راه رفاه سیستان و بلوچستان از صنعت می‌گذرد
وزیر کشور می‌گوید که نظام برنامه‌ریزی ایران متعلق به ۴۰ سال قبل است. اقدامات خوبی برای توسعه در این منطقه در حال آغاز است؛ مهمی که نباید به مشابه بسیاری از پروژه ها به دست فراموشی سپرده شود.
کد خبر: ۳۱۹۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۰ 29 October 2016


وزیر کشور گفت در فاصله ۱۰ دقیقه‌ای از زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان، حدود ۲۵۰ هزار نفر از مردم با امکانات، شرایط و استانداردهای ۱۰۰ سال قبل زندگی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عبدالرضا رحمانی فضلی این اظهارات را در «چهارمین همایش پیشرفت و توسعه علمی کشور» بیان کرد.

وی گفت: «در فاصله ۱۰ دقیقه از شهر زاهدان، با جایی مواجه می‌شوید که ۲۵۰ هزار نفر با استاندارد‌ها، سطح زندگی و شرایط ۱۰۰ سال قبل زندگی می‌کنند».

رحمانی فضلی اشاره‌ای به نام این شهرستان و یا منطقه نکرده است.

وزیر کشور همچنین گفت که دو لشگر برای «ایجاد امنیت و جبران نبود توازن» در استان سیستان و بلوچستان مستقر هستند، در حالی که هزینه نگهداری این دو لشکر «دو برابر نیاز سرمایه‌گذاری» برای توسعه این استان است.

وزیر کشور افزود که نظام برنامه‌ریزی ایران متعلق به ۴۰ سال قبل و یک نظام «متمرکز بخشی» است و نظام بودجه‌ریزی کشور نیز بر اساس فعالیت و جمعیت است.

وی اضافه کرد: «بر این اساس، بقیه مردم مناطق کشور باید محل زندگی خود را ترک کنند و به شهرهای بزرگ بیایند که آن نیز برای کشور هزینه‌بر است».

بر اساس آمار‌ها، استان سیستان و بلوچستان به لحاظ بسیاری از شاخص‌ها وضعیت نامناسبی دارد.

ناصر کاشانی نماینده زاهدان در مجلس نهم بهمن‌ماه پارسال اعلام کرده بود که این استان «در تمامی شاخص‌های توسعه مقام آخر» را دارد.

مهدی طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز اعلام کرده بود که سیستان و بلوچستان جزو سه استان ایران به لحاظ «شرایط بسیار نا‌امن غذایی» است و حدود یک پنجم کودکان زیر پنج سال در این استان، دچار مشکلات لاغری، کم وزنی و کوتاهی قد هستند.

مرتضی رییسی معاون وزیر آموزش و پرورش نیز روز یکم آبان گفته بود که استان سیستان و بلوچستان در سال ۹۳ بیشترین تعداد کلاس‌های «خشت و گلی» را داشته است.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، از جمعیت دو میلیون و ۳۵۰ هزار نفری استان سیستان و بلوچستان، بیش از ۶۴۰ هزار تن بی‌سواد هستند.

این استان یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز زمینی مشترک با کشورهای پاکستان و افغانستان دارد و یکی از مسیرهای اصلی ورود مواد مخدر به داخل ایران محسوب می‌شود.

شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده، اسفندماه ۱۳۹۴ گفته بود: «ما روستایی را در سیستان و بلوچستان داریم که تمامی مردان آن روستا اعدام شده‌اند».

 البته دولت در سال های اخیر اقدامات بسیار مطلوبی را در این استان برای توسعه و رفع فقر و محرومیت انجام داده است که از آن جمله می‌توان به گازکشی، احداث قطب سوم پتروشیمی کشور در زمینی بالغ بر 1200 هکتار [که به گفته کارشناسان توانایی ایجاد اشتغال برای همه بیکاران استان سیستان و بلوچستان و استان‌های همجوار را دارد]، ایجاد صنایع مختلف فولاد، خودرو سازی و... در چابهار، تلاش در جهت تصویب منطقه آزاد سیستان و... که اتمام این طرح ها و آغاز به کارشان رشدی اساسی در بسیاری از شاخص های اشتغال، امنیت و رفاه در استان ایجاد می‌کند؛ امری مهم که تحقق آن به همت مسئولین نیاز دارد.
 


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
وا اسفا
یک طلبه خانم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
اگر واقعی باشد این داستان که ای وای.ما مسلمانیم و در کشورمان چنین محرومینی داریم؟
محمد علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
سلام ببخشید. نه از وا اسفا نه از وا ویلا من و شما. کاری درست شده ونه هم میشود باید دست همت را همه ملت ایران به زانو بگیرند و در مقاطعی هم با کمک مسئولین که متاسفانه با عده هایی بزرگ که بعضا در شرایط اقتصادی دور از دس رس بیان میشود وکم هم نیستند وعده های داده شده که تاکنون محقق نشده فقط به بی اعتمادی دامن می زند میشود از کارهای کوچک وبالقوه هر منطقه بدور از خودنمای های فردی که گاها به امید اب و نانی انجام میشود ومتاسفانه باشکست همراه میشود شروع کرد زیر بنا و کمکی باشد به اقتصاد مقاومتی عنوان شده از جانب رهبر معظم هم کمک که باز کردن و به ریز شدن به انها در این مقال نمی گنجد وانشاالله اگر مقدور شد در ملاقات با امام جمعه محترم زابل مطرح خواهم نمود والسلام
محمود داوری از زاهدان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
خدا به ما رحم کند که در آسایشیم و آنان اینگونه در مضیقه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
محمود. سلام ما همه صورتهایمان را باسیلی سرخ نگه میداریم درامدها فعلی کارکنان دولت کار گران وبهتر بگوییم ن90% جامعه تکافو زندگی را نمی کند با گرفتار در استان بیشرا.
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
در زمینه ساخت مدارس ، بی برنامگی در استان بی داد می کند در زابل روستای بسیار کم جمعیتی یافت می شود که با وجود داشتن مدرسه، اقدام به ساخت مدرسه جدیدی بزایش کرده اند این در حالی است که مناطق جنوبی استان هر ده روستا یه مدرسه بسیار کهنه دارن .
جاسم صبری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
اشتغال برای همه بیکاران؟؟؟
این که خیلی مهم و بزرگ و خوب است
محمد علی کاظم نژادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
سلام گزارش تصویری 250 هزار در فاصله ای از زاهدان در تابناک دیدم به قول دوستمان وااسفا متاسفانه اصلاح.وضع رقت بار استان وخصوصا سیستان جز به همت روشنفکران وتحصیل کرده گان سیستانی وبلوچستانی با تاسی از شعر شکرانه بازو توانا بگرفتن دست نا توان است وجمع شدن همه سیستانیها سراسر کشور در سایتی در دنیای مجازی وگغتگو مباحثه و دادن ایده وانتقال انها با صدای بلند و رسا به گوش دولت ومسئولین راه دیگری ندارد جناب اقای دکتر خمر ریاست دانشگاه واساتید محترم دانشگاه زابل همت کنید اینچین سایتی را ایجاد کرده ده طرح قابل توجیه.از من حقیر وخاک پای سیستانیهای باغیرت وشرف گرفته بلکه صدها و بیشتر طرح وایده از سوی استادان وفرهیخته گان بومی این مرز در یافت خواهید نموده که راه گشای دولت و باعث نجات مردم محروم این خطه خواهد شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار