یک جامعه‌شناس با طرح این پرسش که چرا مشکل اعتیاد در جامعه حل نمی‌شود به چرایی رشد خزنده این بیماری در جامعه ایرانی و دلایل ناکارآمدی راه‌های درمانی این آسیب اجتماعی در کشور و استان سمنان پرداخت.
کد خبر: ۲۴۶۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹ 15 June 2016
علیرضا ایزدبور اظهار کرد: اعتیاد، علل جسمی‌، روانی و اجتماعی مختلفی دارد ولی ما در ایران، تمرکزمان تنها بر روی علل جسمی است و لذا به درمان‌هایی مثل سم‌زدایی روی آوردیم. این در حالی است که در درمان این آسیب اجتماعی، مداخلات اجتماعی و روانی را نادیده گرفته و یا مشکل خانواده و اشتغال فرد معتاد را حل نکرده‌ایم.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان از اعتیاد و طلاق به‌عنوان جدی‌ترین و بیشترین آسیب‌های کشور و به تبع آن استان سمنان نام برد و گفت: این آسیب‌ها از سال 87 سیر صعودی گرفته است همچنان‌که در حال حاضر متاسفانه اعتیاد زنان به سمت دو رقمی شدن می‌رود .

وی از آسیب‌هایی که در بستر خانواده‌ها روی می‌دهد به عنوان بخش مهمی از آسیب‌های اجتماعی نام برد و خاطرنشان کرد: این آسیب‌ها شامل همسر آزاری، کودک‌آزاری‌، معلول‌آزاری و سالمند آزاری و... است که متاسفانه به درستی منعکس نمی‌شود اما آمار قابل توجهی در جامعه به خود اختصاص می‌دهند.

این جامعه‌شناس با اشاره به دلایل و چرایی بسیاری از خشونت‌های خانگی در جامعه ایرانی، گفت: علت بسیاری از خشونت‌های خانگی و کتک کاری‌ها عدم ارتباط و تعامل صحیح در بستر خانواده است.

وی با بیان اینکه امار اعتیاد در زنان در 10 سال گذشته از سه درصد به هشت درصد رسیده گفت: امروزه به علت صنعتی شدن جوامع و شهرنشینی و گسترش ارتباطات اجتماعی میزان اعتیاد در بین خانم‌ها رو به فزونی است.

ایزدبور با اشاره به نقش آسیب‌های اجتماعی در شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی دیگر، اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی هیچ وقت تک علتی نیستند بلکه مجموعه‌ای از علل در بوجود آمدن انها موثر است، مانند اعتیاد که می‌تواند باعث روی آوردن افراد به سرقت نیز شود و یا سارق مرتکب قتل نیز شود یا علت‌های مختلف که سبب طلاق می‌شوند و طلاق موجب کودک ازاری می‌شود و یا همچنین فرد بیکار به سمت اعتیاد روی آورده و فردی که کار دارد معتاد شود و کارش را از دست بدهد.

استاد دانشکده روانشناسی دانشگاه سمنان افزود: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی حتما باید به این شبکه علی و مجموعه علل توجه شود .
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار