعه تحقق نخواهد یافت .

بیان مسئله

مهاجرت داخلی یک فرایند مهم در بسیاری از کشور هاست که عکس العمل مردم نسبت به عواملی نظیر نابرابری های اقتصادی منطقه ای ، ناکامی اجتماعی و عدم رضایت در بسیاری از جنبه های زندگی را منعکس می کند .

مهاجرت شدید که قریب به 300 سال پیش در جوامع اروپایی آغاز شده بود . در کشور های در حال توسعه در ارتباط مستقیم با برنامه های عمرانی ( مخصوصاً توسعه اقتصادی ) در دهه 1960 شکل گرفت ( لوکاس ، 1381: 156 – 163 ) شکل غالب مهاجرت که در این سالها بیشتر روستا – شهری بود موجب متورم شدن سریع شهرها شد که خود پیامد های بی شماری را بدنبال داشت ، رکود در مناطق غیر شهری ، شلوغی بیش از حد شهر ها ، خدمات اجتماعي نامناسب ، افزایش انحرافات و جرایم ، پایین آمدن کیفیت محیط زیست ، کمبود امکانات بهداشتی و آب آشامیدنی سالم و . . . از جمله آثاری است که مهاجرت از خود بر جای گذاشت ( شیخی ، 1380: 107 )

تاثیرات منفی و مخرب مهاجرت بر توسعه شهری در مناطق جهان سوم مبهوت کننده بود بعضی از این جوامع مانند چین ، کوبا و . . . با اتخاذ سیاستهای خاص مانند قوانین اجباری و ایجاد امکانات در مراکز روستایی و تبدیل آنها به شهر های کوچک ، مهاجرت داخلی خود را کنترل نموده و مانع از رشد شدید نقاط شهری شدند . ( وثوقی ، 1366: 58 ) اما بی توجهی جوامعی همچون ایران به این مسئله باعث شد که امروزه مهاجرت بعنوان یکی از پیچیده ترین معضلات در راه توسعه اقتصادی اجتماعی جامعه تلقي شود .

به طور کلی در کشور ما مهاجرت شدید بدنبال اصلاحات ارضی که با سه هدف سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی در برنامه عمرانی سوم ( 1342 – 1346 ) مورد توجه قرار گرفته بود پدیدار شد . ( مشهد یزاده ، 1373 : 75 ) و بدین ترتیب در دهه 45 و55 خیل عظیمی از روستاییان به مناطق شهری مهاجرت کردند . این مهاجران دو دسته بودند که هر دو به نوعی تاثیر منفی بر توسعه اقتصادی – اجتماعی شهرهای بر جای گذاشتند .

دسته اول : کارگران ، زارعان خرده پا یا دهقانان فقیری بودند که به امید کاریابی و جهت تامین معیشت خود راهی شهری شدند . پیامد هایی که این دسته از مهاجران بر جای گذاشتند حاشیه نشینی ، بیکاری ، ناهنجاریهای اجتماعی در شهرها و افزایش فقر ، بروز مشکلات بهداشتی و خدمات رفاهی شهری ، اشتغال کاذب و . . . بود .

دسته دوم : سرمایه دارانی که با گرفتن غرامت اصلاحاتی ارضی از دولت وارد شهرها شدند اما بجای سرمایه گذاری در تولیدات و صنايع به سوداگری و بورس بازی زمین ها پرداختند که حاصل آن ایجاد تورم عظیمی در شهرها بود که به موجب آن تفاوت سطح دستمزد ها در شهر و روستا بوجود آمد ، هزینه های خانواده افزایش یافت و قیمت زمین و مسکن نیز بالا گرفت و . . . ( وثوقی ، 1366: 75 ) در سالهای اولیه بعد از انقلاب نیز با ایجاد امکانات رفاهی و توجه به مستضعفین شهری توسط مسئولین زمینه های بیشتری در جذب مهاجران روستایی فراهم شد . ( طرح مطالعاتی کنترل و هدایت مهاجران در ایران ، 1363 : 10 ) تا فاصله سالهای 65 که شکل غالب مهاجرت ، مهاجرت روستا – شهری بود در دهه 65 – 75 شکل جدیدی از مهاجرت در کشور صورت می گیرد و آن مهاجرت شهر به شهر است که غالباً از شهرهای کوچک به طرف شهر های بزرگتر انجام می شود ( ایران محبوب ، 1383 : 219 ) .

در حال حاضر بعلت عدم توسعه متعادل و متوازن بین مناطق شهری و روستایی مهاجرت در سطح کشور همچنان ادامه دارد .

اهداف تحقیق

الف / هدف اصلی :

1. مطالعه و بررسی روند مهاجر پذیری استان گلستان طی سالهای 1335 – 1375 و شناخت چگونگی تاثیر آن بر توسعه اجتماعی استان

ب/ اهداف ویژه در بخش مطالعات اسنادی ( بررسی سر شماریهای عمومی نفوس و مسکن از سال 35 – 75 )

شناخت چگونگی مهاجر پذیری استان از لحاظ برون استانی و دورن استانی در طی سالهای 35 – 75
سهم شهرستانهای استان در پذیرش مهاجران وارد شده .
سهم استان های مختلف کشور در مهاجر فرستی به این استان
ارائه پیشنهادات لازم جهت متعادل سازی جمعیت استان .
ج/ اهداف ویژه در بخش پیمایش تحقیق :

بررسی رابطه بین مهاجرت و توسعه اجتماعی از طریق سنجش شاخصهای سواد ، اشتغال و مسکن و شناخت میزان تاثیر مهاجران روستایی ، مهاجرانی که با اهداف دستیابی به کار وارد شده اند و مهاجران خارج استانی بر توسعه اجتماعی شهر گرگان .
ارائه راهکاری و پیشنهادات لازم جهت کنترل مهاجرت و افزایش توسعه اجتماعي استان .
پیشینه مطالعاتی موضوع

سنتی ترین نگرشهای توسعه که در قالب توسعه اقتصادی جای می گیرد از سال 1975 به بعد با مورد توجه قرار دادن دیگر ابعاد توسعه در معنای توسعه پایدار تبلور می یابد .

آدام اسمیت از نخستین اقتصاد دانان توسعه است و کتاب ثروت و ملل او در سال 1776 نخستین رساله درباره توسعه اقتصادی می باشد . ( زاهدی، 1382: 111 ) با تالیف این کتاب اقتصاد دانان کلاسیک تلاش برای کشف منابع پیشرفت اقتصادی و تحلیل فرایند بلند مدت تغییر اقتصادی را شروع نمودند . بعد از جنگ جهانی دوم رشد و توسعه بعنوان موضوع اصلی اقتصاد مجددا مطرح شد و بدين ترتيب در اواخر دهه ي 1940-1950 دوره ي پيشگامي در اقتصاد توسعه جدید آغاز می شود و مسائل توسعه در کشور های آسیایی ، آفریقایی و آمریکای لاتین را مورد توجه قرار می دهد .

پیشگامان توسعه که نسل اول توسعه گران محسوب می شوند با ارائه الگو ها و برنامه های راهبردی خود سعی در توسعه خیلی سریع این کشور ها داشتند ( مایر و سیرز ، 1386 : 28 ) اما شکست الگوهای توسعه غربی در این جوامع ذهن اندیشمندان را به طرف دیگر ابعاد توسعه معطوف داشت لذا مطالعات جدید توسعه در باب توسعه اجتماعی توسط نسل میانی توسعه گران از این پس آغاز شد .

از سال 1975 به بعد با نقد گرایی آراء پیشگامان و نسل میانی توسعه گران مطالعات توسعه از حالت تک بعدی خارج شده و به صورت سیستمی در می آید ، از این پس به مطالعات توسعه به صورت چند بعدی و در مفهوم توسعه پایدار توجه می شود . ( زاهدی ، 1382 : 83 )

تحقیقات نشان می دهد که موانع بر سر راه توسعه متعددند در این راستا مهاجرت ، مخصوصاً مهاجرت شدید که بدنبال برنامه های توسعه در جوامع جهان سوم نمود پیدا کرده است از مجموعه عواملی است که توسعه نیافتگی این جوامع را تبیین می کند .

مطالعات تودارو در جوامع آفریقایی ، آسیایی و آمریکای لاتین نشان می دهد که علی رغم تفاوت این جوامع در فرهنگ ، شرایط اقتصادی و ساختهای اجتماعی و سیاسی دارای ویژگی هاي مشترکی نیز می باشند که مانع توسعه این کشور ها شده است وی آنها را در 6 گروه دسته بندی می کند و در این راستا مهاجرت مازاد بر فرصتهای شغلی را نشانه توسعه نیافتگی کشور های جهان سوم تلقی کرده و آنرا عامل تقویت کننده در عقب ماندگی این کشور ها می داند ( تودارو ، 1383 : 285 )

سلی فیندلی در مطالعات خود دریافته است اثرات اقتصادی رابطه تنگاتنگی با میزان تحرک مهاجرین دارد مهاجرینی که دارای تحصیلات و در آمد بیشتر هستند تحرک اقتصادی بالاتری داشته که این امر در احزار مشاغل و افزایش در آمد و رفاه زندگی تاثیر مثبت داشته است . اما در مقابل مهاجرین کم تحرک که شامل کارگران غیر ماهر و قشر فقیر می باشند ، شانس کمتری در کار یابی دارند و یا در کار های پست و مشاغل ابتدایی جذب می شوند . این دسته از مهاجران از نظر سطح زندگی نیز در سطح بسیار پایین قرار دارند ( لهسائی زاده ، 1368: 65 – 68 ) .

در تحقیقی که کونل و لی بر روی مهاجران انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که مهاجرت روستا به شهر ها به افزایش کشمکش های اجتماعی منجر شده است ، مهاجران به محض ورود به نقاط شهری عمدتاً در زورآباد ها یا سکونت گاههای غیر رسمی مستمر می شوند این مناطق مبتنی بر تجهیز شخصی سکونت گاه با استفاده از موارد در دسترس ، کمبود امکانات بهداشتی و آب آشامیدنی ، سبک های زندگی نیمه روستایی و شرکت در اقتصاد غیر رسمی می باشند . بدین ترتیب می توان گفت بسیاری از خدمات شهری تحت فشار افزایش جمعیت و مهاجرت در حال تخریب می باشند . ( لوکاس ، 1381 : 150 )

دکتر رضاعلی محسنی تحقیقي در خصوص مطالعه و بررسی جامعه شناختی جرایم گروههای قومی در ایران انجام داده اند که بصورت موردی در استان گلستان به اجرا در آمده است با انجام این تحقیق مشخص شده است که بین گروههای قومی و جرم همبستگی و رابطه معنی دار وجود دارد و مهاجرت بعنوان یک عامل تاثیر گذار بر جرم که یکی از شاخصهای توسعه اجتماعی می باشد در بین متغییر های مستقل شناخته شده است . ( محسنی ، 1380 : 136 – 156 ) .

دکتر قربانعلی گنجی با بررسی میزان فاصله بین سه قوم ترکمن ، سیستانی و محلی با توجه به ابعاد اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی در استان گلستان پی به وجود فاصله و عدم پذیرش اجتماعی بین اقوام مختلف برده است که اندیشمندان علوم انسانی از آن تحت عنوان بحران ادغام اجتماعی یاد می کنند که این بحران ادغام اجتماعی از جلوه های منفی دوران گذار جوامع چند قومی از وضعیت سنتی به نوسازی و رسیدن به توسعه پایدار می باشند.( گنجی ، 1381 ) وجود فاصله و عدم پذیرش اجتماعی بین اقوام نشان از عدم وجود وفاق و همبستگی در این استان می باشد این امر ما را به نظریه کشمکش و تضاد نزدیک می کند که در از هم گسیختگی و دگرگونی اجتماعی نقش به سزایی دارد و به تبع آن بر روی توسعه منطقه نیز تاثیر گذار خواهد بود ( ریتزر ، 1379 : 159 )

مطالب فوق گویای تاثیرات مهاجرت بر شاخصهای توسعه است اما در تبيين مهاجرت و توسعه به روابط دو سویه آنها نیز باید توجه شود . در این زمینه آقای محمود مشفق تحقیقي بر روی بر آورد شاخصهای توسعه اقتصادی – اجتماعی و جمعیتی مناطق روستایی استان های ایران انجام داده وتاثير آن را بر مهاجرتهاي روستايي در دهه ي 1365-1375 سنجيده است ، نتايج این تحقیق نشان می دهد ، مناطقی که از نظر درجه توسعه یافتگی در سطح بالا تری قرار دارند مانند روستاهای تهران ، یزد ، قم ، اصفهان و سمنان میزان مهاجر فرستی آنها نیز کمتر است همچنین ایشان دریافته اند رابطه معنی داری بین توسعه اقتصادی – توسعه بهداشتی ، برخورداری از تسهیلات عمده مسکن و مهاجرت وجود دارد وی در آزمون فرضیه اصلی خود دریافت که بین سطح توسعه اقتصادی – اجتماعی در مناطق روستایی و میزان خالص مهاجرت رابطه معکوس و معنی داری وجود دارد .( مشفق ، 1383 : 319 - 394 ).

با شناخت رابطه دو سویه مهاجرت و توسعه در تحقیقات علوم اجتماعی لازم است به عوامل موثر بر توسعه اجتماعی نیز پرداخته شود در این راستا آقای دکتر عزت الله سام آور در منطقه لرستان تحقیقی تحت عنوان عوامل موثر بر توسعه روستایی انجام داده است . این تحقیق که به تغییرات فرهنگی در امر توسعه روستاها تاکید دارد با استفاده از روش مقایسه ای بین مناطق روستایی توسعه یافته و توسعه نیافته به این نتیجه رسیده است که میزان سواد آموزی ، میزان حضور صدا و سیما و میزان اجرای اصلاحات ارضی بعنوان سه عامل مهم در توسعه روستایی تاثیر گذار بوده است . ( سام آور ، 1374 : 79 – 80 ) دکتر مهدی محسنیان راد نیز به نقش وسایل ارتباط جمعی در افزایش توسعه توجه دارد وی در تحقیق خود ضمن بررسی عوامل متعدد در افزایش توسعه سه متغیر شهر نشینی ، سواد و وسایل ارتباط جمعی را به عنوان عوامل تاثیر گذار در توسعه معرفی می کند ( محسنیان راد ، 1375 :260 ) خانم توران احمدی به تاثیر توسعه شهر نشینی بر توسعه اجتماعی در شهر تهران پرداخته است که متغیر وابسته یعنی توسعه اجتماعی از طریق شاخص های شغل ، مسکن ، رفاه اجتماعی ، میزان مشکلات زندگی شهری مورد سنجش قرار گرفته است و شهر نشینی به عنوان یک متغیر مستقل در نظر گرفته شده و در قالب متغیر هایی چون احساس تکلیف شهروندی ، آمادگی پذیرش عقاید دیگران ، خود شکوفایی ، قانون گرایی ، احساس تعلق به اجتماع و نیز مشارکت سیاسی مورد توجه قرار گرفته است که همبستگی نهایی بین این دو شاخص (توسعه شهری و توسعه اجتماعی ) رابطه ای معنی دار و معکوس را نشان می دهد ( احمدی ، 1378: 16 – 17 ) .

چارچوب تئوریک

بنیان و اساس این تحقیق بر پایه نظریه وابستگی بنا شده است این نظریه که از نظر گاه کلان به مسائل اجتماعی توجه دارد از مکتب تضاد گرایی سرچشمه می گیرد و بر خلاف مکتب کارکرد گرایی اساس جامعه را بر توافق و تعادل اجتماعی نمی داند بلکه جامعه را عرصه تضاد ها و مبارزات طبقاتی می داند . این دیدگاه که علت توسعه نیافتگی جوامع در حال توسعه ( اقمار ) را در وابستگی آنها به کشور های توسعه یافته ( مادر ) می داند شکل جدید مهاجرت بصورت امروزی را نیز در این وابستگی تبیین می کند .

بر اساس این دیدگاه علتهای مهاجرت را نمی توان از اثرات آن جدا نمود لذا به مهاجرت بعنوان یک عامل اثر گذار منفی در راه توسعه توجه دارد .

نظریه پردازان وابستگی ، مهاجرت را امری اجباری می دانند که به خاطر عدم توسعه یک محیط ( روستا ) نسبت به محیط دیگر ( شهر ) و وابستگی بخش غير سرمایه داری به بخش سرمایه داری بوجود می آید و یک امر کاملاً استعماری می دانند که ادامه آن باعث گسترش هر چه بیشتر عدم توسعه می گردد ( لهسائی زاده ، 1368 : 22 ) .

با وجودی که نظریات وابستگی جنبه کلی دارند و امکان برنامه ریزی محلی و منطقه ای را محدود می نماید اما باز نسبت به دیگر نظریات اجتماعی در تبیین مهاجرت و تاثیر آن بر توسعه با واقعیت کشور ما بیشتر تطبیق دارد زیرا کشور ما از قبل از انقلاب در روند توسعه ای در جهت سرمایه داری جهاني قرار گرفته بود و این روند کم و بیش با تعديلهايي استمرار یافته و با انطباقهای منطقه ای جریان می یابد ( حزباوی ، 1374 : 21 – 22 ) بر اساس این دیدگاه در منطقه مورد مطالعه آن گونه که از قراين و مدارك موجود استنباط مي شود مهاجرت در قبل از انقلاب تحت تاثير اصلاحات ارضي بواسطه الگوهای غربی صورت گرفته است . ( زیر بار اصلاحات ارضی نرفتن توسط مالکان دشت گرگان به طرق مختلف نیاز زمینهای آنان را به نیروی کار بالا برد لذا خیل عظیمی از مهاجران از مناطق مختلف برای کار در این مزارع به این منطقه سرازیر شدند ) همچنین در بعد از انقلاب نیز مهاجرت تحت تاثیر عوامل رکودی ( رشد جمعیت روستا ها بر اثر بهداشت و در نتیجه افزایش نیروی کار اضافی ) قرار گرفت و بر حجم مهاجران در این منطقه افزوده شد . بر اساس این دید گاه اینگونه مهاجرتها بر توسعه نابرابر منطقه خواهد افزود و بدنبال آثار و پیامد های خود ، راه رسیدن به توسعه را کند تر خواهد نمود

   مکتب تضاد

نمودار (1) : الگوی نظری طرح

   دیدگاه وابستگی

سمیرامین، پل سنیجر

پل باران، آندره گوندرفرانک

توسعه

مهاجرت

بر اساس مدل نظری فوق

مهاجرت پدیده ای است که بر روی توسعه تاثیر مي گذارد و از آن تاثیر می پذیرد ( رابطه دو سویه ) تئوری وابستگی که توسط منتقدین توسعه از سالهای 1975 به بعد شکل گرفت وجه مشترک نظرات توسعه نیافتگی و مهاجرت در جوامع در حال توسعه می باشد پل باران و آندره گوندرفرانک از جمله طرفداران این تئوری در بحث توسعه و سمیر امین و پل سنیجر از جمله طرفداران این تئوری در بحث مهاجرت می باشند که می توان به نظرات آنان اشاره نمود .

فرضیه های تحقیق

بر پایه نظریه غالب در این تحقیق ( تئوری وابستگی ) یک فرضیه کلان مطرح شده است و جهت شناخت تاثیر مهاجرت بر چگونگی توسعه اجتماعی این استان به رابطه مهاجرت با ابعاد مختلف توسعه اجتماعی پرداخته شده که در قالب فرضیات خود مطرح شده است همچنین از آنجایی که تمام مهاجران به یک اندازه بر توسعه اجتماعی تاثیر گذار نیستند لذا اشکال مختلف مهاجرت مثل مهاجرت های روستا – شهری و شهر به شهر و مهاجرت های داخل استانی و خارج استانی همچنین مهاجرتهایی که با انگیزه های اقتصادی و غیر اقتصادی صورت پذیرفته در رابطه با توسعه اجتماعی مورد سنجش قرار گرفت و این متغیر ها نیز در قالب فرضیات خرد مطرح شدند .

فرضیه کلان

احتمالاً بین مهاجرت و توسعه اجتماعی شهر گرگان . رابطه وجود دارد .
فرضیه های خرد

به نظر می رسد بین مهاجرت و سطح سواد شهر گرگان رابطه وجود دارد.
به نظر می رسد بین مهاجرت و نوع شغل مردم شهر گرگان رابطه وجود دارد .
به نظر می رسد بین مهاجرت و نوع مسکن مردم شهر گرگان رابطه وجود دارد .
به نظر می رسد بین محل سکونت قبلی مهاجران و توسعه اجتماعی شهر گرگان رابطه وجود دارد .
به نظر می رسد بین مسافت مهاجرت مهاجران و توسعه اجتماعی شهر گرگان رابطه وجود دارد .
به نظر می رسد بین انگیزه مهاجرت مهاجران و توسعه اجتماعی شهر گرگان رابطه وجود دارد روش شناسی تحقیق
روش تحقیق : در این تحقیق از روش اسنادی ( documentary research ) و پیمایشی ( survey) استفاده شده است .

نوع تحقیق : از نظر نوع کاراين تحقيق در زمره تحقیقات بنیادی و کار بردی جای می گیرد .

ابزار گردآوری اطلاعات : ابزار بکار رفته برای گردآوری اطلاعات در این تحقیق ، جداول سر شماریهای عمومی نفوس مسکن اطلاعات مربوط به شمار مهاجران وارد شده طی سالهای 35 – 75 ، پرسشنامه و مصاحبه بوده است .

جامعه آماری و حجم نمونه : جامعه آماری مورد بررسی در این تحقیق کلیه خانوارهای شهر گرگان می باشد بر اساس برآورد های جمعیتی سال 84 شهر گرگان 241085 نفر جمعیت داشته است که با بعد خانوار ( 08/4 ) نفر تعداد خانوار های این شهر 59090 خانوار برآورد شده است ( سازمان برنامه و بودجه استان گلستان ، معاونت آمار و اطلاعات ) که با استفاده از فرمول کوکران 397 نفر انتخاب و با احتساب 400 نمونه 200 نمونه خانوارهای بومی و 200 نمونه خانوار های مهاجر کار پیمایش انجام شده است .

واحد آماری : واحد آماری این تحقیق کلیه سرپرستان خانوار ها می باشند که با ویژگی زن ، مرد ، متاهل و مجرد بودن و در سطوح مختلف تحصیلی و سنی و همچنین مهاجر و بومی بودن در نظر گرفته شده اند .

روش نمونه گیری : نمونه ها در مرحله اول به صورت طبقه ای غير نسبي و در مرحله بعدی بصورت تصادفی ساده از هر طبقه انتخاب شدند .

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

برای اطلاعات بدست آمده از جداول سرشماری های عمومی نفوس و مسکن در بخش اسنادی این تحقیق ، از روش توصیفی استفاده نمودیم و اطلاعات بدست آمده در بخش پیمایشی را با استفاده از آمار های توصیفی و استنباطی مناسب با سطوح اندازه گیری در این تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم که شامل درصد ، مُد یا نما ، میانگین ، انحراف معیار، واریانس ، چولگی و ... در جداول یک بعدی و آزمون کار اسکویر ، ضریب کرامر ، ضریب همبستگی رتبه ای اسپیرمن ، ضریب همبستگی رتبه ای کندال ، آزمون t و رگرسیون در جداول دو بعدی می باشد که تمامی اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند .

مهاجرت و روند آن در استان طی سالهای 1335- 1375

به طور کلی مهاجرت های داخلی در ایران تحت تاثیر سه موج ( اصلاحات ارضی ، جنگ تحمیلی ، برنامه های توسعه در دوران سازندگی ) اتفاق افتاده است در استان گلستان شدید ترین حرکات جمعیتی در موج اول مهاجرت ( اصلاحات ارضی ) مشاهده می شود .

اگر چه عوامل متعددی در جذب مهاجرین تاثیر داشتند اما سه عامل ذیل به تشدید مسئله در این زمان دامن زدند .

جلوگیری از تقسیم شدن اراضی دشت گرگان توسط بزرگ مالکان که نیاز به کارگر کشاورزی را بالا برد .
اعمال سیاست دولت در واگذاری اراضی سلطنتی به افراد غیر کشاورز مقیم در منطقه ای که پای مهاجران را به این منطقه باز کرد .
فراهم نمودن زمینه های لازم برای ورود مهاجران سیستانی به این منطقه توسط دولت .
برای شناخت شکل مهاجرتها ، سهم استانهای مختلف در مهاجر فرستی به این استان ، سهم شهرستانهاي استان گلستان در مهاجر پذیری و . . . لازم است که آمار و ارقام مربوط به مهاجران این استان مورد بررسی قرار گیرد .

جدول شماره 1 : توزیع نسبی و مطلق مهاجران به استان گلستان از سال 1335 – 1375 بر حسب محل اقامت قبلی


سال

کل مهاجران استان

درصد

مهاجران داخل استان

درصد

مهاجران خارج استان

درصد

مهاجران خارج کشور

درصد

1335-1345

177798

100%

18477

4/10%

157683

7/88%

1638

9/0%

1345-1355

182720

100%

26906

7/14%

153661

1/84%

2153

2/1%

1355-1365

93024

100%

49852

6/53%

32180

6/34%

10992

8/11%

1365-1375

148603

100%

106172

71%

41981

28%

450

3/0%

مرکز آمار ایران ، نتایج سر شماری عمومی نفوس مسکن (1335-1375)


ارقام مندرج در جدول شماره «1» مهاجران وارد شده به استان گلستان را طی سالهای 35 – 75 بر حسب محل اقامت قبلی نشان می دهد همانطور که مشاهده می شود از سال 1335- 1355 بیش از 80% مهاجران وارد شده به این استان مهاجران خارج استانی بوده اند اما این رقم از سال 1355-1375 بصورت بطئی و آرام به نفع مهاجران داخل استانی تغییر می یابد .

جدول شماره 2 : توزیع درصدی مهاجران استان گلستان طی سالهای 1335- 1375 به تفکیک نقاط شهری و روستایی

سال

کل مهاجران

درصد

نقاط شهری

درصد

نقاط روستایی

درصد

1335-1345

177798

100%

51026

7/28%

126772

3/71%

1345-1355

183720

100%

81447

6/44%

101273

4/55%

1355-1365

93024

100%

49929

7/53%

43095

3/46%

1365-1375

148603

100%

101870

6/68%

46733

4/31%

مرکز آمار ایران، نتایج سر شماری عمومی نفوس و مسکن( 1335-1375)


اقام مندرج در جدول شماره «2» مهاجران وارد شده به استان گلستان را طی سالهای 1335-1375به تفکیک نقاط شهری و روستایی نشان می دهد با توجه به این ارقام می توان گفت از سال 1335-1355 بیشترین مهاجران وارد شده به این استان جذب مناطق روستایی شده اند و از سال 1365-1375 مناطق شهری استان پذیرای بیشترین مهاجران وارد شده به این استان بوده اند .

جدول شماره 3 : توزیع نسبی و مطلق مهاجران وارد شده به استان گلستان طی سالهای 1335-1375 به تفکیک شهرستان

سال

مناطق

کل جمعیت

مهاجران وارد شده

نسبت مهاجران به کل جمعیت

Fi 

Pi

1335-1345

گرگان

309680

73676

4/41%

8/23%

گنبد

284855

104122

6/58%

6/36%

جمع

594535

177798

100%

9/29%

1345-1355

گرگان

422932

85948

47%

3/20%

گنبد

367674

96772

53%

3/26%

جمع

790606

182720

100%

1/23%

1355-1365

کردکوی

102867

5552

6%

4/5%

بندرترکمن

92522

5998

4/6%

5/6%

گرگان

345419

29759

32%

6/8%

علی آباد

75080

8382

9%

2/11%

گنبد

527452

4333

6/46%

2/8%

جمع

1143340

93024

100%

1/8%

1365-1375

کردکوی

112756

8061

4/5%

1/7%

بندرترکمن

111392

9169

2/6%

2/8%

گرگان

421770

57644

8/38%

7/13%

علی آباد

117287

13155

9/8%

1/1%

گنبد

410300

44009

6/29%

7/10%

مینودشت

245651

16565

1/11%

7/6%

جمع

1419156

148603

100%

5/10%

(مركز آمار ایران ، نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1335-1375)

ارقام مندرج در جدول شماره «3» مهاجران وارد شده به استان گلستان را طی سالهای 35-75 به تفکیک شهرستانهاي استان نشان می دهد بر اساس این ارقام می توان گفت در طول چهار دهه مورد مطالعه شهرستانهاي گرگان و گنبد کاووس بیشترین مهاجران و شهرستانهاي کردکوی و بندر ترکمن کمترین مهاجران وارد شده به استان را در خود جای داده اند . همچنین از سال 1335-1365 شهرستان گنبد کاووس در واقع شرق گلستان ( دشت گرگان ) مهمترین کانون مهاجرپذيري این استان بوده است ، اما از سال 1365-1375 با جدا شدن شهرستان مینودشت از این شهرستان و همچنین جدا شدن استان گلستان از مازندران در این دهه و انتخاب شهرستان گرگان بعنوان مرکز استان گلستان ،از این پس همانطور که ملاحظه می شود بیشترین مهاجران وارد شده جذب شهرستان گرگان شده اند .

آزمون فرضیات

به منظور آزمون فرضیات پژوهش با توجه به سطح سنجش ( متغیر وابسته در سطح تربیتی و متغیر مستقل در سطح اسمی ) از آزمون های آماری کی دو ، ضریب همبستگی کرامر ، رتبه ای کندال ، رگرسیون استفاده شده است .

جدول شماره 4: مقدار آماره های استنباطی در آزمون فرضیات

فرضیه

Xجدول

df

Xفرمول

V2

(ضریب کرامر)

Kendal”s tau.c

sig

1.رابطه بین مهاجرت با توسعه اجتماعی

70/68

2

99/5

414/0

440/0-

000/0

2. رابطه بین مهاجرت با سطح سواد

31/70

2

99/5

-----

423/0-

000/0

3. رابطه بین مهاجرت با شغل

46/27

2

99/5

262/0

277/0-

000/0

4.رابطه بین مهاجرت با مسکن

75/24

2

99/5

249/0

271/0-

000/0

5.رابطه بین محل سکونت قبلی مهاجران با توسعه اجتماعی

04/27

2

99/5

368/0

345/0

000/0

6.رابطه بین بعد مسافت مهاجران با توسعه اجتماعی

12/4

2

99/5

144/0

047/0

127/0

7.رابطه بین انگیزه مهاجرت با توسعه اجتماعی

80/6

2

99/5

185/0

191/0

033/0

جدول شماره 5: عناصر اصلی تحلیل رگرسیون ساده برای پیش بینی متغیر وابسته توسعه اجتماعی

متغیر مستقل

ضریب همبستگی

R

ضریب تعیين

R2

ضریب تعیین تصحیح شده

AdJusted square

اشتباه معیار

SE

کمیت

F

Sig F

Beta

مقدار

t

Sig

t

مهاجرت

427/0

182/0

180/0

165/5

552/88

000/0

427/0-

410/9-

000/0

تفسیر یافته ها

ارقام مندرج در جدول شماره 4 نشان می دهد که فرضیه اول تا پنجم این تحقیق با سطح معنی داری ( 000/0 =sig ) و 99% اطمینان تايید شده اند فرضیه هفتم تحقیق یعنی رابطه بین انگیزه مهاجرت مهاجران با توسعه اجتماعی شهر گرگان نیز با سطح معنی داری (033/0 = sig) و 97% اطمینان تايید شده است اما فرضیه ششم تحقیق یعنی بعد مسافت مهاجرت مهاجران با توسعه اجتماعی شهر گرگان که در واقع به سنجش رابطه بین مهاجرتهای داخل استانی و خارج استانی با توسعه اجتماعی شهر گرگان می پردازد ، با توجه به سطح معنی داری ( 127/0=sig) بدست آمده هیچ رابطه معنی داری مشاهده نشد در نتیجه این فرضیه تايید نشد .

ارقام مندرج در جدول شماره 5 تحلیل رگرسیونی بین دو متغیر مهاجرت و توسعه اجتماعی که فرضیه اصلی این تحقیق می باشد را نشان می دهد که بر اساس این ارقام می توان گفت :

  1. با توجه به F بدست آمده در سطح 99% ( 000/0= sig) رگرسیون محاسبه شده معنی دار می باشد .
  2. آزمون t مربوط به ضریب رگرسیون نشان می دهد که این ضریب معنی دار بوده و در بر آورد مقدار y موثر بوده است .
  3. ضریب تعیین بدست آمده مقدار 182/0 را نشان می دهد که با توجه به این مقدار می توان گفت متغیر مستقل 2/18 درصد تغییرات متغیر وابسته ما را تبیین می کند و بقیه تغییرات مربوط به متغییر هایی است که در این پژوهش مورد بررسی قرار نگرفته اند .
  4. با توجه به Beta بدست آمده می توان گفت متغیر مهاجرت بر توسعه اجتماعی تاثیر گذار بوده است و این تاثیر از نوع منفی است یعنی با افزایش مهاجران از میزان توسعه اجتماعی شهر گرگان کاسته می شود .
  5. با فرض ثابت بودن دیگر عوامل می توان گفت به ازای یک واحد تغییر در مهاجرت 42/0 واحد در توسعه اجتماعی تغییر ایجاد می شود .

بحث و نتیجه گیری

آن چه فراهم آمد نگاهی بود مستدل به روند مهاجر پذیری در استان گلستان طی سالهای 1335-1375 بود با توجه به سوال تحقيق ، ديدگاهها و روش هاي مطرح شده در اين تحقيق دوكار عمده انجام شد

  الف – مطالعات اسنادي و توصيف مهاجر پذيري استان گلستان با تكيه بر سر شماريهاي عمومي نفوس و مسكن از سال 1345 – 1375 .

    ب – پيمايش و تجزيه و تحليل داده ها و سنجش فرضيه ها

    كه در ذيل به شرح يافته هاي هر يك پرداخته مي شود .

الف / بر اساس توصيف جداول مهاجر پذيري استان گلستان با توجه به سرشماريهاي عمومي نفوس و مسكن دريافتيم كه:

  1. از سال 1335 تا سال 1355 بین 70% تا 90% مهاجران وارد شده به این استان مهاجران خارج استانی بوده اند ، اما دهه های بعد نشان می دهد که این رقم به صورت بطنی و آرام تغییر و آرام تغییر کرده است بطوری که در سال 1375 مهاجر پذیری با یک چرخش کامل با رقم 70% به نفع مهاجران داخل استانی تمام شده دیگر در این دهه ( 65-75 ) 4/71% مهاجران وارد شده به استان گلستان جزء مهاجران داخل استانی بوده اند بدین ترتیب می توان گفت مهاجر پزیری از حالت خارج استانی به حالت تبدیل شده است .
  2. تا قبل از دهه 55 مهمترین مناطق مهاجر پذیر با رقم 8/64% روستایی استان بوده اند اما از دهه 55 به بعد این رقم نیز به نفع مناطق شهری تغییر یافته است بطوری که در سال 1375 ما شهد جذب 9/68% مهاجران در مناطق شهری استان هستیم .
  3. اوج مهاجر پذیری استان گلستان در دهه 1345 مشاهده می شود اجرای برنامه هاي اصلاحات ارضی در این سال ها تاثیر به سزایی در بروز این پدیده داشته است .
  4. در تمام سالهای مورد بررسی دو شهرستان گرگان و گنبد كاووس که جزء بزرگترین شهرستان های استان محسوب می شوند مهاجر پذیر ترین نقاط این استان بوده اند .

    ب / بر اساس نتايج حاصل از تجزيه و تحليل اطلاعات و داده ها دريافتيم كه :

     1- مهاجرت به ميزان ( 423/0 – r= ) با سطح سواد رابطه دارد .

     2- مهاجرت به ميزان ( 337/0 – r= ) با نوع شغل رابطه دارد .

     3- مهاجرت به ميزان ( 271/0 – r= ) با كيفيت مسكن رابطه دارد .

    بدين ترتيب رابطه معني داري 3 شاخص توسعه اجتماعي با مهاجرت بطور جداگانه سنجيده شد. با كنترل تحصيلات در آزمون ضريب همبستگي مهاجرت و مسكن و مهاجرت و نوع شغل دريافتيم كه مهاجراني كه سطح سواد آنها پائين تر است تاثيرات منفي آنها بر روي كيفيت مسكن و نوع شغل بيشتر بوده است .

    با مجموع 3 شاخص فوق رابطه مهاجرت را با توسعه اجتماعي سنجيديم كه با ضريب همبستگي ( 440/0 r= ) اين فرضيه كه فرض كلان تحقيق ما بود تإئيد شد . با توجه به ضريب همبستگي بدست آمده مي توان گفت همبستگي بين مهاجرت و توسعه اجتماعي در حد متوسط است .

    با كنترل متغير سن براي اين فرضيه در يافتيم كه افراد مهاجري كه بين سنين 22 – 55 سال قرار داشتند بيشترين تإثير را بر توسعه اجتماعي شهر گرگان گذاشته اند .اين رابطه براي گروههاي سني 55 سال به بالا معني دار نبود .

    با پي بردن رابطه بين مهاجرت و توسعه اجتماعي تلاش نموديم تا تإثير اشكال مختلف مهاجرتها را نيز بر توسعه بسنجيم براي اين منظور ، متغيرهاي مهاجرت روستايي ، انگيزه مهاجرت ، بعد مسافت مهاجران وارد شده را نيز مورد سنجش قرار داديم و دريافتيم كه :

5.مهاجرت روستائيان به ميزان ( 354/0 r= ) با توسعه اجتماعي رابطه دارد .

6.انگيزه هاي اقتصادي در مهاجرت به ميزان ( 191/0 r= ) با توسعه اجتماعي رابطه دارد

7.بين مهاجرتها با فاصله مكاني زياد ( مهاجران خارج استاني ) و توسعه اجتماعي هيچ رابطه معني داري مشاهده نشد .

ضريب تعيين بدست آمده در تحليل رگرسيوني دو متغير مهاجرت و توسعه اجتماعي نشان ميدهد كه مهاجرت ، 2/18 درصد تغييرات متغير وابسته (توسعه ) را تبيين مي نمايد . كه از اين بين مهاجران روستايي با (6/17 درصد) نسبت به ديگر مهاجران بيشترين تاثير را بر توسعه اجتماعي شهر گرگان داشته اند .

پیشنهادات

بنا به آنچه که اشاره رفت ، راهبردها و الگوهای مطالعاتی زیر در راستای کنترل مهاجرت و افزایش توسعه در این استان پیشنهاد می گردد .

  1. با عنایت به حرکات جدید جمعیتی در استان ( مهاجرت های داخلی استانی) مطالعه عوامل و مولفه های اقتصادی و اجتماعی در مناطق مختلف روستایی استان که با توجه به شرایط اقلیمی هر روستا متفاوت می شود ضرورت پیدا می کند ، لذا روستا ها باید به گروههای مختلف تقسیم شده و مطالعات در هر گروه به طور مجزا انجام شود .
  2. توجه به نقش اقتصاد کشاورزی در ساختار اقتصادی و اجتماعی روستا های استان و برقراری تعادل بین در آمد فعالیت در بخش کشاورزی با درآمد فعالیت در سایر بخشهای اقتصادی و به تبع آن کاهش مهاجرت روستاییان به مناطق شهری
  3. توجه به نقش صنایع دستی بعنوان دومین منبع درآمد روستاها مثل قالیبافی ، ابریشم بافی و . . . که با استفاده از حمایتهای مادی از صنایع دستی و گسترش مراکزی که در خدمت توسعه و ترقی اینگونه فعالیت هاست می توان بر میزان در آمدهای نقدی خانوار های روستایی افزود و در مقابل از انگیزه های مهاجرتی آنان کاست .
  4. تمرکز زدایی و کاهش نابرابری های اقتصادی و اجتماعی بین مناطق شهری و روستایی
  5. استفاده از سیستم های تشویقی و تنبیهی در کنترل مهاجرت ها توسط سازمان های ذی ربط .
  6. تاسیس اداره مهاجرت در کل کشور جهت کنترل مهاجران و شناخت دقیق تر آنان .
  7. ایجاد کاربریهای تعریف شده برای زمینهای حاشیه ای شهرها جهت جلوگیری از ساخت آنها توسط مهاجران تازه وارد .
  8. توجه هر چه بیشتر به امكانات خدماتی و رفاهی شهرهای کوچکتر استان جهت کاهش مهاجرت های مرحله ای یا پلکانی به شهر های بزرگتر استان .
  9. ایجاد مراکز مطالعات توسعه بعنوان مراکزی برای تحقیقات ، برنامه ریزی ، آموزش و مطالعات دانشگاهی .
  10. افزایش سطح آگاهی های توسعه ای مردم به طور اعم از طریق رسانه های گروهی و ایجاد همایش ها ، نمایشگاه ها ، آموزش رایگان ، تبلیغات و . . . .
  11. برقراری ارتباط تنگاتنگ بین دانشگاه ها و مراکز اجرایی از طریق معرفی دانشجویان جهت کارورزی و آشنایی هر چه بیشتر آنان با مسائل اجرایی که به موجب این امر پیوندی نزدیک بین آموزش و نیاز های اجرایی کشور در سطح ملی و محلی برقرار خواهد شد .


منابع

    • احمدی ، توران (1378) .تاثیر توسعه شهر نشینی بر توسعه با تاکید بر شهر تهران . پايان نامه ي كارشناسي ارشد ، دانشگاه الزهراء .
    • ایران محبوب ، جلیل( 1383 ) . بررسی تاثیر متقابل فرایند افزایش جمعیت و شهر نشینی در ایران ( 1335- 1375 ). تهران : انتشارات مرکز مطالعات و پژوهش های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه .
    • تودارو ، مایکل ( 1383 ). توسعه اقتصادی در جهان سوم ، ترجمه غلامعلی فرجادی . تهران: انتشارات کوهسار .
    • حزباوی ، عزیز ( 1374). پیامد های مهاجرت به شهر اهواز . خوزستان: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی .
    • دیوب ، اس.سی ( 1377) . نوسازی و توسعه در جستجوی قالب های فکری بدیل . ترجمه سید احمد موثقی . تهران : نشر قومس .
    • ریتزر ، جورج ( 1379 ). نظریه های جامعه شناسی در دوران معاصر . ترجمعه محسن ثلاثی . تهران : نشر علمی .
    • زاهدی مازندرانی ، محمد جواد ( 1382). توسعه و نابرابری . تهران : نشر مازیار .
    • سام آور ، عزت الله (1374). عوامل موثر بر توسعه روستایی . فصلنامه علوم اجتماعی ، شماره 7و8 : 79-80 .
    • سازمان برنامه و بودجه استان گلستان ( 1385 ) گرگان : معاونت آمار .
    • شیخی ، محمد تقی (1380 ). جامعه شناسی شهری . تهران : شرکت سهامی انتشار .
    • صفی ، لو آی . م (1380 ). چالش مدرنیته ، جهان غرب در جستجوی اصالت . ترجمه سید احمد موثقی . تهران : انتشارات دادگستر .
    • طرح مطالعاتی کنترل و هدایت مهاجرت در ایران ( 1363 ) تهران : سازمان تحقیقات وزارت مسکن.
    • قراگوزلو ، محمد( 1380 ). دولت و توسعه . اطلاعات سیاسی و اقتصادی ، سال پانزدهم( شماره 11و 12): 113 .
    • گنجی ، قربانعلی ( 1381 ). طرح بررسی میزان فاصله بین سه قوم ترکمن ، سیستانی و محلی با توجه به ابعاد اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی در استان گلستان . آزادشهر : دانشگاه آزاد اسلامی .
    • لوکاس ، دیوید وپاول میر ( 1381). در آمدی بر مطالعات جمعیتی . ترجمه حسین محمودیان. تهران : انتشارات دانشگاه تهران .
    • لهسائی زاده ، عبدالعلی (1368 ). نظریات مهاجرت. شیراز : انتشارات نوید .
    • مایر ، جرالد و دادلی سیرز ( 1368 ). پیشگامان توسعه . ترجمه علی اصغر هدایتی و علی یاسر . تهران : انتشارات سمت .
    • محسنی ، رضا علی (1380). تحلیل جامعه شناختی جرایم در گروههای قومی در ایران . اطلاعات سیاسی ، اقتصادی ،سال شانزدهم( شماره 171- 172): 136- 156 .
    • محسنیان راد مهدی (1375). نیاز برنامه های توسعه روستایی به تحقیقات ارتباط جمعی.مجموعه مقالات کنفرانس کاربرد تحقیقات اجتماعی و اقتصادی در برنامه های توسعه . تهران: دانشگاه علامه طباطبایی : 260 .
    • مشفق ، محمود (1383) . برآورد شاخص های توسعه اقتصادی- اجتماعی و جمعیتی مناطق روستایی استان های ایران و بررسی تاثیر آنها بر مهاجرت روستایی در دهه 1365 – 1375 . مجموعه مقالات تحولات اخیر و آینده ایران .تهران: دانشگاه تهران : 293 .
    • مشهد یزاده دهاقانی ، ناصر ( 1373 ). تحلیلی از ویژگی های برنامه ریزی شهری ایران. تهران : دانشگاه علم و صنعت .
    • مرکز آمار ایران ، ( 1335- 1375 ) نتایج تفصیلی سر شماری عمومی نفوس و مسكن شهرستان های استان گلستان .
    • وثوقی ، منصور( 1366).ارزیابی نقش مهاجرت رد توسعه اقتصادی و اجتماعی ایران . اطلاعات سیاسی ، اقتصادی ،سال دوم ( شماره 2 ): 58 .

Abstract

This article is aimed at investigating the migrational attractions of Golestan Province and its effect on its social development. The factors being studied in this research are: literacy level, the type of job, the quality of dwelling place, migration, the motive of migratione , the migration of rural communities and the distance of migration.

This study has been made, using the documentary research method, the survey research method, the stratified and disproportionate sampling, and random sampling, done by means of Cochran formula, by choosing a 400-people sample size, and using a semi- standardized questionnaire on those in charge of such families in Gorgan.

The study of the migration trend – using documentary studies – shows that the prevailing form of migration in Golestan Province up to 1355has been in the from of out – state , and most of the migrants have been settled in rural areas . Since 1365 this trend has been reversed, and migration has been interprovincial (in – state) and most of the migrants have been absorbed into urban areas. The peak of migrantion in this province is noticed in the 1335-1345 decade. And Gorgan and Gonbad – e – kavoos have been the main settlement cities during these years.

The findings of the survey indicate that:

    1. There is a meaningful correlation between migration and literacy level (r = -0.423), the kind of job (r = -0.337) and the dwelling quality (r = -0.27) which are the subhypotheses for measuring the related variable of this research.
    2. There is a meaningful relationship between the motive of migration (r = +0.191) and villagers’ migration (r = +0.345) – which are the sub hypotheses for measuring the independent variable of this research- with social development of Gorgan city.
    • This theory hasn’t been approved because the calculation of correlation coefficient for the two variables of "distance” and " social development” show no meaningful correlation .
    1. The huge hypothesis of research – the correlation between themigration and social development of Gorgan – has been approved with a high meaningful level and correlation coefficient (r = +0.440).

The obtained chi square in regression analysis of these two variables show: (R= 0.182).So it can be said that migration explains 18.2 percent of the changes of the correlated variable (development).

And finally, the following suggestions and solutions have been presented in order to control migration and increase development

 




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار