بازخوانی دوره های پیشین انتخابات خبرگان در استان یزد
بازخوانی تاریخ انتخابات مجلس خبرگان در استان یزد فراز ونشیت زیاد داشته است. اما ایت الله وافی توانست
کد خبر: ۱۸۹۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۸ 28 February 2016
به گزارش تابناک یزد،  اولين مجلس خبرگان رهبري در تيرماه سال 62 و در زمان حيات امام (ره) افتتاح شد.
در سالهاي اوليه پيروزي انقلاب افراد منصوب امام در مناصب مختلف همچون آيت الله سيد روح الله خاتمي با حضور در عرصه انتخابات با اقبال بيشتري از سوي مردم روبرو مي شدند. اين امر در انتخابات مجلس خبرگان رهبري نيز تکرار شد.
اين تنها ويژگي نمايندگان اولين دوره مجلس خبرگان رهبري نبود، چه آنکه در اين مجلس و مجلس پس از آن، برخي از مراجع عظام تقليد نيز حضور داشتند. اما در مجالس پس از آن، ديگر اين موضوع تکرار نشد.
يکسال پس از رحلت امام خميني(ره) در دومي دور از انتخابات مجلس خبرگان رهبري، حجت الاسلام سيداحمد خميني در اسفندماه سال 69 نامزد و به نمايندگي از مردم تهران به اين مجلس راه يافت.
اغلب روساي قواي سه گانه و فقهاي شوراي نگهبان در طول چهار دوره مجلس خبرگان رهبري، در اين مجلس نيز حضور داشته اند.اين مجلس آنچنانکه از نامش پيداست، محل حضور خبرگان و اثرگذارترين چهره هاي سياسي کشور است که در جدول زير به اسامي نمايندگان ادوار استان يزد دراين مجلس در هر دوره اشاره شده است.

دور اول : سيد روح الله خاتمي
 سيد روحالله  خاتمي (5 آبان 1285 - 5 آبان 1367) روحاني و فقيه شيعه، موسس مدرسه علميه اردکان و نمايندهٔ روحالله خميني در استان يزد و امام جمعه شهر يزد بود. وي پدررئيسجمهور سابق ايران بود. سيد روحالله خاتمي شامگاه دوشنبه 5 آبان 1285 (10 رمضان 1324 قمري) در اردکان ديده به جهان گشود. پدر و مادرش از خانوادهاي روحاني بودند.او با همنشيني پدر و مادر خود توانست فارسي و عربي را به خوبي بياموزد و از سيزده سالگي نيز به عنوان طلبه به آموختن علوم ديني در زادگاه خود تحت نظر پدر پرداخت. سيد روح الله خاتمي تحصيلات تکميلي خود را در حوزه علميه اصفهان به سرانجام رسانيد و از سيد محمد فشارکي اجازهٔ اجتهاد گرفت. حاج ميرزا علي آقاي شيرازي، محمد خوانساري، سيد محمد نجفآبادي و حاج آقا رحيم ارباب از جمله استادان او بودند.وي در اردکان، به فعاليتهاي مذهبي و سياسي در مخالفت با حکومت رضاشاه پرداخت و در کنار آن، هيچگاه از مبارزه با تحجر و مقدسمآبي غافل نشد. هنگامي که نخستين جرقههاي انقلاب اسلامي با سخنان خميني در سال 1341 شمسي شعلهور شد، به وي پيوست و فعاليت سياسي خود را شدت بخشيد و يکي از ارکان انقلاب اسلامي را در يزد و اردکان پي افکند.
 پس از پيروزي انقلاب، وي با حکم خميني به عنوان امام جمعهٔ اردکان و پس از ترور محمد صدوقي به سمت امام جمعهٔ يزد و نمايندهٔ خميني در آن ديار منصوب شد.

دور دوم و سوم: سيد عباس خاتم يزدي
آيت الله سيد عباس يزدي فرزند سيد يحيي يکي از عالمان برجسته دين در سده 14 مي باشد. وي در سال 1309 شمسي مطابق با 1349 قمري در محله تل يزد متولد شد.پدر وي که يکي از عالمان دين بود دروس ابتدايي را به او آموخت. سپس وارد حوزه علميه يزد شد و آنگاه به حوزه علميه قم هجرت کرد و اساتيد آن فرزانه بزرگ آيات عظام امام خميني (ره)، سيد حسين بروجردي، سيد محمدرضا گلپايگاني، محمدعلي اراکي و محقق داماد بودند.
وي سپس در سال 1329 پس از عارض شدن کسالتي به منظور استشفاء و زيارت به نجف اشرف رفت و با لطف خداوند و عنايت ائمه اطهار بهبودي يافت و طي هيجده سال در محضر آيات عظام خويي، سيد محسن حکيم و سيد محمود شاهرودي بهره برد.
ايشان يکي از شاگردان برجسته و ياران نزديک امام به شمار مي رفته و همواره مورد توجه ايشان بود. عضويت در شوراي استفتاء و هيئت ممتحنين و وکالت عام و نمايندگي تام الاختيار در امور حج به امر امام به وي محول گرديد.
آيت الله خاتم دانشمندي بزرگوار، فقيهي فرزانه و پرهيزگار، ساده زيست و متواضع، علاقه مند به امام و انقلاب بود و سرانجام در روز سه شنبه 20 شهريورماه سال 1380 در تهران درگذشت و بدن مطهرش بعد از تشييع در تهران، يزد و قم با اقامه نماز حضرت آيت الله العظمي بهجت در حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.
از آثار ايشان مي توان تقريرات درس آيات عظام خويي و امام خميني را بر شمرد و مسئوليتهاي متعددي داشتند که نمايندگي مردم يزد در مجلس خبرگان رهبري در چند مورد يکي از آن موارد مي باشد.

دوره چهارم:آيت الله ابوالقاسم وافي
 ابوالقاسم وافي يزدي در مهرماه 1314 در روستاي حسين آباد، (حد فاصل يزد و رفسنجان) به دنيا آمد. پدرش مرحوم حاج محمود وافي از کشاورزان با تقوا و مؤمن يزد بود که به روستاي حسين آباد آمده بود و در آنجا به زراعت، روزگار ميگذراند. او که خود بخشي از دروس مقدمات حوزههاي علميه را فراگرفته بود، به مقام مرجعيت شيعه احترام بسيار مينهاد و همواره آرزو داشت فرزندانش به سلک روحانيت تشيع در آيند. مادر حجة الاسلام و المسلمين وافي نيز دختر مرحوم ملا محمد ابراهيم لاري معروف به طرزجاني از علماي بزرگ حوزه يزد بود.
حجة الاسلام و المسلمين وافي در پنج سالگي آموختن قرآن را آغاز کرد و سپس به دبستان و پس از آن به دبيرستان رفت. با اتمام آن به حوزه علميه يزد رفت و دروس مقدمات و بخشي از دروس دورةسطحرادرآنحوزهعظيمعلميفراگرفت. اودرسال 1336 برايتکميل تحصيلات خودبه قمآمدودردروسدوره سطحاستادان برجسته دور خودشرکتکرد. پسازآن بهدرسخارج استادان بزرگ حوزه علميه قم رفت و از محضر بسياري، کسب فيض نمود. حجة الاسلام و المسلمين وافي، در سالهاي تحصيل خود به محضر استادان و بزرگان بسياري شرفياب شد. او که تا قوانين را در حوزه علميه يزد فراگرفته بود، با ورود به قم به درس شرح لمعه حضرات آيات: شيخ علي پناه اشتهاردي، ستوده و صلواتي رفت و سپس در درس رسائل «آية الله مکارم شيرازي» و «آية الله نوري همداني» شرکت کرد. مکاسب را نيز در محضر آية الله مشکيني و آية الله شهيد بهشتي آموخت و براي فراگيري کفايه به درس آقايان: سلطاني طباطبايي (ره)، حاج آقا رضا صدر (ره) و منتظري رفت.

دوره پنجم:آيت الله ابوالقاسم وافي

طبق اعلام ستاد انتخابات در استان يزد 11 نفر براي انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کرده اند که پس از پايان روند تاييد صلاحيت ها، گويا فقط سه نفر واجد شرايط حضور در انتخابات قلمداد شده اند. در اين ليست سه نفره براي انتخابات خبرگان يزد دو نفر با سن 32 سال حضور دارند که يک رکورد جالب براي انتخابات خبرگان به شمار مي آيد. با این حال چند روز بعد از تبلیغات این دوره، یکی از جوان ها، حوزه اش را به استان هرمزگان تغییر داد و انتخابات خبرگان یزد دو نفره شد.

 در این انتخابات آیت الله ابوالقاسم وافی از این استان با 328 هزارو 206 رای از مجموع 493 هزارو 970 رای ماخوذه به مجلس خبرگان رهبری راه یافت.
  مشارکت مردم استان یزد در انتخابات هفتم اسفند ماه را 74.22 درصد اعلام شده است. آیت الله وافی 76.41 درصد آرای ماخوذه را بدست آورد.
تعداد واجدان شرایط رای دادن در این استان 665 هزار و 504 نفر است. استان یزد با یک میلیون و 70 هزار نفر جمعیت یک نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار