کد خبر: ۲۳۷۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۱ 29 May 2016
قرق‌بانان و جنگل‌بانان از هیچ‌گونه امکاناتی برخوردار نبوده و محافظ سرمایه بی‌در و پیکر هستند.

به گزارش تابناک مازندران، مازندران با داشتن جنگل‌های سرسبز و انبوه از موقعیت ممتازی در کشور برخوردار بوده که وظیفه همه است این سرمایه عظیم را به نسل آینده انتقال دهند؛ در این زمینه افرادی به‌عنوان قرق‌بان و جنگل‌بان فعالیت می‌کنند که متأسفانه به‌عنوان نیروهای حافظ منابع‌طبیعی از کم‌ترین حقوق و مزایا برخوردار هستند.

این نیروها در برخورد با متخلفان نمی‌دانند چگونه باید برخورد کنند و نیاز به پشتیبان نیروهای انتظامی است، حال آنکه تا رسیدن این نیروها امکان هر نوع حادثه‌ای برای قرق‌بانان و جنگل‌بانان وجود دارد یا زمانی باخبر شوند که واقعاً کار از کار گذشته است.

این افراد با وجود خدمت خالصانه در طبیعت باید درجه نظامی خاص خود را داشته باشند و مسلح باشند در حالی‌که از این خواسته به‌حق محروم هستند.

حمله مسلحانه قاچاقچیان به جنگل نور و شهادت یکی از قرق‌بانان منطقه شاید یکی از هزاران حوادثی باشد که برای این افراد رخ داده و نمی‌توان ساده از کنار این مسائل گذشت.

ناتوانی دولت در نظارت و کنترل سلاح موجب محدودیت قانون شده و یا نارسایی قانون و مجلس موجب عدم تأمین امنیت محیط‌بانان است.

البته طرح ممنوعیت برداشت چوب از جنگل نیز،بحث قاچاق را افزایش داده است.

یک قرق‌بان در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: برای محافظت از عرصه‌های جنگلی هیچ سلاحی نداریم، تنها سلاح ما تبر است.

وی ادامه داد: در زمینه حفاظت از عرصه‌های طبیعی هیچ‌گونه امنیت جانی نداریم حتی از داشتن بی‌سیم برای اطلاع‌رسانی محروم هستیم کما اینکه در برخی نقاط جنگلی امکان برقراری تماس با تلفن همراه وجود ندارد و در صورت بروز مشکل واقعاً نمی‌دانیم چه حادثه‌ای پیش می‌آید.

این قرق‌بان افزود: حقوق دریافتی ما بسیار ناچیز است و اضافه کار نیز تعلق نمی‌گیرد؛ البته الان دو ماه است که حقوق دریافت نکردیم.

وی یادآور شد: قرار بود اسپری در اختیار ما قرار دهند که تاکنون این موضوع محقق نشد.

این قرق‌بان تصریح کرد: در صورت بروز مشکل همه اتفاقات به گردن قرق‌بان است هیچ‌گاه نمی‌گویند جنگل‌بان بود بلکه یقه قرق‌بان را می‌گیرند؛ همکار منابع‌طبیعی که در شهرستان نور به شهادت رسید در رسانه‌ها اعلام کردند جنگل‌بان بوده در صورتی‌که قرق‌بان بود.

وی با اعلام اینکه حتی از داشتن کارت شناسایی برای برخورد با متخلفان محروم هستیم، اظهار کرد: چند وقت اخیر جلوی راننده نیسان حامل چوب را گرفتم که یقه من را گرفت و گفت این لباس در اختیار همه قرار دارد کارتت را نشان بده هر فردی می‌تواند این لباس را تهیه کند.

این قرق‌بان در پایان گفت: در هنگام گشت‌ها زمانی در برخورد با متخلفان موفق هستیم که فرد ما را بشناسد در غیر این صورت از داشتن کارت شناسایی که نشان دهد به‌عنوان قرق‌بان فعالیت داریم محروم هستیم.

معاون عملیات اداره‌کل منابع‌طبیعی و آب‌خیزداری مازندران ـ منطقه ساری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در یک دوره زمانی در هر جنگل‌بانی حدود 25 نیروی حفاظتی و 10 قرق‌بان فعالیت داشتند که در حال حاضر به کم‌تر از پنج نیرو رسیده است.

عبدالرحیم اسماعیلی بیان کرد: با توجه به اهمیت حفاظت از جنگل به‌عنوان سرمایه‌ای عظیم، قرق‌بانان و جنگل‌بانان از هیچ‌گونه امکاناتی برخوردار نبوده و محافظ سرمایه بی‌دروپیکر هستیم.

وی ادامه داد: همچنین قرق‌بانان و جنگل‌بانان حقوق ناچیزی دریافت می‌کنند و واقعاً در تأمین مخارج زندگی خود با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

معاون عملیات اداره‎کل منابع‌طبیعی و آب‌خیزداری مازندران ـ منطقه ساری با اشاره به جذب 100 نفر به‌عنوان نیروی طرح صیانت، اضافه کرد: این نیروها نیز هیچ‌گونه اختیاری ندارند، در صورتی‌که این نیروها به‌عنوان نیروهای قراردادی جذب شوند می‌توانیم از ظرفیت آنان استفاده شود.

اسماعیلی یادآور شد: همچنین اگر قرق‌بانان نیز به‌عنوان نیروهای حفاظت جذب شوند با قدرت بیشتری با افراد متخلف و قاچاق‌چیان می‌توانند برخورد کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به بررسی‌های انجام‌شده فردی که قرق‌بان جنگل نور را روز جمعه هفته گذشته به شهادت رساند دارای چندین فقره تخلف ازجمله شرارت، زورگیری و حمل و استعمال موادمخدر بود که درخواست ما از مراجع قضایی این است که در سریع‌ترین زمان ممکن به اشد مجازات محکوم شود.

معاون عملیات اداره‌کل منابع‌طبیعی و آب‌خیزداری مازندران ـ منطقه ساری با اعلام اینکه جامعه جنگل‌بانی، جامعه ضعیفی هستند، اظهار کرد: به‌ویژه در بخش حفاظت نیازمند پشتیبانی نیروی انتظامی بوده و از قدرت لازم برای دستگیری متهمان برخوردار نیستند.

اسماعیلی ادامه داد: زمانی‌که قاچاقچیان چوب با اره موتوری و یا خودرو توقیف می‌شوند براساس ماده 215 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 باید ادوات آنان به‌نفع دولت ضبط شود؛ سؤال ما این است چرا باید بعد از 48 ساعت برگردانده شود؟

وی در مورد قرار دادن امکاناتی از جمله اسپری و شوکر در اختیار قرق‌بانان، گفت: باید این نیروها تحت آموزش‌های لازم قرار گیرند سپس این امکانات در اختیارشان قرار می‌گیرد؛ البته استفاده از این ابزار نیز مشکلات قضایی وجود دارد.

/ در حال حاضر تعداد نیروهای قرق‌بان و جنگل‌بان برای حفاظت از جنگل‌های مازندران کافی نیست و همچنان شاهد بحث قاچاق چوب و مسائلی از این قبیل هستیم که نیاز است که مسئولان در برنامه‌ریزی‌ها بیشتر به این موضوع توجه کنند و نباید به سادگی از این مسائل بگذرند.

فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار