به گزارش تابناک تبریز، شرکت مردم در انتخابات و به هم ریختن تحلیل ها و معادلات سیاسی رسانه های بیگانه، موجب شد تا این رسانه ها در صدد تحلیل و ارزیابی چرایی و ابعاد و الگوی این مشارکت برآیند.
کد خبر: ۱۸۹۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰ 28 February 2016
به گزارش تابناک تبریز، شرکت مردم در انتخابات و به هم ریختن تحلیل ها و معادلات سیاسی رسانه های بیگانه، موجب شد تا این رسانه ها در صدد تحلیل و ارزیابی چرایی و ابعاد و الگوی این مشارکت برآیند.
در این باره تلویزیون صدای آمریکا با این سوال که «الگوها و معیارهای شهری و روستایی در انتخاب نمایندگان » در ایران چیست ، به طور ضمنی اعتراف کرده است که رفتار مردم در مسئله انتخابات تغییر یافته و آنها در این باره به نتیجه قابل پیش بینی دست نیافته اند.
 اما هرچند این رسانه آمریکایی سعی دارد این تغییرات را ناشی از «در جنس نگرش به طبقه اجتماعی» قلمداد کرده و مدعی می شود که «نقش سیاسی روستا و روستائیان در ایران در زمان انتخابات پررنگ می شود» زیرا به باور برخی طرف های گفتگوی این شبکه یکی از دلایل اصلی مشارکت پر رنگ تر در جوامع غیرشهری رقابت ها و مناسبات قومی طایفه ای و منطقه ای در این نواحی بوده است.
بر اساس این رویکرد، با ادامه روند مهاجرت انبوه روستائیان به شهرها به تدریج از تاثیر سنتی جوامع روستایی در آرایش مجلس ایران کاسته خواهد شد. از نظر عبد الستار دوشوکی ، تحت عنوان مدیر مرکز مطالعات بلوچستان از لندن ،حضور مردم در انتخابات به ویژه در مناطق محروم ناشی از تمایل آنها برای اعتراض به جمهوری اسلامی و طرح مطالبات خودشان است.

اما کوروش زعیم عضو جبهه ملی از تهران نیز با رد موضوع «رد صلاحیت ملی گرایان» دلیل این امر را خودداری آنها برای ثبت نام در انتخابات می داندو ضمن ستایش از عملکرد اصلاح طلبان به خاطر «استفاده خیلی هوشمندانه شخصیت های ناشناس» ،‌اظهار امیدواری می کند که برخی از اصول گرایان راه یافته به مجلس به طور مستقل عمل کنند.

در این میان مهدی خزعلی فعال سیاسی از تهران انتخابات دیروز را فراخوانی برای برگزاری «رفراندوم نه» به مشی و عملکرد شورای نگهبان ارزیابی کرده و تاکید می کند که اصلاح طلبان رای اول را در تهران آورده اند، اما نباید دولت و اصلاح طلبان آن را به نفع خود مصادره نمایند .                                                                                                               
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار