کد خبر: ۲۳۲۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹ 18 May 2016


رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز با اشاره به فعالیت واحدهای صنعتی و سنتی زیادی در استان، گفت: سالانه 413 هزار تن شیر توسط این واحدها تولید می شود.

به گزارش ایرنا، سید مجید موسوی روز چهارشنبه در آئین افتتاح پنجمین همایش ملی دوسالانه هلشتاین ایران که در موسسه علوم دامی کشور واقع در کرج برگزار شد، به ارائه گزارشی اجمالی از وضعیت دامپروری های استان پرداخت و گفت: استان البرز دارای قابلیت های بسیار مناسبی در حوزه دامپروری است.

وی افزود: فعالیت تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با انگیزه، وجود پایانه های صادراتی فرودگاه پیام، تنوع اقلیم مناسب که مراتع غنی طالقان تا کویر اشتهارد را شامل می شود، وجود مراکز علمی تحقیقاتی بخش دامپروری و سرمایه گذاری قابل توجه در بخش دام و طیور از جمله این قابلیت ها است.

وی اظهار داشت: فعالیت واحدهای بزرگ صنعتی دام و طیور و دسترسی به بازار مصرف کلان شهر تهران از دیگر قابلیت های این استان در حوزه دامپروری است.

موسوی با توجه به این قابلیت ها، به ارائه سیاست ها و برنامه های بخش امور دام استان البرز پرداخت و گفت: فعال نمودن ظرفیت های نیمه فعال واحد های تولیدی دام و طیور با هدف ارتقا کمی تولید و در راستای سرمایه گذاری انجام شده در بخش، سازماندهی، نظارت- هدایت و حمایت از بهره برداران، تولید کنندگان و تشکل های بخش با حداکثر تعامل با خبرگان و نخبگان بخش کشاورزی و ایجاد سیستمی پویا و پاسخ گو از جمله این سیاست ها و برنامه ها است.

وی دیگر سیاست های این بخش را بهره گیری از حداکثر ظرفیت های قانونی در نظام جامع دامپروری و ارتقاء بهره وری استفاده از تشکل های فارغ التحصیلی خصوصاً شرکت های مشاوره ای و سایر بخش های غیر دولتی جهت علمی نمودن و اقتصادی کردن تولید دانست.

موسوی بیان داشت: توانمندی سازی تشکل های مرتبط و ظرفیت پذیر نمودن تشکل ها و سایر بخش های غیر دولتی جهت پذیرش صد در صد امور تصدی گری و اجرای مدیریت یکپارچه تولید و تلاش در جهت افزایش کیفی محصولات به موازات کمیت و تولید محصولات سالم دام از دیگر این برنامه ها است.

وی با اشاره به اینکه توسعه مقوله مکانیزاسیون در امور دام و طیور و شیلات استان دیگر سیاست استان در این حوزه است، اضافه کرد: در توسعه مکانیزاسیون تسهیلات مناسب با سود 16 درصد و بازپرداخت پنج ساله به بهره برداران اعطا می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه در استان البرز 2620 واحد دامی فعال وجود دارد، گفت: در این واحدها 61 هزار راس گاو شیری وجود دارد که 413 هزار تن میزان تولید شیر این گاوها می باشد.

وی افزود: از این تعداد 312 واحد، صنعتی بوده و 3200 واحد دامداری کوچک روستائی وجود دارد که دام های شیری و پرواربندی را پرورش می دهند که میزان تولید گوشت قرمز از طریق این واحدها سالانه 17 هزار و 762 تن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز به میزان مصرف سرانه محصولات دامی در استان اشاره کرد و گفت: سرانه مصرف شیر در استان 95 کیلوگرم، گوشت قرمز 11 کیلوگرم، شیر 105/45 کیلوگرم

است.

وی با اشاره به مشکلات موجود بخش در استان افزود: کمبود منابع آبی و اولویت قرار گرفتن آب شرب کلان شهر ها، افزایش قیمت زمین و تغییرکاربری اراضی کشاورزی و ساخت و ساز غیر مجاز

کمبود منابع مالی در بخش و وابستگی کشور به بعضی ازنهاده هابرای تولیدمحصولات کشاورزی از جمله این مشکلات است.

موسوی، بالا رفتن جهشی هزینه تولید با آزاد سازی انرژی و سایر نهاده های مورد نیاز، نگاه غیرجامع به سیاستگذاری درتوسعه صادرات محصولات کشاورزی و توسعه محدویت شهر ها و قرارگرفتن واحد های دامداری در محدودی شهری و محدودیت کشت علوفه از دیگر مشکلات است.

پنجمین همایش ملی هلشتاین به مدت دو روز در موسسه علوم دامی کشور در کرج در حال برگزاری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار