رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: اکنون فضای مجازی علت آسیب‌های اجتماعی را تغییر داده است به طوری که اکنون عامل طلاق نبود امکانات و پول نیست و منشأ اعتیاد هم بیکاری نیست چرا که آمار اعتیاد در کارگاه‌های تولیدی بالا رفته است.
کد خبر: ۳۱۷۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴ 25 October 2016
انوشیروان محسنی بندپی در همایش فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی، گفت: برای اولین بار است که دستگاه‌های حکومتی به کمک دستگاه‌های دانشگاهی و مردمی به دغدغه آسیب‌های فضای مجازی پرداخته‌اند و این همایش را برنامه‌ریزی کرده‌اند.
 
وی ادامه داد: با گسترش فناوری اطلاعات و فضای رسانه‌ای، شرایطی را شاهدیم که با اشکال و کارکردهای متفاوت همه زندگی ما را دچار اثرات مثبت و منفی می‌کند. از شبکه‌های اجتماعی و استفاده از دستگاه‌های نوین مثل اینترنت و گوشی‌های هوشمند صحبت می‌شود که اثرات تحول‌زایی را در زندگی ما به همراه دارد.
 
محسنی گفت: اگر نظارت درستی نداشته باشیم این اثرات می‌تواند به همراه تهدید باشد چرا که ارزان بودن اطلاعات، در دسترس بودن آن، فرا مرزی، اقتصادی و بدون سانسور بودن این اطلاعات می‌تواند شرایطی را فراهم کند که به آسیب منجر شود.
 
رئیس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه باید از فضای مجازی به عنوان ظرفیت و ابزار در همه ابعاد زندگی استفاده کرد، گفت: این فضا و شبکه‌ها می‌تواند حتی به تهدید فرهنگی، اخلاقی، سیاسی و امنیتی منجر شود.
 
وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی به عنوان متولی اصلی پیشگیری از بروز و شیوع آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها در زندگی واقعی و در فضای مجازی احساس وظیفه کرده است.
 
محسنی گفت: متأسفانه خروجی برخی از آسیب‌ها در فضای مجازی باعث افزایش طلاق، اعتیاد و اختلالات روحی و روانی شده است حتی به کم شدن فضای گفت‌وگو در خانواده‌ها نیز منجر شده و از آسیب‌های فضای مجازی می‌توان به انزوا، افسردگی و تغییر سبک زندگی اشاره کرد.
 
رئیس سازمان بهزیستی کشور از ایجاد دبیرخانه دائمی بررسی آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی خبر داد و گفت: تدوین و محتوای پژوهش و ارتقای مهارت رسانه‌ای از محورهایی است که در این کارگروه‌ها بحث می‌شود و باید نسبت به مهار، کنترل و کاهش آسیب‌ها در ابعاد جدیدش برنامه‌ریزی کرد.
 
وی ادامه داد: اکنون آسیب‌های اجتماعی تغییر کرده‌اند به طوری که در شمال شهر تهران از هر 2.2 ازدواج، یک طلاق رخ می‌دهد در حالی که در روستاها به ازای هر 6 ازدواج یک طلاق است. همچنین زمانی درگیری و طلاق به دلیل نبود امکانات و پول بود اما اکنون تفاوت کرده است.  
 
محسنی بندپی تصریح کرد: در گذشته منشأ اعتیاد بیشتر بیکاری بود اما اکنون در کارگاه‌های تولیدی، آمار اعتیاد بالا رفته است بنابراین باید برنامه‌هایمان را بازنگری کنیم تا بتوانیم آسیب‌ها را کنترل کنیم.
 
* غربالگری ژنتیک برای 40 هزار زوج ایرانی
 
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برنامه‌های پیشگیری از معلولیت‌ها، گفت: سالانه 30 هزار معلول متولد می‌شود به همین دلیل در دو استان کرمان و یزد غربالگری و آزمایش ژنتیک را اجباری کرده‌ایم و در 29 استان دیگر به صورت پایلوت در یک شهرستان، این کار را آغاز کردیم.  
 
وی ادامه داد: در بررسی‌های انجام شده 40 هزار زوج غربالگری ژنتیک شده‌اند که 30 درصد آنها به مشاوره احتیاج داشته و 20 درصد آزمایش ژنتیک انجام داده‌اند و امیدواریم تا 5 سال آینده معلول‌زایی کم و آسیب‌ها کنترل شوند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار