بسته ویژه خبری تابناک گیلان؛
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود...
کد خبر: ۲۲۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۴ 12 April 2015
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پررنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد. 

رصد‌خانه «تابناک گیلان» جایی است که خبرهای پوششی و ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم‌توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

حادثه جده نشانه خصلت حیوانی
به گزارش تابناک گیلان، صفر نعیمی امروز در آستارا با محکوم کردن حادثه جده با بیان اینکه حادثه‌ای که در عربستان سعودی برای دو عمره‌گزار نوجوان ایرانی اتفاق افتاد نشان‌دهنده خوی و خصلت حیوانی عده‌ای افراد هوسران و شهوت‌ران بود، گفت: حادثه اتفاق افتاده در عربستان سعودی یک جریان سیاسی نبود.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این اتفاق یک جریان سیاسی نبود که از سوی دولتمردان عربستان طراحی شده باشد بلکه نشان‌دهنده خوی حیوانی افرادی است که در لباس انسان‌ها دیده می‌شوند.

نعیمی خاطرنشان کرد: برای مجرمان این عمل شیطانی و حیوانی تقاضای اشد مجازات را داریم و از مسئولان کشور عربستان می‌خواهیم مجرمان را به سزای عمل کثیفشان برسانند.

نایب رئیس کمیته امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از مسئولان کشور در وزارت ارشاد اسلامی و سازمان حج و زیارت می‌خواهیم تا زمانی که دولت عربستان بابت این اقدام ننگین عذرخواهی نکرده و مجرمان به سزای عمل پست و شیطانی خود نرسیدند از اعزام زائر به حج عمره جلوگیری کنند تا دیگر شاهد بروز چنین حوادث ناگواری نباشیم.

وی متذکر شد: ملت شریف ایران اطمینان داشته باشند که این موضوع با پیگیری‌های مداوم مسئولان کشور در اسرع وقت رسیدگی و مجازات سنگینی برای مجرمان اعمال می‌شود.

مسئولان به پنهان شدن فقر گیلان در زیر سرسبزی آن واقف هستند

نعیمی در ادامه با اشاره به سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهور به گیلان یادآور شد: برنامه‌های سفر رئیس جمهور برای تمام استان‌ها در کشور سبب خیر و برکت است و بسیاری از اقدام‌هایی که از سنوات گذشته انباشته شده بود به سرانجام می‌رسد.

وی با بیان اینکه مسئولان کشور همواره ملزم به انجام تعهدات خود بوده‌اند، اضافه کرد: امیدواریم در این سفر از برکات حضورشان در گیلان برای برطرف کمبودها و مشکلات استان بهره‌مند شویم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: فقر و نیازهای گیلان زیر سرسبزی آن پوشیده مانده و تمام مسئولان به‌ویژه رهبر معظم انقلاب به این موضوع واقف هستند.

وی متذکر شد: امیدواریم با حضور رئیس جمهور و هیئت دولت در گیلان و با نگاه تیزبینانه آنها به مسایل و مشکلات، شاهد رشد و شکوفایی استان در تمام زمینه‌ها باشیم.


نبود نیروی متخصص مشکل آسفالت رشت
به گزارش تابناک گیلان، محمدحسین واثق‌کارگرنیا امروز در رشت یکی از وظایف محوله به شهرداری‌ها را نگهداری و ترمیم آسفالت معابر، خیابان‌ها و ... دانست و اظهار کرد: دو موضوع کمبود اعتبار و فقدان نیروی متخصص در زمینه اجرای آسفالت موجب بروز مشکل آسفالت شهر رشت شده است.

وی با اشاره به جذب نیروهای غیرمتخصص در سال‌های گذشته در شهرداری رشت تصریح کرد: در سال‌های گذشته به دلیل وجود برخی از ارتباطات، تعدادی از نیروهای غیرمتخصص در بخش‌های اجرایی و خدماتی و غیرمدیریتی جذب شده‌اند.

عضو شورای اسلامی شهر رشت ادامه داد: فقدان نیروی ماهر و متخصص در بخش اجرای آسفالت در شهر رشت نیز موجب بروز دغدغه‌هایی پیرامون این موضوع شده است.

وی با بیان اینکه پس از آغاز فعالیت شورای چهارم کارگروه آسفالت تشکیل شد، خاطرنشان کرد: شهرداری رشت پس از تشکیل کارگروه آسفالت نیز تاکنون نتوانسته است مشکل آسفالت شهر را برطرف کند.

این مسئول ساماندهی آسفالت شهر رشت را از مطالبات به‌حق شهروندان دانست و گفت: باید هر چه سریع‌تر دغدغه‌های مربوط به این موضوع برطرف شود.

واثق‌کارگرنیا درباره جذب راننده برای ناوگان اتوبوسرانی رشت خاطرنشان کرد: موضوع جذب 60 راننده برای ناوگان اتوبوسرانی از سال گذشته در شورای چهارم مطرح شد.

عضو شورای اسلامی شهر رشت یادآور شد: با توجه به فراهم نبودن شرایط جذب راننده برای ناوگان اتوبوسرانی قرار شد از شرایط شرکت‌های خصوصی برای جذب راننده به صورت حجمی استفاده کنیم.


پشت پرده خبر تعرض در فرودگاه جده
ماجرا از یک پیام در شبکه های اجتماعی آغاز شد که در آن از تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده در عربستان سعودی و در بازگشت از مراسم عمره آغاز شد.

به گزارش تابناک گیلان،رفته رفته تکذیب ها و تایید ها آغاز شد و پس از روشن شدن اصل ماجرا واکنش ها به آن ها در رسانه ها و از جانب اشخاص و چهره ها شدت گرفت. حتی برخی از مراجع عظام تقلید نیز به این خبر واکنش نشان دادند. اما ماجرا به همین جا خاتمه نیافت. انواع کمپین ها و پیام ها در شبکه های اجتماعی درباره ضرورت برخورد با دولت عربستان شکل گرفت و حتی عده ای به فکر تحریم مناسک حج عمره افتادند. کم کم ابعاد این مسئله گسترده تر شد تا اینکه گروهی از مردم جلوی سفارت عربستان در تهران تجمع کردند و مراتب اعتراضشان را به دولت عربستان با انواع و اقسام شعارها نشان دادند. در تمام این مراحل هم نقش شبکه های اجتماعی پررنگ تر از همیشه و بود و انواع و اقسام اخبار رسمی و غیر رسمی، خبرهای موثق و شایعات و حتی لطیفه و هجویات و غیره دست به دست می شد.

آیا این نخستین بار است که اتفاقاتی از این دست درباره اتباع ایرانی در نقاط مختلف دنیا می افتد؟ پاسخ قطعا منفی است. نگاهی به آمار ایرانیان زندانی در کشورهای دیگر از جمله در همین عربستان نشان می دهد که این نخستین باری نیست که با ایرانیان خارج از کشور بد رفتاری می شود. اما این حادثه نقاط مبهم بسیاری دارید این نوشتار در ادامه سعی می کند نگاهی گذرا به آن ها داشته باشد:

1.اصل حادثه:

دو مامور سعودی در خروجی یک فرودگاه از میان مسافران یک کاروان دو کودک را جدا می کنند و می برند. سوالی که مطرح است این است که واقعا خطر چنین اقدامی در یک فرودگاه برای کسی که می خواهد چنین اقدام خلافی را بکند آن هم در شرایطی که مامور رسمی دولت است تا چه اندازه است؟ آیا این مسئله آنقدر تعجب آور نیست که شک نکنیم که این اقدام برنامه ریزی شده باشد؟

2.گسترش وسیع خبر

در روزهای نخست ماجرا در حالی که بسیاری از رسانه های رسمی سکوت کرده بودند، در سطحی وسیع در شبکه های اجتماعی این خبر دست به دست می شد. این در حالی است که رسانه های رسمی داخلی ایران در مواجهه با این مسئله همانند موارد مشابه قبلی برخورد کرده و تنها به منابع رسمی اکتفا کردند. هماهنگی تجمع مقابل سفارت عربستان نیز از سوی شبکه های اجتماعی صورت می گرفت.

3.سازماندهی محتوای اعتراضات

محتوای پیام های منتقل شده علاوه بر اعتراض به نفس ماجرا حاوی محتواهایی با مضامین ضد عربی یا مضامینی بود که شیعه و سنی را در تقابل هم قرار می دهد. در حقیقت به نظر می رسد موج خشم مردمی از این اتفاق بستری را برای پررنگ کردن نزاع های قومی و مذهبی در ایران فراهم کرده است.

نگاه از بالا به حوادث

باید در نظر داشت که نمی توان به صورت قطع یقین گفت که حتما دست هایی پشت پرده به دنبال گل آلود کردن فضا هستند. اما اگر از منظری فراتر از یک اتفاق ساده و واکنش جامعه به آن به مسئله روابط ایران و عربستان در جامعه نگاه کنیم ممکن به تحلیل های دقیق تری دست یابیم.

تقابل ایران و عربستان در منطقه نکته ای نیست که از کسی پوشیده باشد. این مسئله عمری چند دهه ای دارد. با این وجود در سال های اخیر به خصوص بر سر جریان سوریه، این تقابل شکلی عینی تر به خود گرفته است. با این تفاوت که ایران در معادلات منطقه ای دست بالاتر را دارد. از سوی دیگر رویارویی ایران و عربستان محدود به مسئله سوریه و بحرین نماینده است و اکنون پس از سرنگونی حکومت در یمن و قدرت گرفتن حوثی ها که به ایران نزدیک تر هستند، رویارویی دو کشور به حیاط خلوت عربستان نیز کشیده شده است. جمهوری اسلامی ایران در ماجرای یمن طبق سیاست اصولی خود در سایر نقاط خاورمیانه عمل کرد، یعنی هیچگاه دخالت مستقیمی در امور داخلی نداشت و طبق اظهارات رسمی بر حق سرونوشت مردم یمن نیز تاکید کرد. اما عربستان سعودی مدعی است که ایران از انقلابیون حوثی حمایت نظامی می کند. به صورت خلاصه آتش جنگ در یمن و دخالت مستقیم عربستان در این کشور بیش از همیشه ایران و عربستان را در منطقه در مقابل هم قرار داده است.

با توجه به همه ملاحظات بالا، حالا به چند سوال خواهیم پرداخت:

اگر فضای تقابل عرب و عجم شکل بگیرد چه منفعتی برای ایران دارد؟

 پاسخ به این سوال بسیار ساده است. نه تنها منفعتی برای ایران ندارد ، بلکه بسیار هم ضرر خواهد داشت. دولت سعودی ها در عربستان و همپیمانانشان با توسل به ابزار وسیع تبلیغاتی که دارند در سال های اخیر به شدت موضوع عرب در برابر عجم را در راستای سیاسی ایران هراسی تبلیغ کرده اند. این در حالی است که این فضا در ایران اگرچه ممکن است در لایه های کوچکی از جامعه وجود داشته باشد اما هیچگاه فضای عمومی جامعه ما این مسئله را بر نمی تابد. به خصوص که بخشی از مردم ایران که خود را ایرانی هم می دانند، در جنوب عرب زبان هستند. بنابر این دامن زدن به دعوای عربی و عجمی در تقابل مستقیم با امنیت ملی ایران دارد.

دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی چه منفعتی برای ایران دارد؟

این مسئله هم کاملا مشخص است که نه تنها منفعتی ندارد بلکه در ضدیت با منافع ایران دارد. اولا که در جای جای ایران شیعیان و اهل سنت با هم زندگی می کنند و دامن زدن به این اختلافات در تباین با امنیت ملی ایران است. از سوی دیگر با توجه به سیاست ها و نقش آفرینی های ایران در منطقه به خصوص در مقابله با گروه های تروریستی درمنطقه مانند داعش نیز دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی دست ایران را بیش از پیش بسته خواهد کرد.

دمیدن در اختلاف عرب و عجم یا شیعه و سنی به سود کیست؟

اولین کسی که از این مسئله منتفع می شود، گروه های افراطی منطقه به خصوص تروریست های داعش هستند که نان مخالفت با ایران را می خورند و بیشترین یارگیری را از میان افراد کم اطلاع تر و گروه های پایین اجتماعی می کنند. آن ها از هیجانی و قطبی شدن منطقه بیشترین منفعت را دارند. دولت های حامی این گروه ها نیز به تبع از این مسئله بیشترین سود و منفعت را خواهند برد.

راه جلوگیری و مقابله با مسائلی شبیه آنچه که در فرودگاه عربستان افتاد، چیست؟

در روزهای اخیر به خصوص در شبکه های اجتماعی از دولت و مسئولین خواسته می شد که مناسک عمره را تعطیل کنند. همچنین از مردم می خواستند که به عمره نروند تا از این راه دولت عربستان به لحاظ اقتصادی تحت فشار قرار گیرد. اولا باید گفت که سعودی ها خود نیز به دنبال این هستند که سهمیه ایران از حج و عمره را کاهش دهند و با تحریم ایران نه تنها بر آن ها فشاری وارد نمی شود بلکه آن ها استقبال هم خواهند کرد. جدای از اینکه سهم ایران از میان زائرانی که همه ساله به حج می روند درصد بسیار پایینی است و تاثیری در اقتصاد عربستان نخواهد گذاشت. از سوی دیگر پس از گذشت تب و تاب مربوط به این حادثه، همچنان تعداد کثیری از ایرانیان خواهند بود که متقاضی رفتن به عمره خواهند بود. در حقیقت خواست انجام حج و عمره یک خواست دائمی و خواست تحریم حج یک خواسته گذراست و عملا تحریم حج نتیجه عکس خواهد داد. به نظر می رسد تنها را مقابله با حوادثی از این دست، هوشیاری بیشتر مسئولان برای جلوگیری از چنین اتفاقات است و در ادامه و پس از روی دادن این اتفاقات پیروی از پروتکل های بین المللی و راه های قانونی است.  

نتیجه گیری

عملی که در فرودگاه جده رخ داده است، بسیار شنیع است و قطعا مسئولان امر باید با قدرت آن را پیگیری کنند، اما واکنش های مردمی نیز نیازمند توجه و هوشیاری جدی مردم و مسئولان است.نباید بگذاریم که یک حادثه در این سطح کل معادلات منطقه ای ایران و با همسایگانش را زیر سوال ببرد. همچنین باید توجه داشت که به واسطه درگیر شدن در احساسات و هیجانات امنیت ملی داخلی خود را تحت الشعاع قرار دهیم. همچنین باید مراقب باشیم که دست بالای خود در منطقه را با هیجانات واحساسات متزلزل نکنیم. اینکه این حادثه نقشه ای برای دامن زدن به ایران هراسی  و قطبی شدن معادلات منطقه ای باشد دور از ذهن نیست.


تفاوت حسن روحانی با محمود احمدی نژاد
روزنامه ایران پرسش زیر از مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری و پاسخ وی را منتشر کرده است.

شما در دولت فعلی و دولت قبل وزیر بودید. قضاوت شما از منش رئیس جمهوری فعلی و رئیس دولت قبل چیست؟

همان قضاوتی که عموم مردم دارند، در درون کابینه هم وجود دارد. جناب آقای احمدی‌نژاد؛ پرکار، پر تحرک و جسور بود و آقای روحانی با متانت بیشتر، نگاه کارشناسی، حزم و احتیاط تصمیم ‌گیری می‌کند؛ به نظر دیگران توجه کرده و به قوانین، اعتنای جدی دارد. 

اگر این دو روحیه جمع شود، آثار بالایی به‌دست می‌دهد. اما اگر قابل جمع نباشد، تقدم با آقای روحانی است.

زیرا خیر و سلامت رفتار جناب  آقای روحانی برای کشور، مردم و جامعه بیشتر است، و نتیجه آن روشن است.



فردا شهردار رشت معارفه می شود
محمدعلی ثابت قدم که با حکم وزیر کشور به عنوان شصت و چهارمین شهردار رشت منصوب شده بود فردا معارفه می شود.

مراسم معارفه سید محمدعلی ثابت‌قدم که در ۱۲ بهمن ماه ۹۳ با رای اعضای شورای شهر رشت به عنوان شهردار جدید این کلانشهر انتخاب شده بو دصبح فردا راس ساعت ده صبح با حضور اعضای شورای شهر رشت در دفتر استاندار گیلان برگزار می شود.

گفتنی است معارفه عمومی شهردار کلانشهر رشت بعد از پایان سفر ریاست محترم جمهوری به گیلان انجام خواهد گرفت.


مهمترین خواسته محمدپور از رئیس جمهور
به گزارش تابناک گیلان،مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در جلسه کتابداران و مسئولین کتابخانه های عمومی شهرستان رشت، پیگیری وضعیت تکمیل کتابخانه مرکزی شهر رشت در سفر ریاست محترم جمهوری و هیات دولت به استان گیلان را از مهمترین خواسته های فرهنگی اهالی فرهنگ و کتاب استان گیلان از رئیس جمهور عنوان کرد.

به گزارش تابناک گیلان،در آستانه سفر ریاست محترم جمهوری و هیات دولت به استان گیلان مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با جمعی از کتابداران و مسئولین کتابخانه های عمومی شهرستان رشت دیدار و گفتگو کرد.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در این جلسه ضمن تبریک فرخنده میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن، آن حضرت را نمونه بارز همدلی و همزبانی و قدم نهادن در مسیر زندگی ایشان را سعادتی ابدی برای آحاد جامعه عنوان کرد.

امیر محمدپور با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری با موضوع همدلی و همزبانی ملت و دولت، آن را اصلی ترین نیاز جامعه امروز بخصوص کتابخانه های عمومی عنوان کرد و نتیجه بدست آمده از این همدلی را در نهایت پویایی و نشاط در کتابخانه ها دانست.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان با اذعان به اینکه شهرستان رشت با داشتن بیش از 17کتابخانه عمومی نهادی و مشارکتی از لحاظ رتبه استانی و کشوری در شرایط مطلوبی نیست از مسئولین کتابخانه های عمومی خواست با خلاقیت و ورود به عرصه شیوه های نوین تبلیغات سهم بیشتری از جذب مخاطبین به کتابخانه های عمومی ایفا کنند. محمدپورهمچنین گفت با تمام وجود از ایده های خلاقانه در جهت رشد شاخصهای مطالعه حمایت خواهد کرد.

امیرمحمدپور در ادامه این جلسه ضمن اشاره به سفر ریاست محترم جمهوری و هیات دولت به استان گیلان از پیگیری وضعیت تکمیل کتابخانه های عمومی نیمه تمام بویژه کتابخانه مرکزی شهر رشت خبرداد و آن را مهمترین خواسته فرهنگی اهالی فرهنگ و کتاب استان در این سفر عنوان کرد.
وی در ادامه بار دیگر یکی از مشکلات کمبود فضای مطالعه در شهرستان رشت و استان گیلان را عدم اختصاص اعتبارات کافی در زمینه تکمیل پروژه های مربوط به کتابخانه های عمومی دانست و با اشاره به تاخیر 14ساله در تکمیل کتایخانه مرکزی شهر رشت از این پروژه به عنوان نماد مشکلات در این حوزه یاد کرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همچنین اظهار امیدواری کرد سفر ریاست محترم جمهور و هیات دولت به استان گیلان فرصت بسیار مغتنم و مهمی برای بررسی مشکلات در حوزه کتابخانه های عمومی و اختصاص اعتبار مناسب برای پیشرفت کتابخانه های عمومی در حال احداث در سراسر استان گیلان و تکمیل کتابخانه مرکزی شهر رشت نیز خواهد بود.

محمدپور گفت: درحال حاضر 12 کتابخانه عمومی در سراسر استان گیلان در حال احداث است که به علت عدم اختصاص اعتبارات کافی روند تکمیل آنها به کندی صورت می پذیرد که در صورت اختصاص منابع کافی این روند تسریع خواهد یافت و با بهره برداری از این کتابخانه های عمومی شاخصهای مطالعه در استان گیلان رشد چشمگیری خواهند داشت.

وی اضافه کرد با تکمیل کتابخانه مرکزی شهر رشت با مساحت 7600متر مربع شاخصهای سرانه مطالعه در استان به میزان چشم گیری افزایش خواهد یافت. بهبود سرانه فضای مطالعه از رتبه30کشوری به رتبه23 ، ارتقای رتبه سرانه اعضای کتابخانه های عمومی استان از رتبه28 به رتبه22 بخشی از اثرات مثبت اتمام پروژه کتابخانه مرکزی شهر رشت خواهد بود. وی همچنین افزود طبق آخرین برآورد در صورت اختصاص اعتباری بالغ بر 90میلیارد ریال کتابخانه مرکزی شهر رشت در سال 95 به بهره برداری کامل خواهد رسید.

گفتنی است عملیات احداث پروژه کتابخانه مرکزی شهر رشت به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی استاندارد شمال کشور از سال1383 آغاز و هم اکنون و باگذشت بیش از11سال با پیشرفت 40درصدی در انتظار اختصاص اعتبار کافی جهت بهره برداری و استفاده مردم فرهنگ دوست استان گیلان، بویژه شهر رشت است.

رسیدگی به 93 پرونده قاچاق کالا در انزلی
به گزارش تابناک گیلان،مهدی سبزی اظهار کرد : کالاهای مکشوفه قاچاقی که به تعزیرات جهت رسیدگی ارسال شده شامل 824 قلم انواع لوازم بهداشتی و آرایشی ، سه هزار و 500 گرم توتون و تنباکو ، 45 هزار و 270 نخ سیگار، چهار قوطی پودر چاقی ، 150 دست قابلمه ، 31 دستگاه پکیج شوفاژ ، سه هزار و 196 قرص نیروزا و متادون ، 11 دستگاه مایکروفر و سایر اقلام بودند.

وی خاطرنشان کرد : بالغ چهار میلیارد و 540 میلیون ریال بابت محکومیت این کالاهای قاچاق حکم صادر شده است . 

وی افزود : پرونده های کالای قاچاق بر اساس گزارشهای اداره پلیس آگاهی انزلی ، اداره صنعت معدن و تجارت و بازرسی و نظارت اصناف به اداره تعزیرات حکومتی ارسال و رسیدگی می شود.

سبزی تصریح کرد : با توجه به نوسان قیمت کالا در بازار و در راستای کنترل بازار در شهرستان علاوه بر رسیدگی به پرونده ها گشتهای سیار همراه اداره صنعت ، معدن و تجارت و اداره بازرسی و نظارت اصناف ، شبکه بهداشت و دامپزشکی و بازرسی واحدهای صنفی انجام و نسبت به تشکیل پرونده و برخورد قانونی اقدام می شود .

رییس اداره تعزیرات حکومتی و شعبه ویژه رسیدگی به قاچاق کالا و ارز بندرانزلی ، مشارکت مردم را برای نظارت و کنترل بازار و جلوگیری از قاچاق کالا و تخلفات صنفی ضروری خواند.

اداره تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی به تخلفات اقتصادی نظیر گرانفروشی، کم فروشی ، تقلب در کسب، قاچاق کالا، اختفا و اعلام نکردن موجودی کالا، عدم درج نرخنامه و تخلفات بهداشتی و دارویی اعم از بخش دولتی و غیردولتی است .

شهرستان بندرانزلی در کرانه جنوبی دریای خزر از مراکز مهم تجاری و گردشگری استان گیلان و شمال کشور محسوب می شود.


کشف سه و نیم تن چوب قاچاق در صومعه سرا
به گزارش تابناک گیلان،ابراهیم فرجی بیان کرد: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی صومعه سرا توانستند سه و نیم تن چوب از نوع اوجا و صنوبر را که بدون مجوز قطع شده بود، کشف و ضبط کنند.

وی این نوع از درختان جنگلی را دارای ارزشی بالا ذکر کرد و با اشاره به جایگاه نخست صومعه سرا در تولید صنوبر افزود: کاشت صنوبر راهی مناسب برای جلوگیری از بریدن درختان جنگلی محسوب می شود.

فرجی ادامه داد: برای توسعه زراعت صنوبر، بابت هر هکتار کشت صنوبر 60 میلیون ریال وام پرداخت می شود.

وی تصریح کرد: تاکنون متقاضیان دریافت این تسهیلات، توانسته اند بالغ بر شش میلیارد ریال وام دریافت کنند.

بیش از 11 هزار هکتار از اراضی شهرستان صومعه سرا در غرب استان گیلان، به کاشت صنوبر اختصاص یافته است. 

فرمانده نیروی انتظامی رشت نیز نوزدهم فروردین ماه جاری از کشف و ضبط یکصد و 20 اصله چوب قاچاق در بخش خمام این شهرستان خبر داده بود.

استان گیلان 564 هزار هکتار جنگل و 222 هزار هکتار مرتع دارد.


مطالبه سه برابری بودجه شهرداری رشت
به گزارش تابناک گیلان، فاطمه شیرزاد در رشت با بیان اینکه بودجه شهرداری رشت در سال 94 برابر با 600میلیارد تومان است، اظهار داشت: شهرداری رشت حدود سه برابر بودجه نقدی امسال از شهروندان و دستگاه‌های دولتی مطالبه دارد.

وی با بیان اینکه ابتدا اعلام می‌شد مطالبات شهرداری رشت 60 میلیارد تومان است، افزود: در آخرین بررسی مشخص شد که مطالبات شهرداری رشت از دستگاه‌های دولتی و شهروندان از مرز 8000 میلیارد ریال گذشته است.

عضو هیئت رئیسه شورای رشت گفت: در حالیکه رشت نیازمند توسعه روزافزون بوده و با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند این میزان مطالبه برای مدیریتی شهری رشت قابل قبول نیست.

شیرزاد با بیان اینکه مکانیسم دریافت مطالبات 8 هزار میلیارد ریالی شهرداری رشت از دستگاه‌های اجرایی و شهروندان در شورای رشت در حال تهیه و بررسی است، تصریح کرد: با تزریق این میزان دارایی بسیاری از مشکلات شهرداری رشت در اجرای پروژه‌ها رفع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بودجه امسال شهرداری رشت به میزان 393 میلیارد تومان بودجه نقدی و 207 میلیارد تومان بودجه غیر نقدی لحاظ شده و توزیع آن از کل بودجه 25 درصد جاری و 75 درصد عمرانی است.

عضو هیئت رئیسه شورای رشت با اشاره به سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به گیلان، اظهار داشت: در این سفر با رایزنی‌هایی که صورت گرفته تصمیمات ویژه‌ای برای احیای رودخانه‌های رشت مصوب می‌شود.

شیرزاد با اشاره به وضعیت نامناسب مرکز دفن زباله سراوان رشت، افزود: کمک به ساماندهی لندفیل سروان نیز از مطالبات جدی شهروندان رشت است که در سفر هیئت دولت به گیلان مطرح و پیگیری می‌شود.


خزانه گیری 70 درصدی برنج در فومن
به گزارش تابناک گیلان، محمدرضا ابراهیم‌زاده در فومن، با اشاره به آغاز نخستین نشای برنج در این شهرستان، اظهار داشت: صبح امروز رحیم لنگری کشاورز روستای سرابستان از توابع بخش مرکزی شهرستان فومن در زمینی به مساحت دو هزار متر مربع با رقم بومی هاشمی اقدام به نشای برنج کرده است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت کشاورزی این شهرستان، افزود: تاکنون در 95 درصد اراضی این شهرستان شخم نخست زده شده و  70 درصد خزانه‌گیری احداث شده است.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان فومن با اشاره به آخرین وضعیت توزیع نهاده‌های کشاورزی، گفت: دو هزار و 500 تن انواع کود شیمیایی در شهرستان توزیع شده است.
ابراهیم‌زاده از کشاورزان خواست با استفاده از آب‌های سطحی و باران به شخم زمستانه اراضی کشاورزی خود اقدام کنند و با مدیریت منابع آبی سال زراعی خوبی را پشت سر بگذارند.

اخذ مصوبه اتمام مجتمع فرهنگی از دولت
به گزارش تابناک گیلان، شاهین جهانگیری‌بلورچیان ظهر امروز در نشست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان با اشاره به سفر هیئت دولت به گیلان اظهار کرد: نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی مصوبه اتمام مجتمع فرهنگی و هنری این شهرستان را از رئیس جمهور و دولت اخذ کرده است.

وی با بیان اینکه اتمام پروژه مجتمع فرهنگی لاهیجان موجب شادی هنرمندان این شهرستان شده است، تصریح کرد: مجتمع فرهنگی و هنری لاهیجان از سال 1380 آغاز به ساخت کرده و تاکنون تنها 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید تلاش بسیاری برای آغاز دوباره ساخت این مجتمع صورت گرفته است، تصریح کرد: از سال گذشته مجری ساخت این مجتمع به اداره کل ارشاد گیلان واگذار شده است.

وی از بهره‌برداری فاز نخست مجتمع فرهنگی‌‌ـ‌هنری لاهیجان شامل آمفی‌تئاتر در بهمن ماه امسال خبر داد و یادآور شد: سال گذشته اعتباری بالغ بر 19 میلیارد و 400 میلیون ریال برای اتمام ساخت فاز نخست اختصاص پیدا کرد.

جهانگیری‌ بلورچیان موافقت رئیس جمهور و دولت برای اتمام پروژه را بهترین عیدی دولت تدبیر و امید به هنرمندان لاهیجان عنوان کرد.

وی لاهیجان را یکی از شهرستان‌های مهم فرهنگی و هنری گیلان عنوان کرد و گفت: لاهیجان با وجود برخورداری از ظرفیت‌های زیاد بدون مکان مناسب برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری بود و در دو سال گذشته تمام مسئولان استان و شهرستان برای پیگیری اتمام ساخت مجتمع فرهنگی بسیج شدند تا به درخواست هنرمندان این شهرستان پاسخ مثبت دهند.

این مسئول تصریح کرد: با فراهم شدن امکانات لازم بهتر می‌توانیم فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی خود را به نسل جوان و آینده‌سازان ایران منتقل کنیم.

وی با اشاره به اینکه لاهیجان در تاریخ هنر ایران با اسامی بزرگان زیادی ثبت شده است، خاطرنشان کرد: هنرمندان لاهیجان در سطح کشور مطرح هستند و در بسیاری از جشنواره‌های ملی و بین‌المللی درخشیده‌اند.

جهانگیری‌بلورچیان خواستار استقبال هنرمندان لاهیجان از رئیس جمهوری شد.


قیمت رسمی خودروها در سال 94
روزنامه دنیای اقتصاد: در روزهایی که مشتریان ایرانی به هوای «تفاهم هسته‌ای لوزان» در رویای کاهش قیمت خودرو به‌سر می‌برند، خودروسازان داخلی قیمت جدید محصولات خود را مطابق با هزینه‌های دولتی، افزایش دادند.

بر این اساس، حداقل 200 هزار تومان و حداکثر 800 هزار تومان به قیمت خودروهای داخلی طی سال 94 اضافه شده؛ بنابراین نمایندگی‌ها خودروهای خود را با توجه به قیمت‌های جدید فاکتور می‌کنند.

آن طور که از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خبر می‌رسد، قیمت خودروهای تولید داخل از دیروز و متناسب با هزینه‌های دولتی شامل «مالیات بر ارزش افزوده»، «بیمه» و «شماره‌گذاری» و همچنین هزینه مربوط به «خدمات پس از فروش» افزایش یافته است.

خودروسازان تاکید می‌کنند که به جز «خدمات پس از فروش»، سایر هزینه‌های مذکور هر سال از سوی دولت در نظر گرفته می‌شوند و آنها (شرکت‌های خودروساز) سهمی از آن ندارند و به اصطلاح پولش به جیب دولت می‌رود.

در لیستی که خودروسازان برای نمایندگی‌های خود ارسال کرده‌اند، «بهای خالص یا نقدی» خودروهای تولیدی، جداگانه محاسبه شده و قیمت نهایی نیز با اضافه شدن هزینه‌های دولتی شامل «مالیات بر ارزش افزوده»، «بیمه» و «شماره‌گذاری»، به‌علاوه هزینه مربوط به «خدمات پس از فروش»، به دست آمده است. بر این اساس، مشخص می‌شود که هزینه‌های دولتی، نقش قابل توجهی در افزایش قیمت خودرو دارد و اگر این هزینه‌ها نبود، مشتریان ایرانی می‌توانستند خودروهای تولید داخل را ارزان‌تر خریداری کنند.

به‌عنوان مثال، قیمت تمام شده پراید در مدل 131، حدود 17 میلیون تومان برای سایپا و پارس خودرو از آب درمی‌آید، اما وقتی هزینه‌های دولتی به آن اضافه می‌شود، قیمت این مدل از پراید به حدود 20 میلیون تومان می‌رسد. با این حساب، نزدیک به سه میلیون تومان هزینه دولتی به خودروسازان و مشتریان تحمیل و به جیب دولت می‌رود.

در بین هزینه‌های رسمی تحمیلی دولت بر قیمت خودروهای داخلی، در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده بیشترین سهم را دارد، چه آنکه به واسطه آن، 9 درصد از بهای خالص خودرو به قیمت نهایی اضافه می‌شود. سال گذشته نرخ مالیات بر ارزش افزوده هشت درصد بود، اما امسال یک درصد دیگر به آن اضافه شد، تا عملا 9 درصد هزینه دولتی گریبان خودروسازان را بگیرد. در کنار این هزینه اما خودروسازان باید بابت مالیات شماره‌گذاری نیز رقمی را به بهای خالص محصولات خود اضافه کنند که البته عدد چندان بالایی نیست. همچنین نرخ بیمه نیز یکی دیگر از هزینه‌های دولتی است که در قیمت خودرو تاثیر دارد، هر چند شرکت‌های بیمه امسال و با وجود افزایش دیه، نرخ بیمه خودروهای د اخلی را چندان بالا نبردند.

جدا  از هزینه‌های موردنظر اما خودروسازان نیز رقمی معادل سه درصد بهای خالص محصولات خود را بابت خدمات پس از فروش به قیمت نهایی اضافه می‌کنند که برای خودرویی مانند پراید 131، چیزی حدود 500 هزار تومان برآورد می‌شود.

 هزینه خاموش

اما آن طور که خودروسازان می‌گویند، هزینه‌های تحمیلی دولت فقط به مالیات بر ارزش افزوده و بیمه و شماره‌گذاری محدود نمی‌شود و مشتریان خودروهای داخلی مجبور به تحمل هزینه‌ای خاموش نیز هستند. این «هزینه خاموش» اما «سود بانکی» نام دارد، چه آنکه به گفته خودروسازان، بانک‌ها بابت وام و تسهیلاتی که به آنها می‌دهند، سودی کلان دریافت می‌کنند و این «سود کلان» نزدیک به 20 درصد بر قیمت خودروهای تولید داخل می‌افزاید. 

داستان از این قرار است که خودروسازان داخلی به دلیل کمبود منابع مالی مجبور به اخذ وام و تسهیلات از بانک‌ها می‌شوند و در مقابل مجبورند سودهای کلانی حتی تا 35 درصد (به ادعای شرکت‌های خودروساز) بپردازند و در نهایت هزینه ناشی از این ماجرا، بر قیمت تمام شده خودروها اثری بزرگ می‌گذارد. اگر ادعای خودروسازان مبنی بر تاثیر 20 درصدی هزینه‌های بانکی بر بهای خودروهای داخلی را باور کنیم، با این حساب حدود سه میلیون و 500 هزار تومان از قیمت خودرویی مانند پراید 131، به جیب بانک‌ها می‌رود. در نتیجه با جمع زدن 3/ 5 میلیون تومان سهم بانک‌ها با سه میلیون تومان سهم دولت، در مجموع مشتریان مجبورند حدود 6/ 5 میلیون تومان پول اضافه بابت خرید خودروهای داخلی بپردازند، پولی که البته سهم خودروسازان نیست و گیر دولت و بانک‌ها می‌آید.

 باز هم افزایش قیمت؟

اگرچه خودروسازان داخلی تاکید دارند افزایش قیمت 200 الی 800 هزار تومانی محصولاتشان طی سال جاری، ناشی از هزینه‌های دولتی است، اما ظاهرا خود آنها نیز به دنبال اخذ مجوز افزایش قیمتی دیگر از شورای رقابت (مسوول فعلی قیمت‌گذاری خودرو) هستند. به گفته فعالان صنعت خودرو، با توجه به تورم موجود و همچنین افزایش دستمزد کارگران، قیمت خودروهای تولید داخل باید باز هم افزایش یابد، هرچند تحقق این خواسته جاده مخصوصی‌ها منوط به موافقت شورای رقابت است. البته آن طور که از شورای رقابت خبر می‌رسد، هنوز درخواستی مبنی بر افزایش قیمت خودرو به این شورا ارسال نشده و باید منتظر ماند و دید خودروسازان چه زمانی درخواست خود را به شورای رقابت می‌فرستند.

این در حالی است که شورای رقابت تابستان سال گذشته با افزایش میانگین 5/ 5 درصدی قیمت خودروهای تولید داخل موافقت و اعلام کرد این قیمت‌ها تا یک سال ثابت خواهند ماند. با این شرایط و اگر شورای رقابت بخواهد روی قول خود بایستد، نباید تا تابستان امسال به قیمت خودروهای داخلی بیفزاید. البته این بدان معنا نیست که شورای رقابت حتما در تابستان امسال دوباره مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر کند و شاید اصلا به این زودی‌ها دست به قیمت‌ها نزند.

 قیمت‌های جدید

اما ببینیم خودروسازان کشور در سال جدید و با توجه به هزینه‌های اضافه شده، چه قیمتی را برای محصولات خود در نظر گرفته‌اند.

ابتدا از ایران خودرو شروع کنیم، شرکتی که به طور متوسط 350 هزار تومان به قیمت محصولات آن (به جز ویتارا) طی سال جدید اضافه شده است. بر این اساس، پژو 405 بنزینی معمولی در حال حاضر با قیمتی نزدیک به 27 میلیون و 100 هزار تومان در نمایندگی‌های ایران خودرو به فروش می‌رسد و مدل دوگانه‌سوز آن نیز قیمتی حدودا 30 میلیون و 420 هزار تومانی دارد.

همچنین پژو پارس در مدل سال با قیمتی حدود 35 میلیون و 610 هزار تومان به فروش می‌رسد و قیمت مدل دوگانه‌سوز آن نیز حدودا 36 میلیون و 770 هزار تومان به نمایندگی‌ها اعلام شده است. با توجه به قیمت اعلام شده برای پارس سال، این خودرو در مقایسه با سال گذشته افزایشی 600 هزار تومانی را به خود می‌بیند. در مورد پارس ELX فول نیز خبر می‌رسد که این محصول در نمایندگی‌های ایران خودرو با قیمتی حدود 38 میلیون و 940 هزار تومان به فروش می‌رسد.

در بین مدل‌های پژو 206 نیز قیمت تیپ 5 این خودرو حدودا 36 میلیون و 700 هزار تومان برای سال جدید تعیین شده و V8 (206 صندوقدار) نیز قیمتی نزدیک به 37 میلیون و 235 هزار تومان در نمایندگی‌های ایران خودرو دارد.

طبق لیست جدید ایران خودرو، برای سمند در مدل SE قیمتی در حدود 27 میلیون و 440 هزار تومان در نظر گرفته شده و سمند سورن بنزینی نیز با قیمتی نزدیک به 36 میلیون و 745 هزار تومان در نمایندگی‌های ایران خودرو به فروش می‌رسد.

ایران خودرویی‌ها اما برای تندر-90 مدل E1 خود قیمتی برابر با 33 میلیون و 662 هزار تومان در نظر گرفته‌اند و قیمت تندر E2 نیز حدودا 37 میلیون و 292 هزار تومان تعیین شده است. همچنین تندر-90 اتومات نیز از این پس قیمتی برابر با 47 میلیون و 195 هزار تومان در نمایندگی‌ها خواهد داشت.

بشنویم اما از قیمت رانا و دنا؛ طبق اعلام ایران خودرو به نمایندگی‌ها، قیمت رانا در مدل LX، حدودا 33 میلیون و 235 هزار تومان تعیین شده که در مقایسه با سال گذشته، رشدی حدودا 450 هزار تومانی را به خود می‌بیند.

از دنا نیز خبر می‌رسد که ایران خودرو با افزایشی 400 هزار تومانی، قیمت این محصول را برای سال جدید حدود 42 میلیون و 395 هزار تومان تعیین کرده است. همچنین قیمت سوزوکی گرندویتارا در کلاس 8 این خودرو، حدود 129 میلیون تومان تعیین شده و این در حالی است که کلاس 5 آن قیمتی برابر با 124 میلیون و 860 هزار تومان در نمایندگی دارد.

اما طبق لیستی که سایپا و پارس خودرو به نمایندگی‌های خود ارسال کرده‌اند، در مجموع حدود 200 هزار تومان به قیمت پراید و تیبا اضافه شده است. به‌عنوان مثال، پراید 131 در مدل SE و با موتور جدید M13، در حال حاضر قیمتی برابر با 19 میلیون و 920 هزار تومان دارد که در مقایسه با نرخ سال گذشته، حدود 200 هزار تومان گران شده است. همچنین پراید 132 در مدل SE با موتور M13 نیز قیمتی برابر با 19 میلیون و 800 هزار تومان دارد و پراید 141 هم با قیمتی برابر با 19 میلیون و 520 هزار تومان در نمایندگی‌ها به فروش می‌رسد.

در مورد تیبای مدل SX با موتور M15 نیز خبر می‌رسد که این خودرو هم اکنون قیمتی معادل 23 میلیون و 950 هزار تومان در نمایندگی‌ها دارد. قیمت تیبا2 یا همان تیبای‌هاچ بک نیز در سال جدید به 27 میلیون و 170 هزار تومان رسیده است.

در بین دیگر محصولات سایپا اما سراتو در مدل اتومات خود قیمتی برابر با 90 میلیون و 790 هزار تومان دارد و مدل دنده معمولی آن (با موتور 1600 سی سی) نیز 75 میلیون و 650 هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت سراتو در مقایسه با سال گذشته حدود 800 هزار تومان افزایش یافته است.   





منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار