کد خبر: ۲۲۷۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹ 09 May 2016


مدير آب و خاك جهاد كشاورزي استان البرز، كمبود اعتبار را اساسي ترين مشكل و گره در اجراي طرح هاي آبياري نوين در استان برشمرد.

حجت الله رضايي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينكه بخش عظيمي از ذخاير و منابع آب كشور در حوزه كشاورزي و باغداري مصرف مي‌شود، گفت: اما ميزان مصرف آب در كشاورزي البرز از ميانگين‌ كشوري پايين‌تر است.

وي افزود: در گذشته اعلام مي‌شد كه ايران جزء مناطق نيمه‌خشك جهان است، اما امروزه با متوسط بارندگي 250 ميلي‌متر و تبخير يك‌هزار و 700 ميلي‌متر در سال، در حوزه كشورهاي خشك جهان تقسيم‌بندي مي‌شود.

اين مسئول گفت: مشكل كم‌آبي به يك چالش جدي در استان البرز تبديل شده و اگر منابع آب موجود را به درستي مديريت نكنيم، در آينده نزديك با مشكلات بسياري زياد و حتي غيرقابل جبراني روبه‌رو مي‌شويم.

وي افزود: مديريت مناسب منابع آبي يكي از راهكارهاي اساسي براي برون رفت از معضل كم آبي و خشكسالي است كه در بخش كشاورزي با اجراي سيستم هاي نوين آبياري مي توان منابع آبي را به درستي مديريت كرد.

وي به اجراي اين طرح در استان اشاره كرد و بيان داشت: اجراي سيستم هاي نوين آبياري تحت فشار در چهار هزار هكتار از اراضي كشاورزي استان پيشنهاد شده كه براي اجراي آن 280 ميليارد ريال اعتبار مورد نياز است.

رضايي گفت: در حاليكه اگر افزايش حدود 15 درصدي هزينه ها در نظر گرفته شود، اين مبلغ به 320 ميليارد ريال افزايش مي يابد.

وي با اشاره به اينكه متاسفانه كمبود اعتبار در سال گذشته منجر به اجراي ناچيزي از اين طرح شد، افزود: سال گذشته 110 ميليارد ريال براي اجراي اين طرح ها مصوب شد در حاليكه فقط 10 درصد آن تخصيص داده شد.

مدير آب و خاك جهاد كشاورزي البرز بيان داشت: هم اكنون حدود 50 ميليارد ريال به كشاورزان براي اجراي اين طرح ها مقروض هستيم.

***پوشش تمام اراضي كشاورزي البرز تا 10 سال آينده

رضائي در ادامه به برنامه چشم انداز اجراي طرح هاي آبياري تحت فشار در استان اشاره كرد و گفت: بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده پيش بيني مي شود در يك برنامه 10 ساله تمام اراضي استان كه پتانسيل اجراي اين طرح را داشته باشند، تحت پوشش قرار گيرند.

تاكنون حدود 12 هزار هكتار از اراضي استان البرز اعم از باغي و زراعي زيرپوشش سيستم هاي آبياري نوين قرار گرفته اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار