محسن پورسیدآقایی با حضور در بخش خبری ساعت 21 شبکه اول سیما، ضمن عذرخواهی بابت برخورد دو قطار مسافربری در هفت‌خوان سمنان و جان باختن بیش از 40 هموطن اعلام استعفا کرد. او گفت که آخوندی، وزیر راه استعفای او را پذیرفته است. اندکی بعد، متن موافقت وزیر راه با استعفای معاونش منتشر شد و جالب اینکه وزیر آنچنان در پذیرش این استعفاء و کاهش فشار از روی خود تعجیل نموده که با استعفاء به تاریخ یک سال دیگر موافقت کرده است!
کد خبر: ۳۳۵۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۷ 26 November 2016
پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در پی برخورد دو قطار مسافربری در هفت‌خوان استعفا کرد. وزیر راه استعفای او را پذیرفته است.

به گزارش «تابناک»، محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور در بخش خبری ساعت 21 شبکه اول سیما، ضمن عذرخواهی بابت برخورد دو قطار مسافربری در هفت‌خوان سمنان و جان باختن بیش از 40 هموطن اعلام استعفا کرد. او گفت که آخوندی، وزیر راه استعفای او را پذیرفته است. اندکی بعد، متن موافقت وزیر راه با استعفای معاونش منتشر شد و جالب اینکه وزیر آنچنان در پذیرش این استعفاء و کاهش فشار از روی خود تعجیل نموده که با استعفاء به تاریخ یک سال دیگر موافقت کرده است!
 
مدیرعامل راه‌آهن از سمت خود استعفا داد
پورسعید آقایی ضمن تسلیت و عذر خواهی از بازماندگان حادثه قطار  گفت: این خطا ها در مدیریت راه آهن و پرسنلی که تحت نظر مدیریت راه آهن بوده رخ داده است و من به عنوان یک مسئولیت اجتماعی و برای اظهار همدردی با بازماندگان این سانحه استعفای خود را تقدیم و وزیر آن را پذیرفتند. برای اینکه نشان دهم مدیران مسئولیت را می شناسند و خطا به عهده مدیران هم است این اقدام انجام شده است. موضوع را کمیسون سوانح راه آهن زیر نظر وزیر بررسی می کنند و جزئیات اعلام خواهد شد.

او در خصوص سیستم هوشمند رونمایی شده در سال 1393 افزود: این سیستم، بسیار پیشرفته است و قبل از وقوع این حادثه در زمانیکه قطار به سمت قطار در حال توقف در حال حرکت بوده ،قطار را متوقف کرده و ترمز می گیرد. پس از توقف قطار توسط سیستم خطای انسانی رخ داده است و لوکوموتیو ران با ارتباط با مرکز و بررسی از طرف مسئول مربوطه که تازه بر سر شیفت آمده بود راهنمایی غلط دریافت می کند. مسئول مربوطه به لوکوموتیوران می گوید که قطار را از سیستم خارج و به صورت دستی حرکت دهد. به علت در شیب بودن مسیر قطار بعد از 4 دقیقه به محل مورد نظر می رسد و به علت در پیچ بودن ،قطار تنها 6 ثانیه جلوتر می تواند ترمز کند.

معاون وزیر راه در پاسخ به سوالی مبنی بر قرمز بودن مسیر به علت برودت هوا و سابقه قبلی بروز این مشکل در سیستم تصریح کرد: این موضوع را تکذیب می کنم ،تمام مکالمات ضبط می شود و صبح این مکالمات را در دفتر وزیر بررسی کردیم که این طور نیست. قطار جلویی بر اثر سرمای هوا متوقف شده و قطار پشتی علت چراغ قرمز را اینطور نمی داند و نفر سیستم اشتباه به آن اطلاع می دهد . اشتباه دوم این است که لوکوموتیو ران اجازه ندارد با مسئول سامانه با هم سیستم را خاموش کنند و باید با اجازه مرکز این کار انجام شود.
 
مدیرعامل راه‌آهن از سمت خود استعفا داد 

وی در خصوص امکانات روز و استفاده از آن در راه آهن گفت: سیستم های پیشرفته تر از جی پی اس در راه آهن وجود دارد و تمام نقاط اطلاعاتش وجود دارد اما وقتی عامل انسانی دخالت می کند اشتباه رخ می دهد.
 
ساعت 7:35دقیقه صبح آدینه قطار تبریز ــ مشهد که شامگاه گذشته از تبریز به‌سمت مشهد به حرکت درآمده بود در حدفاصل چهار هزار و 800 متری ایستگاه هفت‌تپه در منطقه‌ای مابین سمنان و دامغان به‌دلیل تعویض خط و هدایت قطار به ریل مقابل متوقف می‌شود اما همچنان دلیل اینکه این توقف چرا بیش‌ از حد معمول رخ داده است، مشخص نیست اما می‌توان حدس زد برودت 12درجه زیر صفر دلیل تأخیر در انتقال خطوط باشد.

در نهایت قطار تبریز ــ مشهد درحالی که با چراغ‌قرمز ورود به ایستگاه هفت‌خوان مواجه می‌شود در جای خود متوقف می‌شود اما این توقف به‌قیمت حضور قطار ساعت هفت صبح سمنان ــ مشهد در همان محل و برخورد این دو قطار با یکدیگر تمام می‌شود.

این حادثه با اصابت لوکوموتیو و منبع سوخت قطار سمنانی با واگن انتهای قطار تبریزی به فاجعه‌ای بزرگ بدل می‌شود و دو واگن از چهار واگن قطار تبریزی که از ریل خارج شده بودند، دچار حریق گسترده می‌شود، حریقی که بیش از چهار ساعت ادامه داشت و متأسفانه جان تعداد زیادی از هم‌وطنانمان را گرفت. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار